Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stora problem med MP3-spelare "Diva GEM"

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-30 22:33

Jag har nu köpt en Diva GEM MP3/AAC-spelare som jag blev tipsat om via denna diskussion.

Sitter med den just nu. Det är bara problem:
Om jag sätter i ett extra 128 MB MMC-kort så tar det 30 sekunder innan något händer varje gång man trycker på något som har med extrakortet att göra. Dessutom händer det ofta att det står "Media error" när man försöker göra något med extrakortet i spelaren.

Och när jag kopplar in spelaren i datorn så dyker den upp som en låst skiva. Det går alltså inte att lägga något alls på den. "Objektet kunde inte flyttas eftersom skivan inte kan ändras".
Jag kan öht inte se extraminnet i datorn

Det står inget till hjälp på det medföljande instruktionspappret, inte i manualen på CD-skivan och inget på Daisy Multimedias hemsida.

Så det verkar vara helt kört. Jag kan bara lyssna på radio, inget annat.

Någon som vet vad jag kan göra?

Ändring: Länken var fel

Senast redigerat 2003-12-31 12:01

Kan tyvärr inte hjälpa dig, men är lite intresserad av...

Köpte du den i Sthlm? Vilken åf?

Jag ska köpa en "liten" spelare till tjejen, men jag väntar nog till efter steve-noten...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-30 23:07

Man kan bara köpa den på ett enda ställe i Sverige: Zebra Media

Men jag avråder för tillfället att köpa den eftersom den tydligen har problem.

Finns det något mp3-spelar-forum på internet där jag kanske kan få hjälp också?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-30 23:12

Det går inte formatera om "mediat" på något sätt alls?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-31 11:58

Det går att formatera om det inbyggda minnet från MP3-spelaren, men den är fortfarande låst när man kopplar in den i datorn.
I Skivverktyg är alla alternativ gråa. Den är låst...

Värt att säga är att det går att spela in röstanteckningar med spelaren. Alltså är den bara låst när man kopplar in den i datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-31 16:55

Kankse är det datorns fel? Finns det någon bugg/feature som gör att CompactFlash-kort visas som låsta skivor?
(jag har för mig att det är ett sånt som är det inbyggda ortet)

  • Oregistrerad
  • 2003-12-31 17:35

Minneskort i kameror brukar väl funka bra
Så det är nog inget feature som spökar…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-31 18:57

Ja BRUKAR funka bra ja... Men det kanske finns fall då det inte gör det och då kanske det är nån feature som spökar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-02 18:36

Jag har nu mailat Zebra Media och vi lyckades inte lösa problemet. Så nu har jag lagt spelaren på brevlådan, så får jag en ny (eller kanske reparerad) om ungefär en vecka.
Synd eftersom jag skulle åke till Trysil på söndag och då har jag bara min kassettspelare på resan

Jaha, så de konstaterade alltå att det var fel på spelaren och inte något Mac vs. PC tjafsande från deras håll?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-03 11:41

Jaa. Lite sånt tjafs var det för han frågade om jag kunde testa den på ett annat OS också för att se att det inte var OS-relaterat. Jag testade på Mac OS 9 och då funkade det inte alls (den kom inte upp).
Det står ju att den inte kräver drivutiner på Mac OS 9.1 och Mac OS X, så det ska ju funka.

Annars var det en väldigt schysst kille som svarade jättesnabbt (ca 15 min mellan varje svar). När man mailar tex comhem kan det ta flera veckor innan svaret kommer (om det ens kommer).

1
Bevaka tråden