Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FireWire disk på 250GB blev 128...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2003-12-23 12:49

Varning. Köpte en FireWire-låda på Clas Ohlson och monterade en 250-GB disk i den. Den dyker upp som 128 GB. Verkar som om chipset i lådan har ATA-100-problematiken. Tror jag. Eller kan jag ha gjort något annat fel?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-23 14:25

Vad kopplade du den till?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-01-05 00:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Vad kopplade du den till?

En helt ny iMac 20". Vilka FW-portar kan göra skillnad menar du? (anar jag att du underförstår...)

  • Oregistrerad
  • 2004-01-05 09:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av William Naversten
Verkar som om chipset i lådan har ATA-100-problematiken. Tror jag. Eller kan jag ha gjort något annat fel?

Alldeles säkert ett ATA66-chip med 32-bits LBA i den controllern. Då är det kört! Det är inte ATA-bussens standard som sätter gränsen, det är controllerns LBA-omfång. En PMG4 MDD har tex 48-bits LBA både på ATA66- och ATA33-bussen. Det måste vara 48-bits LBA för att kunna adressera mer än 128GB disk.

Man kan eventuellt försöka formatera disken i maskin med 48-bits LBA på ATA-bussen, tex en PMG4 MDDm och sedan peta tillbaka disken i FW-lådan. Funkar det, så funkar det. Det funkar på rena ATA-bussar i alla fall

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-05 23:34

Off Topic Schuckert:

I tidigare macar var det väl dock inte bara ATA-bussens controllers bit-antal som satte begränsningen?

Var det inte så att både OS:et och Boot-rom'en bidrog till begränsningen?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 12:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Off Topic Schuckert:

I tidigare macar var det väl dock inte bara ATA-bussens controllers bit-antal som satte begränsningen?

Var det inte så att både OS:et och Boot-rom'en bidrog till begränsningen?

Stämmer! OS 9 klarade inte av detta förrän 9.1 om jag inte minns fel.
Hur som helst har jag en Western Digital 2000JB installerad i en G3 Desktop med OSX Server 10.3 som en enda partition. Det går varken att formatera eller installera med den disken i samma maskin. Detta måste göras i en PMG4 MDD eller liknande. Man kan dock köra disken i G3:an

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 13:31

Ok. Jag minns att Apple diskutera Boot-rom utförande i samband med B/W G3 som ju hade en del diskbegränsningar. Men det lär ju ha berott på Mac OS 8.5 som var det nyaste OS:et som fanns då dessa maskiner tillverkades. Jag fick Mac OS 8.6 med min G4 när de introducerades i september 1999 minns jag.

Kul att det går att köra större diskar i dessa äldre maskiner, även om installation/formatering blir omöjligt.

En sak som slog mig är dock hur det går med installationen. Lägger installern alltid en standardinstallation av OSX som fungerar på alla maskiner, eller optimerar den installationen utifrån den maskin som OS:et installeras på, vilket i sin tur kan leda till problem då installationen körs på en annan maskin?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 15:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
En sak som slog mig är dock hur det går med installationen. Lägger installern alltid en standardinstallation av OSX som fungerar på alla maskiner, eller optimerar den installationen utifrån den maskin som OS:et installeras på, vilket i sin tur kan leda till problem då installationen körs på en annan maskin?

Samma filer på alla maskiner. Det som inte behövs laddas inte in.
Som gammal Mac-räv blev man inte lite misstänksam när det "bara funkade" efter en kopiering av systemet från en iMac till en Powerbook. På OS 9 fick man alltid "fylla i" med en systeminstallation ovanpå kopieringen.

UNIX, vettladu...änna!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 15:58

Jag känner igen scenariot under OS9 och bävade för samma situation idag. Härligt att det bara funkar. Det ska det va!

Försök göra samma sak med en Windows-installation. *huga*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 17:47

Jag bytte min interna disk i min 15" iMac Flatpanel. Från en 40G till en 160G. Gick som tåget. Trodde i det längsta att den inte skulle kunna fixa det...

1
Bevaka tråden