Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gammal G3 med SCSI problem

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har försökt få igång en gammal G3/300(beige-tower) med UltraWideSCSI2 kort utan framgång. Jag förutsätter att det är något "SCSI" problem eftersom jag precis använt alla hårddiskar.

Min konfiguration:
G3/300 med ATTO Express PCI SCSI kort
1 4Gb och en 9 Gb HD

4Gb HDn har jag utan problem fått att fungera, men 9 GB får jag inte igång. Jag har provat både med och utan 4 Gb:s HDn. Hårddiskarna är inställda med olika SCSI nr.
När jag startat min dator med 9 GB igång står det efter plinget Can't find: Can't find: Can't find Osv. Iband har det kommit Can't find samt UltraScsi nånting.

Någon som har ett allmänt tips på vad man kan göra? Ska SCSI-kedjan termineras på något sätt? Jag har provat koppla in Hårddiskarna i olika ordning.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-26 09:18

Är kanske ingen lösningen men jag skulle nyligen hjälpa en kompis med uppgraderuing från en liknande G3 till en emac. Flyttade alla filerna med hjälp av en gammal SCSI brännare.

Trodde först att den gammla brännaren kastat in handuken men efter lite trixande fick jag se att det interna cd-rom drevet satt på samma kedja med samma id som min exteran brännare - så jag bytte id på den externa så fungerade det hela utan problem.

Så kortfattat: gå in i system info och kontrollera vilka enheter som sitter på kedjan och vilka id nummer de har.

Tack för tipset, tyvärr hjälpte det inte. Jag har nämligen en IDE CDläsare och hårddiskarna är satta på id 0,1...

Hittade felet!

SCSIkortet behövde helt enkelt firmwareuppdateras för att funka med OSX.

1
Bevaka tråden