Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta från ATA Hd

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en gammal grå G3:a 233MHz (iofs uppgraderad till 500MHz).
Skaffade för något år sedan en ny 80 mb IDE hårddisk samt ett ATA133 PCI kort från Macoteket. Men det ville sig aldrig riktigt, jag lyckades aldrig få det att rulla och datorn har stått i ett hörn sedan dess.
Nu tänkte jag att jag skulle försöka igen. Provade att installera Jaguar i HD:n utan ATA kortet, med HD:n monterad på originalplatsen i G3:an. Det gick utmärkt och datorn var äntligen användbar igen!
Så hittade jag denna diskussion:
http://99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=14553&highlight=stora+diskar+p%e5
angående risk för korrupta diskar om man kopplar in en IDEdisk utan ATA kort i en G3a.
Är detta korrekt? Om det stämmer undrar jag nu bara, går det att starta macen från en HD ansluten till ett ATA kort?

"Ytterligare en slutsats är att beiga G3:or INTE borde vara drabbade", skrev "Göran" i nämnda diskussion.

De ATA-kort Macoteket har ska förmodligen vara helt hårdvarukompatibla med Apple-datorer och de ska gå att starta datorn med. Jag har ett äldre Sonnet Ultra ATA66 i min gråa G3:a och det funkar hur bra som helst att starta med. Kortet har tidigare suttit i en 7600 och det var lika bra där. Nu har jag ingen stor disk så det där snacket med problem över 80 GB kan jag inte uttala mig om.

Nu är det så att du kan förmodligen inte bara flytta din fungerande disk som nu sitter i en original-ATA-buss till en ATA-buss på PCI-kortet. Anledningen är att PCI-kortet (åtminstone mitt) känner av anslutna diskar som SCSI om man kollar i systeminformationen. Jag har testat att rakt av flytta en disk från PCI-kortet till en original-ATA-buss och det funkar inge vidare.

Kommer du ihåg hur du gick tillväga förra gången innan du ställde datorn i hörnet?

Tyvärr jag kommer inte riktigt ihåg har det var... Men, jag hade fler diskar inblandade då med information som jag behövde komma åt. Till slut löste jag det genom att flytta den disken till en annan dator. Men då fungerade ingenting, jag tror knappt jag ens lyckades installera Jaguar på någon disk. Hade frysningar vid varje uppstart och vid installation.

Jag testar väl att flytta HD:n till ATA kortet. Fungerar det inte då får jag väl testa att installera om Jaguar igen och se om det fungerar...

Se till att ÄVEN formatera om disken på samma anslutningsbuss du ska använda. Välj bäst HFS+ samt lägg till OS 9-drivrutiner.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-18 18:01

Pröva som Alphonze säger.
Jag har märkt att vissa märket ATA-PCI-kort inte är bootbar under OSX.
Det är väl du menar problemet att kunna få boota OSX på den hårddisken via PCI-kort ?
I så fall kan du sätta större HD i orginal stället och mindre HD ihop med ATA PCI-kort. Stora HD fungera som bootbar HD, då kommer du åt lilla HD.

1
Bevaka tråden