Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalisera Super8-film

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-12-04 15:56

Någon som vet något ställe som är bra på att digitalisera gamla Super8-filmer till typ DVD? Vad använder de för utrustning? Eller finns det nog bra grejer att köpa så man kan fixa det själv utan att lämna in filmerna?

Vad jag vet så är det vanligast att man filmar av det i en lång korridor. Alltså. ca 20m korridor, projektera på väggen och släck ner. Filma av med DigiBeta eller varför inte en DV kamera och importera i din dator så får får du det billigt och bra.

FilmTeknik kan annars digitaliserar dina Super8 film. Tror att det kostar runt 3000 kr i timmen.

Lycka till/R

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-05 09:10
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-12-05 09:46

I princip varenda fotoaffär kan fixa det åt dig. Fast jag vet i fan om det blir så mycket bättre än om du själv lånar/hyr DV-kamera och filmar av det. Dyrare blir det hur som helst, med bred marginal, att lämna in det till fotoaffär.

Jag satt i helgen och gjorde lite prover med att lägga över super 8 till dv-kamera och det har en tendens att bli lite flimrigt/blinkigt.

Är det någon som har provat detta eller har ett tips ??

  • Oregistrerad
  • 2003-12-20 18:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Salle
... digitalisera gamla Super8-filmer till typ DVD?....

Ha!

Skryt lagom

Jag har minsann högar med OBS! dubbel-8 filmer OBS!!

Snacka om gammalt.

Men det är förstås samma teknik. Intressanta inlägg hittills.

Salle, skriv gärna hur det går.

Kjell Amrén på filmteknik har en egen super 8 scanner som jag har använt mig av kostar ca 60kr rullen att scanna men det är inte i synk ifall ni har spelat in en kort film med ljud som ska matchas.
Kjell Amrén tel: 0703407782
Eller testa pro8mm.com. tester ifrån båda dessa finns på min hemsida.
martin.arbetsnarkoman.com
fragment film | a scannat av Kjell med kodak 40 asa film och Svenskakraftnät filmen så är filmen och scanningen ifrån pro8mm med 50 asa och 250 asa film

Lycka till mvh Martin Steinberg

  • Oregistrerad
  • 2003-12-20 22:02

Saxat ifrån Camrent:

Modell B Sony DCR-TRV345

Detta är kameran för er som vill redigera era gamla Video8/Hi8 filmer i datorn. Kameran klarar att spela upp filmerna digitalt till er dator via firewire. Är även utrustad med memorystick så att ni kan ta stillbilder.
Ca. 80 minuters drifttid med ett orginalbatteri.
Vikt 820g.

Hyresperiod ink moms
1 dygn 395kr
4 dagar 695kr
9 dagar 895 kr
16 dagar 1295kr
23 dagar 1495 kr

Wow, tack för informationen.
Mycket intressant!

  • Oregistrerad
  • 2003-12-28 11:36

Hej!
Hittade följande på Sollentunas film och videoklubbs hemsida, tog mig friheten och kopierade hela texten, men adressen till hemsidan är följande
http://www.geocities.com/Hollywood/Lot/3535/

"Att överföra smalfilm till video - tänkvärt
För närvarande klippt och saxat ur korrespondens

Det finns en hel del sätt att överföra Super8-film på. Ute på stan kan man överföra hos "labb". De kan ha lite varierande kvalite beroende på utrustning och metod. Priset brukar inte alltid peka på hur bra överföringen blir. Här är några metoder:

* filma av från duk eller överföringsram
* synka bild för bild vid kopiering mellan projektor och video
* scanna bild för bild digitalt till dator och därefter generera film
Den sistnämnda torde vara den bästa metoden. Mera professionell utrustning på stan brukar ofta benämnas "Telecine". Här är lite länkar om Telecine och andra utrustningar:

* http://www.homemoviesoncd.com/8mmfilm.htm#telecine%20how
* http://www.moviestuff.tv/8mm_telecine.html
* http://www.8mm.filmshooting.com/
För oss "amatörkopierare" finns det väl främst två metoder - antingen filmar man av med hjälp av smalfilmsöverföringsram (med spegel och lins eller matt plexiglasskiva) eller avfilmning av duk (eller mindre yta).

Vi på klubben har upplevt att bästa resultat rent ljus-/kontrast-/detalj-mässigt verkar vara att projektera av bilden på ett någolunda matt A4-ark (en del rekommenderar något större arkyta - 20-30") och filma av detta med så liten vinkel mellan projektor/ark/kamera som möjligt. Rummet och området runt arket måste förstås vara mörktlagt.

Därpå justerar vi in kameran så att bilden fyller hela sökaren i kameran. Observera att man kan få zooma in lite till om man inte vill riskera att få med några svarta kanter när man kör upp materialet på exempelvis en videoprojektor eller tar in materialet i dator.

Sedan kommer vi till inställningarna på kameran. Självfallet ska man försöka ha kameran placerad på stativ på ett relativt närliggande avstånd till bilden och med god fokus inställd (manuellt inställd redan före ljuset släcks). Slutarautomatik och annat automatiskt krams (exv bildstabilisator/steadyshot) ska också stängas av.

(not: att stänga av steadyshot brukar dessutom ge vinning i upplösning)

Slutligen så kan man diskutera problemen med olika bildhastigheter och vilken vitbalans etcetera som ska användas. Man måste försöka komma fram till bästa inställningen för den aktuella kameran själv. Ställ upp prylarna och koppla kameran till en TV och bedöm kvaliten!

När det gäller skillnaden mellan 18 och 25 (50 interlaced) bilder per sekund (något pulserande ljus) så har vi på klubben inte känt att det har varit ett stort problem. Man kan i vissa fall mixtra med slutarhastigheten (shutterspeed) på kameran och hastigheten (16-20 bilder/sekund) för att hitta en gemensam frekvens.

Kan hända att man, om man upplever det som störande, kan spela in materialet på dator först, därefter beräkna om materialet på något finurligt sätt (med exv frame blending, bättre färger och kontraster, brusreducering etcetera) och slutligen exportera till DV. Där har vi dock inga bra lösningar idag. (Se ovan Telecine-länkar där det även finns speciell utrustning för detta ändamål)

Läs mer om lite erfarenheter på nätet:
http://www.bealecorner.com/trv900/filmtrans.html
(sökord på Google: "how to transfer super-8")

Här är ett utdrag om frekvensskillnaderna:

"8mm film converts well to DV here in PAL land. 18fps footage has to be run at 16 2/3 fps to avoid flicker with a 3 bladed projector, and although this makes the sound track very slightly slow, it's certainly not objectionable. On top of that not many Super8 cameras ran at exactly their marked speeds anyway."

Mer länkar:
http://www.video.com.mx/links/super_8_links.htm
(sökord på Google: +how +"transfer super-8")
"

Min egen erfarenhet är att just det här med pumpande ljus är det största problemet. Tack o lov så går min gamla projektor i fel hastighet så det funkar perfekt
mvh
Conny

Citat:

Skrevs ursprungligen av johnsteinberg
Kjell Amrén på filmteknik har en egen super 8 scanner som jag har använt mig av kostar ca 60kr rullen att scanna men det är inte i synk ifall ni har spelat in en kort film med ljud som ska matchas.
Kjell Amrén tel: 0703407782
Eller testa pro8mm.com. tester ifrån båda dessa finns på min hemsida.
martin.arbetsnarkoman.com
fragment film | a scannat av Kjell med kodak 40 asa film och Svenskakraftnät filmen så är filmen och scanningen ifrån pro8mm med 50 asa och 250 asa film

Lycka till mvh Martin Steinberg

Verkar ju schysst! Kollar lite i denna diskussionen åt min far som har ett antal timmar super8-film som han vill få över till dv. Allt inspelat utan ljud. När du pröjsar 60 kr rullen är det då (förstås) oklippt, dvs dryga 3 min film? Om man skulle komma med en ihopklippt bröllopsfilm från 1973 på 30 min kostar den då 600 kr? Får man det på dv-band?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mikael S
Saxat ifrån Camrent:

Modell B Sony DCR-TRV345

Detta är kameran för er som vill redigera era gamla Video8/Hi8 filmer i datorn. Kameran klarar att spela upp filmerna digitalt till er dator via firewire. Är även utrustad med memorystick så att ni kan ta stillbilder.
Ca. 80 minuters drifttid med ett orginalbatteri.
Vikt 820g.

Hyresperiod ink moms
1 dygn 395kr
4 dagar 695kr
9 dagar 895 kr
16 dagar 1295kr
23 dagar 1495 kr

Hmm... Super8 var det väl. Inte Video8/Hi8. Det formatet är lite lättare att få in i burken.

Expert sålde en pryl i vilken du projicerade din S8 och sedan i form typ spegelreflex filmade av med DV kameran. Funkade.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 16:03

På ett annat forum postades idag denna länk: http://www.macintouch.com/digitizingvideo03.html

tack för info! det är suveränt när/om man skall göra lågbudgetmusikvideo! slipper man scanna "vanligt" - vilket tidigare noterat är svindyrt!

Citat:

Skrevs ursprungligen av johnsteinberg
Kjell Amrén på filmteknik har en egen super 8 scanner som jag har använt mig av kostar ca 60kr rullen att scanna men det är inte i synk ifall ni har spelat in en kort film med ljud som ska matchas.
Kjell Amrén tel: 0703407782
Eller testa pro8mm.com. tester ifrån båda dessa finns på min hemsida.
martin.arbetsnarkoman.com
fragment film | a scannat av Kjell med kodak 40 asa film och Svenskakraftnät filmen så är filmen och scanningen ifrån pro8mm med 50 asa och 250 asa film

Lycka till mvh Martin Steinberg

  • Medlem
  • 2004-01-10 17:13

Tack så mycket för alla tipsen!

Tror jag i första hand ska ta o kolla med alla lokala fotobutiker, även om jag är lite skeptisk till att någon har bra utrustning till det här i Skellefteå. Ingen som känner till någon butik i Umeå eller Luleå som ev. skulle kunna fixa det? Det känns ju inte riktigt lika tryggt och skicka iväg alla gamla filmerna med posten trots allt.

Det vore ju kanon om man kunde få det på DV-band istället för på en/flera DVD-skivor, då man troligtvis vill redigera lite själv innan man bränner ut det på DVD. Det var annars en nackdel som jag ser det om man ska låta någon annan gör det, men kvalitétsmässigt så blir det naturligtvis sämre om man ska försöka göra det själv med en DV-kamera.

1
Bevaka tråden