Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

fixa backspace etc i vissa program?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I vissa (terminal) program (python interpretern bla) funkar inte backspace och piltangeterna så himla optimalt; blir "^H^H^[[D^Z" etc istället..

Hur är det nu man fixar det (kör 10.3's terminal.app)?

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
I vissa (terminal) program (python interpretern bla) funkar inte backspace och piltangeterna så himla optimalt; blir "^H^H^[[D^Z" etc istället..

Hur är det nu man fixar det (kör 10.3's terminal.app)?

Hmm... jag har inte det problemet själv, så jag antar att det är relaterat till att libreadline inte finns med i en standardinstallation av OS X. Jag löste det själv genom att kompilera och installera GNU readline, och jag tror inte att det finns något annat sätt att komma runt det. Det är tillgängligt via fink, men annars är det ganska lätt att installera själv (klipp och klistra!):

$ curl -o readline-4.3.tar.gz \
   ftp://ftp.gnu.org/gnu/readline/readline-4.3.tar.gz
$ tar -xzf readline-4.3.tar.gz
$ cd readline-4.3
$ perl -i.bak -p -e \
  "s/SHLIB_LIBS=.*/SHLIB_LIBS='-lSystem -lncurses -lcc_dynamic'/g" \
  support/shobj-conf
$ ./configure 
$ make
$ sudo make install

Perl-hacket är till för att för att fixa ett länkningsproblem - du bör alltså helst inte skippa det steget, med andra ord. Fast jag är ju ändå inte helt säker på att det löser ditt problem - jag vet bara att jag inte har samma problem och att jag har readline installerat, så jag gjorde bara en kvalificerad gissning

hmm, testade båda att apt-getta den och kompilera den såsom du beskrev.. dock kvarstår samma problem (har dock inte loggat ut/rebootad men det borde väl inte behövas...)

det konstiga är att det funkar i stort sett alla program, förutom dom med interactive input eller vad det nu heter, typ python shell'et/interpretern och CPAN är dom jag har märkt det på...

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
hmm, testade båda att apt-getta den och kompilera den såsom du beskrev.. dock kvarstår samma problem (har dock inte loggat ut/rebootad men det borde väl inte behövas...)

det konstiga är att det funkar i stort sett alla program, förutom dom med interactive input eller vad det nu heter, typ python shell'et/interpretern och CPAN är dom jag har märkt det på...

Hmm... nu kom jag just till en lite nedslående insikt. Senil som jag är lyckades jag glömma att jag själv kompilerat och installerat senaste versionerna av lite diverse efter att jag lade in readline. Det är förmodligen därför som en del program fungerar på min burk men inte på din... De program som inte fungerar är förmodligen kompilerade med readline-stödet inaktiverat - i så fall är enda lösningen att kompilera om respektive program efter att readline lagts in. Jobbigt värre...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Hmm... nu kom jag just till en lite nedslående insikt. Senil som jag är lyckades jag glömma att jag själv kompilerat och installerat senaste versionerna av lite diverse efter att jag lade in readline. Det är förmodligen därför som en del program fungerar på min burk men inte på din... De program som inte fungerar är förmodligen kompilerade med readline-stödet inaktiverat - i så fall är enda lösningen att kompilera om respektive program efter att readline lagts in. Jobbigt värre...

Det slog mig också att det kunde vara så, jag får gå loss på google i hoppet om att hitta en lösning där jag slipper kompilera om allt... tack ändå!

aha! Tack vara den eminenta Professor Pai H. Chou hittade jag en länk till versiontracker med en modul (readline.so) till python som ger readline support...

Läggs i /Library/Python/2.3/ om nån skulle råka ut för samma problem i framtiden...

Att inte CPAN har det kan jag leva utan (Perl är ändå scary jämnfört med Python )

1
Bevaka tråden