Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte ominstallera OS 9 på en PowerBook G4

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-30 23:42

Hej Pär och alla som inte har gått på disco
Får man störa med en ny fråga?

Den PBn som jag skrev om sist (1GHz, 512MB), dess CD-läsare ska nog vara OK. Men när jag försökte installera om OS 9.1 (maskinen var igång i OS 9.2.2 då), fick jag meddelandet: "This program cannot run on your computer. See the documentation for more information."
Vaddå? Är det p.g.a. att denna CD har version OS 9.1? Kan man inte installera "neråt" på en PB G4 (maskinen är från 2002).

Nu förstår jag delvis att maskinen bombade och visade Error 11 då jag försökte starta med denna CD och höll "C" tangenten. Men - vad ska det vara för CD för en sådan här dator?? 9.2.2?

Finns det, i så fall installationsCD med 9.2.2? Var i Göteborg på en helg?

MVH

Boris Dragin,
(bättre på akupunktur än Mac OS)

<<Jag tror inte att den datorn kan ta 9.1 alls. jag har själv en sådan och om jag inte minns fel så levererades den med 9.2.1 (eller kanske 9.2.2). Då kan inte äldre system intaleras utan mycket meck (rekomenderas ej). Så har det varit ganska länge. Jag fick en Intalations DVD med datorn. Den är lite irriterande för den återskapar allt på disken om man inte är försiktig (dvs du kan tappa intällningar etc) och du får ett osX.2.3 - os9.2.1 dubbelt system. Jag har för mig att jag ochsp fick en OS9 skiva och en OSX skiva men precis som för dig så funkade inte OS9 skivan att starta från. Mitt tipps är att trycka in osX ochså och sen instalera os9 från en osx uppstartad dator. Annars måste du nog skaffa lite nyare systemskivor. De är dyrt att köpa system från Apple men du kan ju gå in o fråga hos en försäljare och kolla om de kan istalera åt dig (du har ju licenserna). Tyvärr bor jag inte på västkusten. Hoppas ngn annan ka rycka ut.

PS det är kanske läge att byta till OSX ändå. Det går finfint på en sådan burk.

PP

  • Medlem
  • 2004-01-31 10:25

Dumpa OS 9. Du har ju redan en kompetent dator, varför inte dumpa detta buggiga, ålderstigna mög och istället njuta av OS X? All gammal teknik måste dö!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-08 00:18

Mysteriet var inget mysterium

Ifall någon är intresserad, anledningen till att min PB G4, 1GHz inte ville starta från diverse CDn är helt enkelt det att jag råkade få fel CD vid köpet. Och jag tog för givet att det var maskinens egna installations CDn. Shit, så mycket problem det ställde till med.
Maskinen går endast att starta från CD som har 9.2.2 eller 10.2.3, enl. tips från "pp". Nu går den perfekt.

Vilken värld! Man kan inte ta något för givet.

MVh

Boris.

-----------------

Ursprungligen av Boris:

Hej Pär och alla som inte har gått på disco
Får man störa med en ny fråga?

Den PBn som jag skrev om sist (1GHz, 512MB), dess CD-läsare ska nog vara OK. Men när jag försökte installera om OS 9.1 (maskinen var igång i OS 9.2.2 då), fick jag meddelandet: "This program cannot run on your computer. See the documentation for more information."
Vaddå? Är det p.g.a. att denna CD har version OS 9.1? Kan man inte installera "neråt" på en PB G4 (maskinen är från 2002).

Nu förstår jag delvis att maskinen bombade och visade Error 11 då jag försökte starta med denna CD och höll "C" tangenten. Men - vad ska det vara för CD för en sådan här dator?? 9.2.2?

Finns det, i så fall installationsCD med 9.2.2? Var i Göteborg på en helg?

MVH

Boris Dragin,
(bättre på akupunktur än Mac OS)

1
Bevaka tråden