Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny från Elgato!! DYYYYYR!!!!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 20:59

Nu har den efterlängtade(?) firewireversionen av eyeTV släppts.

Priset på applestore är 3700 riksdaler(!), för helsike....nu får dom ta och skärpa sig. Jag hade förväntat min något som ev. var lite dyrare än den gamla varianten....
/Sulan

Jag avbeställde i sista stund en EyeTV USB i början av december då jag mottog en hint om att en ny FW-baserad version skulle komma under denna mässa. Kan dock hålla med om att prislappen var i mäktigaste laget. Prisjämförelsen (USB vs FW) i Elgatos egen butik är +72% och med ett antaget pris om 2000 kronor för USB-versionen på AppleStore så skulle det där ge en prisskillnad på +85%. Får hoppas på en nedgång när hypen har lagt sig eller/och lägre priser hos andra ÅF.

Undrar förresten vad det är för fjärr som avbildas tillsammans med nya EyeTV och iMacen. Kan man hoppas att den ingår tro?

Den nya har MPEG-2 kodning. Bara för att ge priset lite mer rättvisa.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 21:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pegges
Den nya har MPEG-2 kodning. Bara för att ge priset lite mer rättvisa.

...visserligen men för i princip samma pengar får man en 14" LCD-TV (om bildkvaliteten motsvarar MPEG-2 ska jag låta vara osagt). Ja, jag vet att eyeTV har andra funktioner än en LCD-TV, men...........elektroniken i elgato-lådan bör kunna säljas billigare...

....dessutom hade man ju hoppats på iBox:mad:
/Sulan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 22:05

Ja, men nu finns det i varje fall två produkter för att spela in TV-program till G5:an; förutom ElGato EyeTV200 även Alchemy TV G4/G5 Silicon version PCI-kort, till ett betydligt lägre pris (€109 + moms).

Frågan är hur de skiljer sig åt vad gäller bildkvalité. Alchemy skryter med följande:

"Thanks to its extensive Quick-Time support, Alchemy TV can record in the latest MPEG-4 format to effecently store movies or Motion-JPEG for full editing capability" [Det senare med hjälp av Quick-Time pro]

Hur jämför man det med EyeTV 200:s MPEG-2-kodning?

Alchemy skrivet uttryckligen att man inte kan använda iMovie för redigering. Någon som vet vad det är som gäller för EyeTV 200? Hur redigerar man inspelade program?

Och finns det någon s-video-ingång eller liknande (vilket finns på Alchemys kort)?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-01-07 19:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Andersson
Undrar förresten vad det är för fjärr som avbildas tillsammans med nya EyeTV och iMacen. Kan man hoppas att den ingår tro?

Fjärren ingår om jag läst rätt!

Får väl ta å Googla fram en URL till Alchemy..

Edit: Här e den:
http://miglia.com/products/video/alchemytv/index.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-12 09:26

Eftersom EyeTV 200/300 sparar video-feeden i MPEG2 så kommer det icke att går att redigera det med iMovie då detta program endast kan redigera DV. Jag tror det medföljer någon mjukvara för att "klippa bort segment du ogillar". Tråkiga är väl att det inte finns någon riktigt kraftfull MPEG2-redigeringsmjukvara på MacOS what so ever.

Apple borde verkligen fixa detta i Final Cut Pro.

Vore kul att se en jämförelse mellan kortet och boxen.

Boxen blir dyrar i och med dess externa FireWire utförande. Så är det nästan alltid.

Men Quicktime Pro klarar väl att göra om Mpeg-2 till DV?

Den ska ju kunna importera mpeg-2, samt exportera som dv. I varje fall om man tror på denna sida: http://www.apple.com/quicktime/products/qt/specifications.html

Men jag har inte testat, så jag har antagligen fel...

Quicktime Pro klarar att exportera till DV-formatet, ja.

Deras mjukvara lär väl inte funka till Formacs tv-kort...?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Quicktime Pro klarar att exportera till DV-formatet, ja.

Men det tar överbrutalt lång tid och filerna blir ofantligt stora.

1
Bevaka tråden