Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värt att uppgradera gammal Cube?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-16 14:58

Hej.

Funderar på att uppgradera min G4 Cube 450MHz till 1.2GHz...
Ringde nyss macoteket och hörde om priser och de skulle ha strax över 5000:- för CPU och kit... Så nu funderar jag på om det är värt det... Rent matematiskt skulle min burk nästan bli 3ggr så snabb men hur är det i praktiken??? Ni som gjort liknande ingrepp, hur pass mycket snabbare har ni upplevt era Cuber??

Jo, jag hade tänkt trycka i mer minne oxå - men det var inte så dyrt så det gör nog ändå.

När jag ändå är ute och ställer frågor så..
Hur pass mycket fetare disk kan jag trycka in? Antar att det finns nån slags BIOS/Firmware som sätter gränsen - eller??

tacksam för svar
mvh //jens

Jag har hissat en kub till 1 Ghz, satt i 1 GB med ram och 120 GB HD samt bytt grafikkort till ett 64 mb. Allt fungerar väldigt bra och trots att det numera sitter en liten fläkt i så är det nästintill ljudlöst. Jag hade sedan tidigare fetmycket minnen hemma och fick över ett kort i samband med ett annat maskinbyte så för mig var det ingen tvekan om att det var värt pengarna. En kub är en kub och dess like har sedan dess aldrig skådats.

Att hotta till 1,2 eller 1.0 Ghz märks antagligen inte. Fundera på om det inte räcker med 1 Ghz istället, där sparar du några hundra...

Alla spel som idag tarvar snabba macar (733+) fungerar på kuben.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-16 15:24

okej. Går det att sätta vilken IDE-disk som helst? Nån slags begränsning torde det väl finnas? Jag har en WD Caviar SE 120Gb 7200rpm disk liggande som jag skulle kunna ta...

Och hur är det med fläkt? Man vill ju gärna ha en tyst - har du nån speciell att rekomendera? Den får väl inte vara för tjock heller om den ska få plats va!?

1Ghz CPU har jag inte hittat men om det bara skiljer ett par hundra så spelar det iofs inte så stor roll heller...

tack för ditt svar
mvh //jens

  • Medlem
  • 2004-01-16 15:35

Kolla på http://www.macsales.com jag tror att de säljer till hela världen, och det är nog billigare än Macoteket.

Självklart ska du uppgradera le Cube!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-16 15:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av schmuck
okej. Går det att sätta vilken IDE-disk som helst? Nån slags begränsning torde det väl finnas? Jag har en WD Caviar SE 120Gb 7200rpm disk liggande som jag skulle kunna ta...

Och hur är det med fläkt? Man vill ju gärna ha en tyst - har du nån speciell att rekomendera? Den får väl inte vara för tjock heller om den ska få plats va!?

1Ghz CPU har jag inte hittat men om det bara skiljer ett par hundra så spelar det iofs inte så stor roll heller...

tack för ditt svar
mvh //jens

Jag har stoppat in en Sonnet 1.2 GHz CPU upgrade. Tycker att jag fick till det kanon, vart skillnad om man säger så.

Samtidigt som jag upgraderade CPU så fixade jag mer RAM. Har nu 1152 MB, samt en 120 GB Barracuda disk!

Begränsningen på lagringsutrymme är 137 GB. Fläkten köpte jag en Papst 19 dBA, 26 cfm, inte fan pröjsar jag för ett CPU kit med den fläkten som är i! Manual går ju ändå att tanka så kändes onödigt.

Fläkten ska vara 15mm egentligen (det är ju den som ingår i CPU kit), men 25 mm går också in, bara att du får fila på 2 ställen (2 st kanter på fläkten) och sedan böja 2 st metalbitar... nu snackar jag om hållaren till fläkten, du skall inte böja något annat.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-16 15:40

Du kan väl även passa på att köpa lite kylpasta också!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-16 16:02

Nån som handlat från macsales.com?? Bra service? Snabba leverenser?? Hur mycket skatt/moms å sånt crap läggs på??

3400:- från macsales.com gör ju att man sparar en rejäl slant mot att handla för 5000:- på macoteket men skatter och moms kanske äter upp det??

freeze: Den där manualen du snackade om - du får gärna skicka den om du har den liggande!!

tack för att svar!!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-16 16:08

1 ghz räcker ju lätt, det viktigaste är minne, mycket minne. cuben är det
snyggaste. den rockar hårdast och
det kommer den fortsätta att göra.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-22 11:18

Ni som uppgraderat med ny processor, hur svårt var det? "Macoteket" skriver "...professional installation is highly recommended"

Är det så eller är det bara för att dom vill vara på den säkra sidan?

1
Bevaka tråden