Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låta Internet gå igenom en PC

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man koppla en in en PC först och sedan via korsad kabel från PC:n till Macen så att jag får in internet? Kör med Win98 och kommer eventuelt att byta ut det mot NT 4.

  • Medlem
  • 2004-01-29 19:58

Varför inte köpa en lång nätverkskabel istället?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-29 20:15

*asg*
Det var ett bra svar

Men i korthet : Du kan NAT:a via OSX till pezen eller via pezen (fast 98? funkade det något snabbt på NAT?) till mac:en

Fast det bästa är väl om du kör BSD på pezen (pilligt!) så du kan få upp en säker brandvägg/ipredirect... (Linux går ju oxå bra)

  • Oregistrerad
  • 2004-01-29 20:27

waste'a PeCe'n och skaffa längre sladd! <-- klart bästa tipset.
Om du trots allt vill med PeCe'n att göra så kan du ha den 'bakom' macen istället för tvärtom, ty det är tämligen simpelt att sätta upp en sjystbrandvägg i OSX - det hänger med en som default! bra va

/jensa

Vadå längre sladd?
Killen är ute efter NAT som Pär sa

/Kristofer

Ska ha PC:n som server hade jag tänkt. Så jag är alltså inte ute efter en längre kabel. Att placera PC bakom mac går inte eftersom jag inte har något extra nätverkskort som funkar i Macen utan bara som funkar till PC:n (har i alla fall inte hittat någon drivrutin för mac. Dessutom så är det OS 9 som jag kör på mac. Och om jag sätter PC:n bakom så betyder det ju att jag även måste ha macen igång dygnet runt (ja, jag har inte macen på dygnet runt som dom flesta andra har).

jag vet inte från och med vilken version det finns, men nyare windowsar har nått som heter "internetsharing" eller liknande. det brukar funka ganska dåligt, iaf om man är van vid mer kontroll, men den funkar väl..

Jag tror att det är från och med ME som den finns så då kommer det inte att funka.

Funderar på att installera Linux på den och sedan köra något smart Linux grej. Det är väll där dom brukar finnas, dom smarta grejerna alltså.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-30 13:56

Du skall kunna använda exempelvis Winroute om du har Windows 98 för att dela internetanslutingen.

1
Bevaka tråden