Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivarserver, hur funkar det?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-15 14:44

Jag har en gammal men bra HP 670C-skrivare kopplad via PCns parallellport. Jag har även en Powerbook som jag på ett smidigt sätt skulle vilja kunna använda för att skriva ut på HP-skrivaren, helst utan att PCn behöver vara påslagen.

Jag har kikat lite på skrivarservar som jag antar blir lösningen och hittade t. ex. denna http://www.inwarehouse.se/pb.asp?catid=1&src=14&sku=e454994

Är det någon som har erfarenhet av denna printserver eller någon annan billig sådan?

Det finns inga OS X-drivrutiner för min HP-skrivare vad jag vet men tänkte man kan pröva med Gimp-Print.

Hur är det annars generellt, måste man ha speciella drivrutiner för skrivaren vid användning av skrivarserver?

gimp lär funka. Finns i Panther från början.

Den skrivarserver du angett använder bland annat TCP/IP och LDP och det ska funka på OS X. Sedan VET man ju aldrig innan man har testat, men jag skulle nog våga prova. Kan du köpa grejerna lokalt borde du kunna deala så att du får gå tillbaka med dem om det inte funkar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-15 23:38

Jäpp, tackar för svar.

Jag testade faktiskt inställningen Windows-skrivare i utskriftsinställningarna och valde HP 600-series som skrivare (just 670C fanns inte). Funkar kalas att skriva ut med skrivaren utdelad i Windows och kopplad via PC:n. Är ju helt kanon att Gimp-drivrutinerna finns med i Panther!

Man kan ju som sagt kolla med någon lokal handlare och be att få prova printservern. Skulle det funka så slipper man ju ha PCn igång varje gång man ska skriva ut...

1
Bevaka tråden