Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programmet xfig på jobbdatorn från hemmadatorn

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-29 01:57

Jag suger på Unix. Nedanstående fråga har jag sökt efter svar på på 99mac, men eftersom jag inte vet vad något heter så är det litet svårt att söka...

Håller på att lobba för att min flickvän skall byta från Win till Mac eller Linux. Hon använder Unix på jobbet men Win hemma. Såg min chans att ge henne ett snyggt argument för att byta OS idag, när hon inser att hon är för förkyld för att gå till jobbet på måndag, men har en deadline som gör att hon måste gå dit ändå. Om hon inte kan lyckas köra ett program som heter xfig hemmifrån. Erbjöd henne att installera programmet i Panther/X11 på min dator här hemma, men ingen av oss lyckades deschiffrera installationsmanualen på xfigs hemsida (aldrig installerat ett rent unix-program tidigare).

Eftersom hon brukar köra programmet från server på jobbet (matematiska inst på SU) när hon sitter där, tänkte jag att det borde gå att köra det via ssh från min hemmamac. Det gick jättebra att logga in på hennes konto - men när hon kör kommandot xfig hemifrån funkar det inte. Det står, typ "unable to show graphics" i X11-terminalfönstret. Min fråga, således, efter mycket babbel, är om det finns något enkelt sätt att köra program från unixservern på jobbet via datorn hemma - utan att behöva först vara fysiskt närvarande på jobbet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-29 02:18

Jag är inte heller helt haj på det här, men när jag skall köra program över nätet på det sätt du beskriver sshar jag i X11 och avslutar kommandot med -X.

typ

ssh klas@server -X

  • Oregistrerad
  • 2003-12-29 02:24

Tydligen går det finfint att ssha till stockholms universitet, bara inte att köra grafiken (det går tex väldigt bra att köra statistikprogrammet r över ssh, men det är ju å andra sidan väldigt lätt att installera på hemmadatorn också).

Tack för tipset (avsluta med kommandot -X), jag skall testa det när min flickvän vaknar. Hon avslöjar klokt nog inte sitt inloggningslösen för mig, och jag har ingen dator att ssha mot...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-29 02:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av evillordvader
Tydligen går det finfint att ssha till stockholms universitet, bara inte att köra grafiken (det går tex väldigt bra att köra statistikprogrammet r över ssh, men det är ju å andra sidan väldigt lätt att installera på hemmadatorn också).

Tack för tipset (avsluta med kommandot -X), jag skall testa det när min flickvän vaknar. Hon avslöjar klokt nog inte sitt inloggningslösen för mig, och jag har ingen dator att ssha mot...

Kan du inte väcka henne?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-29 02:32

Nej, jag är för snäll för det. Stackarn har hostat hela dagen, nu ligger hon och sover gott

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-29 03:08

Du måste göra följande på henne jobb dator (efter att du har ssh:at till den):
DISPLAY=Macens_ip_nummer:0.0;export DISPLAY

Se även till att macens brandvägg är avstängd och att du drar igån X11 innan du kör ssh och skriver xhost + (eller xhost +jobb_datorns_ip)

Då skall det funka!

Hon lär bli Mac frälst när hon ser hur smidigt det är!

  • Medlem
  • London
  • 2003-12-29 08:10

Först av allt: xfig finns med i Fink-projektet, installera fink och sen är det superenkelt att installera xfig.

Sedan är det i bash som man skriver "export DISPLAY=127.0.0.1:0". Det är bash som är standard i Panther (har jag för mig någon har sagt, har inte tillgång till Panther själv) men i Jaguar är det tcsh som är standard och då skriver du istället "setenv DISPLAY 127.0.0.1:0". Men glöm inte att skriva "xhost +" innan du ssh:ar till skolan. Du gör dessutom allt detta i X11, inte i terminalen (programmet, X11 ger dig ju också ett terminalfönster).

Obs! Detta var bara för att komplettera och tydliggöra vissa saker, inget som skrivits tidigare har varit fel (vad jag vet). Dessutom ska du förstås byta ut 127.0.0.1 mot ett giltigt DNS-namn eller ipnummer till din egen dator.

Steg för steg:
1. Öppna programmet X11
2. Skriv "xhost +"
3. Skriv "ssh user@host -X" där user är användarnamnet och host är datorn du vill koppla upp dig till.
4. Beroende på vilket shell som används skriv "setenv xxx" eller "export xxx". Vet du inte vilket shell som används kan du skriva "env" så står det typ "SHELL=/bin/tcsh".
5. Starta xfig

  • Oregistrerad
  • 2003-12-29 22:01

Tack för all hjälp!

Det slutade med att vi installerade xfig på min hemmadator (tack för tipset om Fink jb).

Försökte med fjärranslutning, men när det inte fungerade på första försöket så skippade vi det och prrovade med Fink.

Strålande att få hjälp på detta sätt, jag är väldigt tacksam för allas eran hjälp (klas, eric och jb)!

1
Bevaka tråden