Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk i halvfart!!!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har två datorer kopplade via en switch till samma nätverk (Bredbandsbolaget), den ena en stationär PC och den andra en PB 12". När jag skickar filer mellan datorerna, t ex med Direct Connect så går det uppemot 1,3 Mb/sek om jag skickar från Macen till PC:n men bara ca 500 Kb/sek från PC:n till Macen. Är det nån som vet om det är någon inställning på Macen som jag kan göra eller ska det vara så här.
Jag har även en tredje dator på samma switch, även den en stationär PC och mellan de båda PC:maskinerna går det lika snabbt, dvs. 1,3Mb/sek åt båda hållen.
Nån som vet något om detta?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-25 16:50

Jag har samma problem. Sitter just nu och tankar från en PC kopplad via en switch. Jag har en PB 12" och en BBB-lina.

Via windows-fildelning hänger min mac sig hela tiden och via ftp kommer jag sällan upp i hastigheter över 500 kb/sek.

Mysko!
Det som är mest konstigt är att när man skickar filer från Macen till PC:n går det i maxfart med inte tvärtom

Hade också massa konstigheter med BBB o switch när jag fildela mellan win o mac. Skaffade bredbandsrouter i stället och nu funkar nätverket bra.

Själv har jag bytt från router till switch, hehehe. I och för sig så var det innan jag fick PB:n. Hade enorma problem med routern, men sedan switchen fungerar allt hur bra som helst utom just detta. Jobbigt...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-12-31 04:56

Om man använder en switch kopplad direkt till uttaget så kommer trafiken ofta gå genom din default gateway istället för direkt till din andra dator. Gatewayen proxy arpar pch svarar på arp requests, vill du ha bevis så kolla din arp tabell och kolla om macadressen för respektive dator i nätverket är den verkliga adress som den datorns nätverkskort har.

För att jämt kunna köra t.ex 100 mbit mellan datorer i ditt hemma nätverk så tycker jag du ska använda en router istället och köra NAT, använder du en switch så förlänger du i praktiken Bredbandsbolagets nätverk.

Men mellan mina två PC-maskiner som jag har på samma switch går det i full fart och även när jag skickar något från PB:n till någon av PC-maskinerna. Det är bara när jag tar emot på PB:n som det går segt.
Tycker det känns som bara någon inställning som man ska ändra på för att speeda upp det, men jag vet inte, kanske inte......

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-01 14:29

om du har en vanlig switch kopplad direkt till jacket kan jag nästan garantera att farterna beror på det jag skrev ovan.
Du skulle ju kunna kolla om din PB's mac adress som finns i dina pc's arp tabell verkligen är samma som den verkliga adress på din PB.

Min gissning är att om du kör en arp -a på din pc så är den mac adress som är kopplad mot den ip adress din PB har en annan än den verkliga mac adressen på din PB, nämligen mac adressen på porten på din Gateway, d.v.s Bredbandsbolagets router.

Mitt tips är att lägga till en statisk arptable.
Såhär gör du i Windows

arp -s IP MACADRESS

I FreeBSD (som förmodligen borde vara exakt likadant under OS-X)

arp -S IP MACADRESS

(stort S för att tömma eventuellt felaktig föregående länkning)

Japp, snart ska jag switcha, men väntar på att posten ska leverera min iBook G4-800mhz *längtar*

Innebär det att jag låser en IP-adress till en Macadress eller? Jag har ju dynamisk IP-adress

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-06 07:53

det gör det, smidigaste sättet är att du bygger ett eget lan m.h.a en såkallad bredbandsrouter. Alternativt att du står ut med att viss trafik kan gå genom Bredbandsbolagets Gateway.

Jobbigt, hade en router förut och hade världens problem med den så jag bytte till switch och allt funkar hur bra som helst utom detta. Men om allt går igenom de här arp tables, hur kommer det sig att det fungerar i max hastighet på de andra datorerna i huset....? Jag har skrivit ovan också att det bara är när jag tar emot filer till macen som det går trögt, allt annat går som det ska....skicka från macen och skicka mellan PC:na

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-06 20:05

Att förklara exakt hur arp, proxy arp fungerar tar lite för lång tid, om du inte har lust att kanske läsa lite om detta själv så är det nog enklast att köpa förklaringen att viss trafik kan ta vägen genom BBB's utrustning om man har en switch eftersom den är konfigurerad att hela tiden se till att all trafik går genom den.
Har man en router så slipper man i praktiken detta bekymmer.

Någon annan kanske är lite mer pedagogisk än mig och kan förklara det lite mer lättförståeligt

1
Bevaka tråden