Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook med blåskärm...

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min dotter har en 500 MHZ iBook 12" med OS X 10.2.

Plötsligt igår under surfande på internet tvärdog datorn, och när hon nu startar om den så laddar den först OS X ett bra täg (längre än vanligt) och just innan den ska visa skrivbordet blir hela skärmen blå!

Har tagit ut batteriet och startat om, hjälper inte.

Hjälp! Vad göra?

Om det inte går att fixa själv, vilken serviceverkstad i Stockholm är bäst?

  • Medlem
  • 2004-01-17 14:48

Prova starta med shifttagenten nere.

Det kan vara så att det är något glapp till skärmen. Händer detta ofta? Vid samma tillfällen?

Att det tar lång tid att datorn ska starta upp beror (troligtvis) på att filsystemet repareras. Med Mac OS X 10.3 är journaliserat filsystem standard, och då går det alltid snabbt att starta.

Ciryon

Att start med Shifttangenten nere disablar väl bara extensions? Hur som helst hjälper inte det, samma problem.
vet ej om det är glapp till skärmen, det inträffade som sagt plötslig i går kväll, och sedan dess får hon inte igång datorn. Skärmen är helt blå, men markören syns.

Vad är journaliserat filsystem? men det lär ju bli svårt att uppgradera till 10.3 om datorn inte går att starta...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-18 04:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Henrik_Ahlen
"och just innan den ska visa skrivbordet blir hela skärmen blå!"

Säker att du inte har instalerat in Windows ?

Apple har ju faktiskt lyckats med att skaffa sig en egen "Blue screen of death".

Det där har hänt mg också. Jag tror att jag löste det genom att antingen reparera behörigheter eller installera om systemet....kommer inte riktigt ihåg.

Ursäkta mina något rostiga Mac-kunskaper, men hur reparerar man behörigheter?

Fick ett annat tips om att detta var ett känt problem i 10.2 som är fixat i 10.3. Men datorn har ju funkat utmärkt med 10.2 i ett halvår så nåt lokalt fel måste det ju vara.

Disk Utility fixar behörigheter. Jag tror att det heter Skivverktyg på svenska. Ligger i Applications/Utilities/ eller Program/Verktyg/.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-18 11:26

Eftersom du inte kan starta datorn kan det vara svårt att hitta Disk Utility i programmappen. Lägg istället i installations-cd 1 och håll ner "c" vid uppstart. Disk Utility finns sedan i menyn i övre kanten..

Om du behöver reparera disken kan du starta upp i "Target Disk Mode". Håll inne (Kommand) + T vid uppstart, koppla in en firewire-kabel till en annan mac och på den andra datorn reparera firewire-disken.

Ciryon

Om du har OS X installations CD-skivorna kvar så kan du starta upp datorn (med "C" intryckt") och istället för att installera system välja "Disk Utillity" (i menyn uppe i vänstra hörnet). I Disk Utillity så kan du välja att reparera behörigheter.

1
Bevaka tråden