Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Visst fungerar iDVD utan Apple SuperDrive

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Läste detta på nätet:

i just to clarify for some of you... you dont need a superdrive to launch and use iDVD 4. everyone knows that when you tried to launch previous versions you would get a message like "no superdrive detected..." this is no longer the case.

Sitter själv med en PowerBook 550 utan superdrive och kör iDVD 3. Är dock förbannad på Apple att de inte tillåter att bränna på externa DVD-brännare. Riktigt uselt Apple!!!
(Samma sak gäller med iChat och vissa webbkameror, drivisar behövs)
Vad har hänt? Detta måste ändras snarast, får mig att tänka på Microsoft m fl, skäms Apple! Kan ingen starta en protestlista över detta som sedan skickas Apple?

Någon som har tips på hur man får en LaCie d2 att fungera ihop med systemet?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-01-08 13:49

Är inte det självklara rådet att uppgradera?

/William - Klugscheisser

Varför det? Kan inte spela något instrument och kan fortfarande inte bränna mina iDVD projekt på min nyinköpta DVD-brännare med iDVD 4.
Kommer heller inte att välja en G5 med Apple SuperDrive då den inte stödjer att bränna i plus formatet (min egen är bättre, att betala för två DVD-brännare känns dumt).
Summan av detta - jag kommer aldrig kunna använda iDVD:-(

Citat:

Skrevs ursprungligen av Randall
Varför det? Kan inte spela något instrument och kan fortfarande inte bränna mina iDVD projekt på min nyinköpta DVD-brännare med iDVD 4.
Kommer heller inte att välja en G5 med Apple SuperDrive då den inte stödjer att bränna i plus formatet (min egen är bättre, att betala för två DVD-brännare känns dumt).
Summan av detta - jag kommer aldrig kunna använda iDVD:-(

Instämmer stort!

Ta betalt för ett program som bara kan brännas på en specifik leverantörs brännare tycker jag är helt fel. Köpte en generation PowerBook för tidigt och hade därför inte ens valmöjlighet till superdrive. Att då inte kunna använda iDVD som kostar pengar med en extern brännare känns snålt av Apple, som idag inte har något att förlora på att släppa på denna spärr, då nästan alla nyare maskier levereras som standard med superdrive.

Har för länge sedan meddelat via Apples feature request dessa åskiter men tydligen utan resultat.

  • Medlem
  • 2004-01-08 21:06

Jag har en "hack" som tar bort superdrive-spärren....
majla mig: rodde@lucky.se så skickar jag till de 10 första...sen får ni sprida vidare....jag uppdaterar denna post när jag inte längre tar emot fler förfrågningar. pillutta er, va?
Glömde säga... har själv en superdrive så jag har inte testat den än.

Senast redigerat 2004-01-10 19:19

Jag använder Patchburn1.1 (hittas med google) för att köra externa brännare.
Funkar fint med iTunes, kanske med iDvd oxå!!

"Jag använder Patchburn1.1 (hittas med google) för att köra externa brännare. Funkar fint med iTunes, kanske med iDvd oxå!!"

Tack för tipset! Dock fungerar Patchburn1.1 endast med MacOS 10.2.
Vore tacksam om du (eller någon) kunde posta i denna tråd om ni skulle komma över en nyare version som fungerar under MacOS 10.3

Tack på förhand!

  • Medlem
  • 2004-01-08 22:23

mitt är inte patchburn.

Tyvärr är min patch på 44.1Mb
måste fundera ut ett sätt att hosta den....
någon med bra host?

  • Medlem
  • 2004-01-08 22:41

dubbelpost

Senast redigerat 2004-01-10 19:18
  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-01-09 16:37

Har iDVD 4 stöd för DVD+R/RW?

Nej, inte DVD-R eller DVD-RW heller sålänge du inte har en Apple Superdrive.
Blir så trött på Apple ibland

Jag tittade på Steve Jobs presentation nyss. Där nämnde han att som ny funktion i iDVD 4 var att kunna använda iDVD utan brännare och när man var färdig spara undan hela projektet och bränna på en annan dator.
Jag tänkte då självklart att det var en diskimage som man fick att bränna, utan iDVD på en annan dator. Det vore ganska smidigt men verkar väl inte troligt....

  • Oregistrerad
  • 2004-01-10 12:44

Är inte hela denna problematik ett resultat av att Apple producerar gratis s.k. killer apps. ? Inga tredjepartstillverkare vill utveckla lågbudgetprogram då Apple släpper bra, egna program. Detta verkar vara extra tydligt inom video och DVD produktion enl. mina erfarenheter. Nu kanske det blir likadant inom musik, då Apple släppt Garageband?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jörgen U
Är inte hela denna problematik ett resultat av att Apple producerar gratis s.k. killer apps. ? Inga tredjepartstillverkare vill utveckla lågbudgetprogram då Apple släpper bra, egna program. Detta verkar vara extra tydligt inom video och DVD produktion enl. mina erfarenheter. Nu kanske det blir likadant inom musik, då Apple släppt Garageband?

Precis vad jag hävdat flera gånger tidigare i diverse trådar. Att Apple skapar jättebra applikationer gratis (iX) eller billigt (FCE) är inte enbart av godo.
Det dödar effektivt stor del av tredjepartsprogrammen. Tillslut sitter vi här med mer eller mindre bara program från Apple.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Precis vad jag hävdat flera gånger tidigare i diverse trådar. Att Apple skapar jättebra applikationer gratis (iX) eller billigt (FCE) är inte enbart av godo.
Det dödar effektivt stor del av tredjepartsprogrammen. Tillslut sitter vi här med mer eller mindre bara program från Apple.

Jag tror nog att det bara gäller så länge Apple:s program är bra eller bättre än vad tredjeparttillverkarna levererar. Och så länge programmen från Apple är bättre varför vilja ha något annat? Det vore meningslöst att köpa ett program som bara är en dålig kopia av iMovie som dessutom är gratis.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Det dödar effektivt stor del av tredjepartsprogrammen. Tillslut sitter vi här med mer eller mindre bara program från Apple.

Alla gör inte som Microsoft (de slutade ju utveckla Internet Explorer för Mac eftersom Safari "är för bra").

Att Apple släpper bra egna program gratis eller väldigt billigt gör att vi slipper dåliga, men dyra tredjeparts program. Många företag antränger sig istället för att släppa _bättre_ program än Apple, vilket faktiskt inte alls är omöjligt. Proteus är ett bra exempel som många väljer att använda framför iChat. OmniWeb använder också numera Safari-motorn men med mycket mer funktioner än Apple's egen webläsare. Utvecklare kan också dra nytta av iLife-programmen genom att inkludera stöd för dem i egna program som t.ex. iBlog gör (drag n drop'a bilder från bildbibliotek eller musik t.ex.).

Ciryon

Risken finns dock att Apple inte är så bra på att hålla produkterna vid liv, och när de dödförklarar dem finns inga alternativ heller.
Dessutom behövs många tredjepartstillverkare för att locka fler användare till plattformen.

  • Medlem
  • 2004-01-10 19:23

Om apple inte håller dessa billiga/gratis killerapps vid liv, så kommer tredjepartstillverkarna att ta över. Så länge Apple gör bättre grejjer så kommer jag enbart att köra dessa.

först var problemet med mac att det inte fanns lika många och lika bra program som till PC. Nu är problemet att det finns för bra och för billiga program till mac? Apple är ett nischföretag som erbjuder snygga, helintegrerade lösningar kryddade med Office-paketet, lite Adobe och Quark. Med OS X har dörren till en värld av alternativ öppnat sig (KOffice, FilmGimp, osv). Men den som tror att Apple skulle anstränga sig för att främja andra tillverkare utan vidare behöver bara se vad som nu hänt med iPod. När Dell slutade sälja Applemärkta apparater fick konkurrenten sälja dem som sina egna. Kom ihåg vad som hände ATI när de röjde information. Apple håller ihop kring sitt. Take it or leave it.

Patchburn finns nu för Panther, problemet löst.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leif Silverstrand
Patchburn finns nu för Panther, problemet löst.

Jag får inte fram något om att det skulle lösa problemet med iDVD. iDVD är ju inte samma sak som iTunes och diskburner. iDVDs spärr bygger nog inte på samma inställningar.

Är det någon som vet hur det ligger till?

Problemet är ju snarare i att det inte finns en tillräckligt bra produkt på Macen för det området så Apple blir tvugna att göra det själv -- som med Safari.

Men men, då det kommer till den digitala hubben så är det andra regler. Att Apples datorer säljs med meningen att det ska vara en central hubb för all elektronik man gör det ju självklart att t.ex iTunes måste följa med.

Leif Silverstrand skriver: "Patchburn finns nu för Panther, problemet löst."

Vart kan jag hitta det? Allt jag hittar är följande från ett forum:

"...PatchBurn doesn't support 10.3 (Panther) and it probably never will.
Why? Because in 10.3 Apple has changed the way CD/DVD writers are recognized. There aren't special drivers any more, now there is an XML file instead. Unfortunately Apple has implemented some kind of security mechanism, preventing this XML file from being patched. Any patch will render the file to be corrupt and not loaded by the burning framework.

Kan detta stämma? Om, blir jag än mer irriterad på Apple!

Patch Burn II för panther finns här.
<http://www.macwelt.de/public/PatchBurn/PatchBurnIIb1en.sit>
Instruktionerna är på engelska, men har inte testat den själv ännu.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jolander
Instämmer stort!

Ta betalt för ett program som bara kan brännas på en specifik leverantörs brännare tycker jag är helt fel.

Hur mycket får du betala för iLifepaketet? Hur mycket får du betala för ett motsvarande program som inte är låst till Apples hårdvara?
Apple lever på hårdvara och iLifesviten är ett sätt att skapa mervärde för maskinerna. Visst kan du spara pengar på att välja en bärbar dator med comboenhet och köpa dvd-brännare från en annan tillverkare, men det gynnar ju inte Apple, så de väljer att fresta dig med bra program som följer med datorn för att få dig välja superdrive. Och när det är dags för en ny version, kostar det inte mycket att uppgradera.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2004-01-15 20:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Randall
Varför det? Kan inte spela något instrument och kan fortfarande inte bränna mina iDVD projekt på min nyinköpta DVD-brännare med iDVD 4.
Kommer heller inte att välja en G5 med Apple SuperDrive då den inte stödjer att bränna i plus formatet (min egen är bättre, att betala för två DVD-brännare känns dumt).
Summan av detta - jag kommer aldrig kunna använda iDVD:-(

G5ans brännare kan bränna DVD+R hejvilt!

Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
Hur mycket får du betala för iLifepaketet? Hur mycket får du betala för ett motsvarande program som inte är låst till Apples hårdvara?
Apple lever på hårdvara och iLifesviten är ett sätt att skapa mervärde för maskinerna. Visst kan du spara pengar på att välja en bärbar dator med comboenhet och köpa dvd-brännare från en annan tillverkare, men det gynnar ju inte Apple, så de väljer att fresta dig med bra program som följer med datorn för att få dig välja superdrive. Och när det är dags för en ny version, kostar det inte mycket att uppgradera.

Jag vet inte om du missade resten av mitt inlägg. Då kanske du mer förstår vad jag menar.

Men enligt din motivering: Om Apple skulle släppa en digitalkamera så ska de låsa iPhoto för just den kameran, videokamera med iMovie och som med iTunes idag är låst endast till iPod. Är det inte ens lite fel? Den digitala hubben hade inte varit så mycket värd som den känns att den är idag förutom dessa små petetssser som jag inte tror Apple skulle förlora pengar på att släppa fritt. Ofta vill man väl köpa en komplett dator direkt, om det blir lite dyrare är inget som vi macanvändare brytt oss om tidigare. Jag skulle då inte valt bort en inbyggt DVD mot att köpa en extern DVD-enhet för 1000:- lägre pris, skulle några göra det så tillhör de nog inte merparten.

Uppgradera Apples iLife går väl inte. Det är väl som med OS X och OS X server, kommer det en ny version så måste du köpa full license (det har jag gjort hittills med alla OS X versioner). Sen att det inte är mycket pengar är inte vad det handlar om tycker jag. Principen känns fel. De har ju inte direkt släppt en egen extern ”Apple” DVD-brännare som finns att köpa för de som vill få och är beredda att betala lite extra för möjligheten att få ett fungerande iDVD-paket.

Vill inte låta arg, hoppas inte du tar det fel.

Jolander skriver:

"Om Apple skulle släppa en digitalkamera så ska de låsa iPhoto för just den kameran, videokamera med iMovie och som med iTunes idag är låst endast till iPod. Är det inte ens lite fel?"

Du har helt rätt och jag instämmer stort. iChat är ytterligare ett program som är låst till Apples egen iSight. Trycker man i t.ex. en Philips USB kamera är det stopp.

Glad är jag iallefall att jag kan skriva ut på HP skrivaren och logga in på nätverket på jobbet och att Apple inte med OS X (än) låst systemet till att endast fungera mot Apple StyleWriters och Xserve.

En fråga, är det någon som vet om Apples QuickTakes kameror fungerar med iPhoto?

Nu har jag laddat ner nya versionen av PatchBurner för 10.3. Återkommer med resultat. Tack på förhand Leif!

Om man skulle vilja ha iDVD-möjligheterna utan patch, går det att köpa Apples superdrive IDE någonstans? Jag tittade på Applestore, men hittade inget. Måste jag kanske köpa en ny mac för det? I så fall instämmer jag helt med kritiken ovan.

Har nu laddat hem PatchBurn för Panther och det fungerar perfekt! Tusen tack Leif, jäkligt bra gjort!!

iTunes, iPhoto och systemet fungerar perfekt med min externa LaCie d2 (USB 2 & FireWire) brännare. Har även testat iDVD men det fungerar inte.

Bevaka tråden