Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bra digitalkamera 3000?

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av carpark
ixus 400 är rent för dyr....

Jag tycker den var värd pengarna när jag köpte den för 5.500 kr (vilket var det bland det absolut billigaste man kunde hitta på nätet vid den tiden) men nu finns den ju för 4.373,75 kr på Dustin och då är den mer värd pengarna än nånsin. Även om det är långt över gränsen på 3000 kr...

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-01-08 23:50

...dustin är bara på nätet va?

bra ställe att handla på?

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-01-08 23:53

...oh fint att man måste köpa en skrivare med om man vill köpa ixus 2 därifrån...nice

Dustin har nån utlämning i Stockholm tror jag, men annars är det en nätaffärer. Men dom är stora och har snabba leveranser och bra service vid eventuella returer och liknande. Dom är billiga men inte billigast.

  • Medlem
  • 2004-01-09 23:45

Det skulle kanske vara bra med nån slags digitalkamera avdelning på 99Mac där det finns test bilder ifrån olika kameror ink pris och teknisk data. Att kunna se bra test bilder ifrån cirka 100 kameror skulle säkert undanlätta inköpen och visa vad som är skräp (se Trust).

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-09 23:58

Ja, visst vore det trevligt. Men det känns ju inte helt centralt om man ser till 99macs ämnesomfattning.

Dessutom finns det ju gott om sidor med bra testbilder. En av de bättre är väl www.cyberphoto.se. Sedan finns det ju forum som ägnar sig helhjärtat åt sådant.

Är det inte att gräva lite väl djupt och utnyttja 99macs bandbredd på fel vis?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2004-01-10 00:25

Konica KD-410 med 4 miljoner pixlar, metallskal och riktigt skarp optik för 3495:- kanske kan vara ett alternativ...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-10 00:53

Jag säger bara Olympus Mju 400......
Hade jag sett denna variant av kameran innan jag köpte min, då hade det blivit 2..... http://www.olympus-consumer.com/europe/europe/topstory/ferraridigitalmodel2003.html

Ok.. Jag erkänner det finns en nackdel... Inget ljud när man spelar in lite rörligt, men kan ju inte få allt, det var faktiskt en kamera jag köpte!

/Pontus

Citat:

Skrevs ursprungligen av carpark
ah nä jag är insnöad på ixus.

kanske en coolpix..men den är ju ack så ful....

Jag skaffade mig en digitalkamera nu i julas och gjorde då en extensiv research av de allra flesta compactkamerona mellan 3 och 5 megapixel. Det som jag ganska snabbt kom fram till var att jag aldrig, trots att jag sedan urminnestider varit Canon trogna vad gäller kameror, skulle kunna tänka mig en Ixus. Varför? Jo för de har ett sådant enormt segt avtryck. Jag gör min komposition och tar bilden, någon sekund därefter tar kameran bilden. Helt oacceptabelt. Därför råder jag dig till att gå till en välsorterad handlare och känn på avtrycket på alla de kameror som du överväger. I slutändan valde jag mellan Coolpix 3700 och Minolta DiMage g 400 och efter ytterligare lite koll fastnade jag slutligt för Minoltan. JAg kan bara säga att jag är supernöjd med den.

Lycka till i valet!

Det var då själva fan

Återigen, inte kan man köpa en produkt baserat på priset. Köp det du vill ha, jag har satsat på Ixus 400 och den är stryktålig och bilderna blir bra. Varför köpa billig skit när man kan handla produkter som håller hög kvalisoft?

Gratis är endast osten i råttfällan

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-01-10 02:01

men jag bangar inte för råttfällan om den jävla råttan snor mitt pengar från mitt csn-bidrag.

men hallå ixus två blir det väl. ska bara vänta så länge som möjligt. det kanske kommer nåt oväntat.

ska bara bli av med berusningen..

Citat:

Skrevs ursprungligen av macswede
I slutändan valde jag mellan Coolpix 3700 och Minolta DiMage g 400 och efter ytterligare lite koll fastnade jag slutligt för Minoltan. JAg kan bara säga att jag är supernöjd med den.

Coolpix 3700 var inte med i snabb-diskussionen (som vi hade för ett tag sedan) men G400 var det. Jag har själv en Olympus som har samma problem som Canon, långsamt avtryck, eller snarast långsam fokusering. Avtrycket är snabbt, inga problem, men det är ganska ofta som jag står och fokuserar medan tillfället går mig ur händerna.

Jag kände på en Konica i butik härom dagen, och det är väl en tidigare modell av G400.

Men klarar G400 av att fokusera i dåligt ljus? Konican hade i alla fall ingen hjälplampa, men den kan ju göra bra ifrån sig ändå.

Senast redigerat 2004-01-11 10:34
  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2004-01-11 16:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Dustin har nån utlämning i Stockholm tror jag, men annars är det en nätaffärer...

Önskar att dom hade det, men tyvärr...

Citat:

Skrevs ursprungligen av wise
Det skulle kanske vara bra med nån slags digitalkamera avdelning på 99Mac där det finns test bilder ifrån olika kameror ink pris och teknisk data. Att kunna se bra test bilder ifrån cirka 100 kameror skulle säkert undanlätta inköpen och visa vad som är skräp (se Trust).

Det finns ett gäng bra sajter på nätet som lägger enormt med tid på att recensera och skriva om tester av digitalkameror. Här är några bra:

Digital Photography Review: http://www.dpreview.com/
Imaging Resource: http://www.imaging-resource.com/
Digital Camera Resource: http://www.dcresource.com/
Steve's DigiCam: http://www.steves-digicams.com/

Och Cyberphoto har ju kommentarer och testbilder av de flesta kamerorna också, som tipsades om tidigare i tråden.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-01-11 23:03

ah tack för all hjälp...

väntar nog lite till..eller på ett bättre pris på ixus 2.. eller en snygg och bra kamera..

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-01-12 19:58

någon som har handlat på pixmania.com ?

dom har ixus två där för 3000.....

Ngn som testat/känner till dessa:

Olympus Camedia C-5000Z

Och:

Olympus Camedia C-50Z

Verkar ha riktigt bra upplösning till ett väldigt bra pris ...

Stefan

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-01-26 20:24

olympus är fula......så det håller inte.

vad sägs om ixus 2 för 3600kr på komplett.se... är sugen....

  • Oregistrerad
  • 2004-01-26 20:28

sluta tveka - dom kommer ju ha slutat tillverka digitalkameror innan du kommer till skott ;-D

  • Oregistrerad
  • 2004-01-26 20:35

Jag får väl rekommendera Nikon Coolpix 3500, som jag nyligen köpte på Cyberphotp. Jag gillar den skarpt, fast jag har inte hunnit testa så mycket ännu. Och jag gillar det lilla kopakta formatet och att objektivet inte ligger ute och blir "skitet" så lätt för att man fäller ut och in det. Och ful är den verkligen inte, och jag har höga estetiska krav, men gillar man inte den typen av kamera så kanske man kan uppfatta det så.

Citat:

Skrevs ursprungligen av carpark
olympus är fula......så det håller inte.

vad sägs om ixus 2 för 3600kr på komplett.se... är sugen....

Nu var det inte utseendet jag var ute efter ...

för ca 3500 med 5MP så kan jag stå ut med hur de ser ut!

Ingen som testat?

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-01-26 21:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
sluta tveka - dom kommer ju ha slutat tillverka digitalkameror innan du kommer till skott ;-D

ja det är nog dags att ge upp eller nåt...

det väger mellan coolpix 3500 och ixus 2.....

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-01-28 20:11

Hittade denhär på expert idag:

http://i.pricerunner.com/img/u2/6/3/6/110918s.jpg

Nikon coolpix 4300 för 3900:-, är det en gammal modell eller? har inte hört något om den förut...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 20:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av carpark
Hittade denhär på expert idag: Nikon coolpix 4300

< http://www.cyberphoto.se/ > har lite kommentarer om den, som info…
Har du kikat på Casio QV-R40 ännu?

Beställde just en Minolta DiMage G500 för 3795 på Cyberphoto.

5 Multipixels ... och väldigt bra recensioner på Digital Photo Review:

http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?cameras=minolta_dimageg500&method=sidebyside

Jag återkommer med en kommentar snart!

Stefan:cool:

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2004-01-28 20:46

4300 verkar ju rätt grym....men lite gryniga bilder. eller är det bara jag? frågan är om coolpix 3200 är ett bättre köp...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 23:43

Jag gillar min Coolpix SQ skarpt

Citat:

Skrevs ursprungligen av carpark
olympus är fula......så det håller inte.

Jag tycker Olympus håller på att tappa greppet helt. Deras nya är klart fulare än de gamla, men det är en petitess. 5000 är också stor utan uppenbar anledning. En stor och klumpig kamera med en liten fjuttoptik som hör hemma i en fickkamera. Jämför med 4000, som har en rejäl optik som jag kan tro att är ljusstark. Man ska så klart testa dem, men Olympus 5000 gör mej skeptisk.

Sen så håller de på att sluta med R6-batterier i de större kamerorna, något som var ett klart försäljningsargument när de flesta andra kör med LiIon i allt utom budget, dvs en nisch. Min 750 (som är klart snygg!) blir antagligen min sista Olympus. Den är trevlig, men inte riktigt så bra som den borde (något brusig och onödigt långsam), och ersättaren ser ut att vara sämre på alla vis förutom att den är ett par millimimeter lägre.

Nej, det blir nog Canon eller Minolta nästa gång. Möjligen Casio eller Pentax. Nåt snabbt och lågbrusigt. Det kommer ju nya att titta på, men jag tvivlar på att Olympus kommer att övertyga mig.

Vi har beställt konica's kd-400z, 2922kr.
Skriver en rad om den då den kommit.

Jag har snöat in på en Canon A80 och har några minuter ut till Scandinavian Photo, men jag får aldrig tummen ur.

/c

Bevaka tråden