Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IBM skvallrar om strömsnål 90nm-G5

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-22 09:13

Enligt IBMs spec för PPC 970FX (90nm-G5) så drar den nya processorn bara 24.5W vid 2.0 GHz och endast 12.5W vid 1.4 GHz. Att jämföra med 10W vid 1.0 GHz och kring 15W vid 1.33 GHz för dagens Moto-G4:or (tom kring 20W vid 1.267 GHz enligt Motos egna 7457-Spec).

Att sedan batteriet i kommande PBG5 ska driva mer än bara processorn är ju en annan femma. Men visst börjar det kittlas rejält i PBG5-nerverna igen? Tjohoo!

  • Medlem
  • 2004-01-22 09:26

Jösses! Framtiden tillhör IBM och Apple.

Det intressanta är följande punkter från PDFen (förutom strömförbrukningen):

Citat:

Products can range from1.4 to beyond 2.0GHz for highperformance computing, networking, storage, workstation and entry-level server systems

...

1.4 – 2.0+GHz

...

1.1GHz Dual unidirectional 32-bit logical busses w/ECC

Det borde tyda på varianter snabbare än 2 GHz framförallt en variant på 2.2 GHz med tanke på att alla G5-modeller idag använder en processor 2x snabbare än bussen.

När IBM gör något verkar det vara rejält. Ingen putsning på några procent utan snarare bort med hälften av effekten.

I kontrasten till moto är IBM helt enkelt suveränt! Faktiskt är de suveräna utan denna kontrast!

  • Medlem
  • 2004-01-22 20:39

hehe, Powerbook G5 någon? )

Dock är ju detta "typical" strömförbrukning. Max effektförbrukning ligger på 55W för 90nm G5 och 97W för 130nm G5 (2,0 Ghz i båda fallen) om jag inte missminner mig och 24.5W för 1,267 GHz G4 så G5:an drar ju fortfarande något i överkant för en laptop. Hoppas kan man förstås alltid )

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ola Lidén
hehe, Powerbook G5 någon? )

Dock är ju detta "typical" strömförbrukning. Max effektförbrukning ligger på 55W för 90nm G5 och 97W för 130nm G5 (2,0 Ghz i båda fallen) om jag inte missminner mig och 24.5W för 1,267 GHz G4 så G5:an drar ju fortfarande något i överkant för en laptop. Hoppas kan man förstås alltid )

Det ryktas ju om att en 65nm variant är på gång. Undrar hur mycket den drar?

Det skulle samtidigt vara intressant att veta hur mycket ström övriga delar av PowerMac G5 drar, dvs om den nya systembussen drar mer osv. Men det kanske bara är en droppe i havet jämfört med processorn, eller?

  • Medlem
  • 2004-01-22 23:07

Borde väl vara ett linjärt beroende, så det är bara att räkna på....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-22 23:15

En annan intressant aspekt med G5 är PowerTune-tekniken eller vad den nu kallas (läste nyligen artikel i ibland inte så pålitliga The Register) som effekttivt kan skala ned processorns hastighet beroende på bland annat aktuell belastning. Även G4 har ju dylika funktioner.

Jag skulle vara mkt intresserad av en G5 som under nätdrift arbetade ca 1.8 GHz medan under batteridrift jobbade i ca 1 GHz. Den egentliga frågan nu är väl den som Adrian ställde - hur mycket ström drar systembuss och övriga delar av G5-arkitekturs-logikkort. Får de plats i en laptop?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-22 23:39

Det där med att dra ner CPU speeden är en riktigt bra ide! Har en en en ...PC-laptop med den funktionen - funkar med Både linux och en del BSD'er.

Citat:

Skrevs ursprungligen av schmuck
Det där med att dra ner CPU speeden är en riktigt bra ide! Har en en en ...PC-laptop med den funktionen - funkar med Både linux och en del BSD'er.

Är det inte samma som vi redan har i Mac OSX?

1
Bevaka tråden