Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BBB-problem

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nätet går ner var 20:e minut, jävligt irreterande faktiskt. Har varit så sen jag fick det, BBB 8/1 i gbg är det vi snackar om. Det kan inte vara macen som det är fel på eftersom både macen, pc´n och xbox´n kopplas ner. Problemet med macen därimot är att det inte räcker att "Renew DHCP" utan jag måste starta om, vilket jag knappast behöver på pc´n eller xbox´en. Jag har varit i kontakt med BBB och dom ska titta på det men tills dess så vore det skönt om någon kunde komma med en lösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-16 14:33

Hade en liknande grej en gång för länge sedan med mitt dåvarande bredbandsnät, då handlade det om att min "routerdator" hade ett sunkigt nätverkskort som tappade konceptet ganska ofta.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-16 16:27

Du råkar inte ha en d-link 604 inkopplad?

  • Medlem
  • 2004-01-16 17:34

Har precis samma problem!! Har talat med BBB en sådär fyra ggr utan att få en lösning... Har samma problem oavsett vilken router jag har imellan (testat SMC och Netgear). Fungerar minst dåligt med endast macen direkt till modemet, men enl consolen (sys log) tappar den nätet ca 3 sek varje 15 min konstant! Detta är förmodligen det som får en router emellan att gå på knä. Dessutom är IP tilldelningen dålig då jag ofta inte kan få ett IP igen... BBB supporten vill inte gå med på att detta är ett vanligt problem trots att de för en sådär 2-3 månader skrev på portalen att de hade problem med DCHP och IP tilldelningen.

  • Medlem
  • 2004-01-16 17:36

Exempel: Jan 16 12:14:03 localhost kernel: UniNEnet::monitorLinkStatus - Link is down.
Jan 16 12:14:06 localhost kernel: UniNEnet::monitorLinkStatus - Link is up at 100 Mbps - Full Duplex
Jan 16 12:14:11 localhost kernel: UniNEnet::monitorLinkStatus - Link is down.
Jan 16 12:14:14 localhost kernel: UniNEnet::monitorLinkStatus - Link is up at 100 Mbps - Full Duplex
Jan 16 12:14:15 localhost kernel: UniNEnet::monitorLinkStatus - Link is down.
Jan 16 12:14:18 localhost kernel: UniNEnet::monitorLinkStatus - Link is up at 100 Mbps - Full Duplex
Jan 16 12:51:54 localhost kernel: UniNEnet::monitorLinkStatus - Link is down.
Jan 16 12:51:56 localhost kernel: UniNEnet::monitorLinkStatus - Link is up at 100 Mbps - Full Duplex

Och så fortsätter det till oändlighet....

  • Medlem
  • 2004-01-16 17:44

Nytt på BBB:
Driftinformation om avbrott för telejackskunder
2004-01-15 15:34

På den senaste tiden har vissa kunder haft störningar vad gäller vår tjänst Bredband via telejacket som baseras på adsl- och vdsl-teknik. Problemen består främst av kortvariga avbrott i Internetuppkopplingen.

Vidtagna åtgärder
Tillsammans med våra leverantörer Cisco och Lucent har vi identifierat tre huvudsakliga orsaker till avbrotten. Just nu arbetar vi intensivt med att åtgärda bristerna så att avbrotten elimineras.
Vi har sett över våra rutiner för att förbättra kommunikationen och kommer i fortsättningen att fortlöpande ge information på vår webbplats. Mer information har även gått ut med epost till alla som rapporterat in felet.

Vi beklagar verkligen att problemen har uppstått och gör allt för att våra kunder ska ha en tjänst som både ni och vi kan känna oss nöjda med.

Egna åtgärder vid avbrott
2004-01-15 15:42

Ett av problemen som vi identifierat vid de avbrott som telejackskunder får är att det ibland inte delas ut någon IP-adress. Det gör att det inte längre är möjligt att koppla upp sig mot Internet. Detta problem löser vanligtvis sig själv inom en kort tidsrymd, men det är möjligt att själv skaffa en ny IP-adress.

Om du har Windows 2000 eller XP som operativsystem öppnar du kommandopromten (Välj Run alt. Kör i Startmenyn och skriv cmd). Skriv först kommandot ipconfig /release följt av ipconfig /renew. (Notera att det är ett mellanslag mellan ordet ipconfig och snedstrecket.)

Självklart är detta ett av de problem som vi ska åtgärda.
/ Vi får väl se...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-16 18:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Steve_E
Du råkar inte ha en d-link 604 inkopplad?

Jag har adsl från bostream och en d-link 604, har hänt speciellt ofta på sista tiden att anslutningen ibland dör. Kan det ha å göra med routern?

Citat:

Skrevs ursprungligen av bodybag
Problemet med macen därimot är att det inte räcker att "Renew DHCP" utan jag måste starta om, vilket jag knappast behöver på pc´n eller xbox´en.

Istället för att starta om datorn kan du kanske göra på följande sätt som funkar bra för mig:

* Gå in i System Preferences/Network

* Ändra Configure: Using DHCP till Using DHCP with manual IP address och klicka på Apply Now

* Ändra tillbaka till Using DHCP och klicka på Apply Now

* Om IP Address då ändras till ett tal som börjar på 213 funkar BBB, men om det börjar på 169 ligger uppkopplingen nere för tillfället och då är det bara till att avvakta.

Hoppas detta funkar för dig!

superduperjacob: Ok, det kan vara därför det bara funkar ibland för mig, det där med ip´n hade jag ingen aning om, men bra att veta.

luce: Dom sa inget om när det kommer vara åtgärdat ?

Till mig så sa dom att jag skulle skicka in modemet och kolla om det var det som det var fel på, men så verkar inte fallet då.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-18 18:53

jag vet att d-link iaf med 604+ routern har visats uppföra sig lite konstigt ibland med Bredbandsbolaget, detta beroende på att alla inte följer dhcp standarderna, bl.a d-link.
Vet ej om de kan strula med Bostream oxo men det är mycket troligt.
Jag är alldeles för dåligt insatt i vad som exakt är felet så jag vill inte säga för mycket, jag var mest nyfiken på om d-linken kunde ha orsakat några av problemen.

1
Bevaka tråden