Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Palm & Apple & Nokia

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mitt bland alla rykten så tycks alla ha glömt bort att Palm för kanske 2 år sedan fick en massa pengar och där det aldrig framgick vem som donerade alla dessa miljoner - kanske detta nu bär frukt i en efterträdare till Newton... dvs. att dom byggt en helt NY pryl åt Apple. Vad kan Palms kunskaper tillföra Apple i form av ny het pryl... jag har ingen aning. För 9 månader sedan skrev MacNN: Software developer Steve Sakoman, a former Palm and Be executive, has rejoined Apple as a vice president, reporting to Apple Senior Vice President Avie Tevanian, according to c|net: "Sakoman, who most recently helped lead development of the Palm operating system, worked on the Newton handheld project, among other things during his previous stint at Apple." Sakoman was hired to be vice president of software technology.

Kanske ser vi en kombinerad telefon, handdator, kamera, MP4-spelare med blåtand istället för en mini iPod. Själv hör jag till de som aldrig lockats av handdatorer typ Palm, något har fattats och kanske Apple är rätt företag att göra något rätt och bra av detta. Vissa rykten har påstått att det finns ett samarbete mellan Apple och Nokia, lägger man sedan till Palm så kan det bli riktigt roligt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-03 16:33

Apple har lyckas mycket bra med iPod.
Ja, varför inte en ny produkt av samarbete Apple, Nokia o Palm !
Jag skulle tro den produkt skulle häftigt !
Kanske innehåller mini OSX (Linux finns ju redan i små produkter).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Vissa rykten har påstått att det finns ett samarbete mellan Apple och Nokia

Hupp. Vad är det för rykte? Att Apple, Sun och Ericsson höll på med något QuickTime relaterat som vi inte har sett något konkret av minns jag, men inte något med Nokia...

Ärligt talat minns jag inte det men förmodligen via någon av de vanliga ryktessiterna eller där dom annars drömmer om sådant... kan börja leta och se var det fanns... tror jag får titta ca: 1 år tillbaka i tiden.

En sak jag undrar är varför folk alltid tror att så fort Apple samarbetar med något eller några företag så ska det leda till ny hårdvara från Apple?!

Det kan ju resulterat i allt och ingenting. De kanske samarbetar för att deras produkter ska fungera så bra tillsammans som möjligt, eller så jobbar de på nån mobil standard/produkt med appleteknik i, eller kanske leder inte samarbetet fram till nåt alls?!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-03 22:49

Tänk om samarbetet med Palm rinner ut i sanden.
Allt kanske bara var en hägring.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Det kan ju resulterat i allt och ingenting.

Det var väl (ordagrant) Taligents tagline?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Tänk om samarbetet med Palm rinner ut i sanden.
Allt kanske bara var en hägring.

Du blandar ihop begreppen. Det är Apple's återkomst som är en hägring.

Sand levereras väl inte lägre? Försvann väl redan vid system 8?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
En sak jag undrar är varför folk alltid tror att...

Egentligen ganska enkelt - för att hopp & tro nästan alltid är vad som för utvecklingen framåt medans pesimistiska läggningar sällan har något gott att föra med sig, miljön i ett sådant sällskap är helt enkelt ganska tråkig. Den dagen då jag slutar tänka positivt är samma dag som när jag lämnar in för gott. Hur var det nu som Apples Think Different hyllning lät:

Here’s to the crazy ones.

The misfits.
The rebels.
The troublemakers.
The round pegs in the square holes.
The ones who see things differently.
They’re not fond of rules.
And they have no respect for the status quo.

You can praise them, disagree with them, quote them, disbelieve them, glorify or vilify them.
About the only thing you can’t do is ignore them.
Because they change things.
They invent.____They imagine.____They heal.
They explore.____They create.____They inspire.
They push the human race forward.

Maybe they have to be crazy.
How else can you stare at an empty canvas and see a work of art?
Or sit in silence and hear a song that’s never been written?
Or gaze at a red planet and see a laboratory on wheels?
We make tools for these kinds of people.

While some see them as the crazy ones,_we see genius.
Because the people who are crazy enough to think they can change the world, are the ones who do.

Ps. Jag har inte sagt att tankar om Apple & Palm skulle leda till något - bara frågat mig om det finns eventuella sammanträffanden som skulle kunna leda till något. Jag har inte heller påstått att det EXISTERAR något samarbete mellan Apple och något annat företg typ Palm.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Egentligen ganska enkelt - för att hopp & tro nästan alltid är vad som för utvecklingen framåt medans pesimistiska läggningar sällan har något gott att föra med sig, miljön i ett sådant sällskap är helt enkelt ganska tråkig. Den dagen då jag slutar tänka positivt är samma dag som när jag lämnar in för gott. Hur var det nu som Apples Think Different hyllning lät:

Here’s to the crazy ones.

The misfits.
The rebels.
The troublemakers.
The round pegs in the square holes.
The ones who see things differently.
They’re not fond of rules.
And they have no respect for the status quo.

You can praise them, disagree with them, quote them, disbelieve them, glorify or vilify them.
About the only thing you can’t do is ignore them.
Because they change things.
They invent.____They imagine.____They heal.
They explore.____They create.____They inspire.
They push the human race forward.

Maybe they have to be crazy.
How else can you stare at an empty canvas and see a work of art?
Or sit in silence and hear a song that’s never been written?
Or gaze at a red planet and see a laboratory on wheels?
We make tools for these kinds of people.

While some see them as the crazy ones,_we see genius.
Because the people who are crazy enough to think they can change the world, are the ones who do.

Ps. Jag har inte sagt att tankar om Apple & Palm skulle leda till något - bara frågat mig om det finns eventuella sammanträffanden som skulle kunna leda till något.

Jättefint sagt av Apple. Blir nästan tårögd. Sån där marknadsföringssmörja ger jag inte mycket för. De är ett kommercielt företag som alla andra och är i första hand ute efter att tjäna pengar. Om de sen förändrar nåt medan de gör det är det bara ren bonus. De verkar bara vara ett snällare företag med såna ramsor. Men men.

Sen vill jag bara påpeka att mitt inlägg var inte riktad mot nån person utan tänkt rent allmänt. Tro mig, jag hoppas själv på nån sorts mobil/pda/ipod-historia så man bara behöver bära med sig en pryttel. Iofs finns P900 men den fyller inte riktigt mina krav. Hade gärna sett en liten hårddisk i den. Jag tror dock det dröjer innan vi får se en sån från Apple.

Sen kan jag ju bara passa på att påpeka att jag just nu precis som du är spekulant på en PB 12" med Superdrive. Vilken spec har du på din?

Hur går det med din hem-mac då? Dual 1ghz eller vad det var. Ta inte illa upp men du har varit lite besatt gällande den och att få den tyst. Den stod i drag vid ett fönster och fan vet allt. Vore kul med en uppdatering. Själv gjode jag mig ju av med min bullerburk långt innan Apple släppte det där fläktpaketet. Som iofs inte gjorde så mycket eftersom de fortfarande låter rätt illa.

Fick en tidig fråga i denna tråd som jag nu försöker svara på. Under MacWorld - januari 2000, så skrev siten Wired And Jobs fueled those rumors with a wink and a nudge during his keynote when he introduced Palm CEO Carl Yankowski, telling the audience that Apple had been "doing a lot of work with these guys lately," a comment that appeared to be lost in the furor over the non-announcement of the much-anticipated Pismo PowerBook.

Den 16 December 2003 skrev Mac Rumors Recent unconfirmed whispers, however, have indicated that Apple has been actively developing at least two phone-based products in their labs: One being an Apple-based phone which Apple has been working on alongside with Nokia. The second being an next generation iPod with built-in phone features.

Källa om Nokia
Källa om Palm

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Sen vill jag bara påpeka att mitt inlägg var inte riktad mot nån person utan tänkt rent allmänt.

Är det någon som sagt något annat ?

Citat:

Sen kan jag ju bara passa på att påpeka att jag just nu precis som du är spekulant på en PB 12" med Superdrive. Vilken spec har du på din?

Det återstår att ta en ny bedömning om då den åter finns för leverans - i dagsläget hade det varit den minsta billigaste av 12" - har ju redan DVD-brännaren i min MDD. Tills vidare gäller att jag troligen har behållit min plats i kön.

Citat:

Hur går det med din hem-mac då? Dual 1ghz eller vad det var. Ta inte illa upp men du har varit lite besatt gällande den och att få den tyst. Den stod i drag vid ett fönster och fan vet allt. Vore kul med en uppdatering.

Tack som frågar, bara bra, det där med *besatthet* får stå för dig... den är tyst och bra efter diverse modifikationer har den varit nästan i klass med Cuben sedan i våras. ( Verax-kit löste oljuden ). Att jag skrivit mer än 1 inlägg om detta med MDD är som alltid, för att främja en dialog mellan drabbade KAN stöd, tips och råd bara vara av godo... ja du vet komunikation hjälper och de som inte vill läsa kan ju låta bli... du vet, det är alltid trevligare att ge av sig själv än att inte ha förmågan att ta emot Kanske du skulle fråga de med MDD om dom delar din uppfattning att allt skrivande var ointresant för dom eller om dom haft nytta av drabbades erfarenheter ?

Kan vi nu återgå till trådens ämne... OM du har synpunkter angående mitt skrivande eller datormodeller som jag har, har haft eller kommer att skaffa mig så vore det lämpligare med en separat tråd - fast vem tusan är intreserad av detta

Senast redigerat 2004-01-04 00:12
  • Medlem
  • 2004-01-04 00:02

Mumma ....
Forsätt komma med rykten Olle )
Det här är ju grejjen asså.... att ha förväntningar innan tomten(Jobs) kommer med "amazing thing".

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Är det någon som sagt något annat ?

Det återstår att ta en ny bedömning om då den åter finns för leverans - i dagsläget hade det varit den minsta billigaste av 12" - har ju redan DVD-brännaren i min MDD. Tills vidare gäller att jag troligen har behållit min plats i kön.

Tack som frågar, bara bra, det där med *besatthet* får stå för dig... den är tyst och bra efter diverse modifikationer har den varit nästan i klass med Cuben sedan i våras. ( Verax-kit löste oljuden ). Att jag skrivit mer än 1 inlägg om detta med MDD är som alltid, för att främja en dialog mellan drabbade KAN stöd, tips och råd bara vara av godo... ja du vet komunikation hjälper och de som inte vill läsa kan ju låta bli... du vet, det är alltid trevligare att ge av sig själv än att inte ha förmågan att ta emot Kanske du skulle fråga de med MDD om dom delar din uppfattning att allt skrivande var ointresant för dom eller om dom haft nytta av drabbades erfarenheter ?

Kan vi nu återgå till trådens ämne... OM du har synpunkter angående mitt skrivande eller datormodeller som jag har, har haft eller kommer att skaffa mig så vore det lämpligare med en separat tråd - fast vem tusan är intreserad av detta

Nästa gång jag vill ha en predikan säger jag till.

Jag undrade bara. Utan nån baktanke eller synpunkt. Jag har en sån sida. Men den ligger oftast dold.... Nuff said.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Nästa gång jag vill ha en predikan säger jag till.

Tror knappast att jag har ett intresse av det, men OK är du seriöst intreserad så kan jag kanske ändra mig... är ju annars inte lönt att lägga ned energi på någon som först ställer 3-4 frågor utanför ämnet för att sedan visa ett avmätt intresse inför svaren. Ledsen att säga det men det är så din retorik landar hos mig. För forumets bästa vore det bra om jag inte svarade på dina inlägg i fortsättningen... ska försöka leva upp till detta.

Mvh,
Olle Jonsson

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Ledsen att säga det men det är så din retorik landar hos mig. För forumets bästa vore det bra om jag inte svarade på dina inlägg i fortsättningen... ska försöka leva upp till detta.

Mvh,
Olle Jonsson

Nej men sluta nu. Jag är inte ute efter nåt med nån baktanke. Inget alls.

Fred?

1
Bevaka tråden