Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

apples 22" tft-skärm något å ha?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja vad säger ni?
Dras den med några problemer eller är den bara finfin?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 12:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Slättne
Ja vad säger ni?
Dras den med några problemer eller är den bara finfin?

Finfin, men ställ den inte jämte en 20" eller 23", för då märker du att utvecklingen går framåt.
22" Cinema Display används som referensskärm av någon stor tryckerikoncern i USA. Det var tydligen den enda skärmen som kunde matcha Barco. Nuförtiden har vi Eizos fina L685EX/L985EX/CG18/CG21 och för den delen Apples skärmar, som matchar Barco i prepresssammanhang.

  • Medlem
  • 2003-11-25 12:23

Plocka upp senaste CAP/Design. De går igenom proffsskärmar. Summan av artikeln är att den är finfin, med undantag för designen (de gillar inte den breda, grå kanten och att den inte går att justera ergonomiskt).

Nu var det visserligen 23" de testade, men det är nog samma skärm fast större.

Nej det var 20"...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-25 13:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Summan av artikeln är att den är finfin, med undantag för designen.

Typiskt Apple alltså...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 13:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Slättne
Ja vad säger ni?
Dras den med några problemer eller är den bara finfin?

Har läst på internet att det var något i dom som åldrades och bör ge problem vid det här laget...
Och eftersom det står på internet så är det ju sant

Annars lär det vara en kanonskärm... Men fan så dyr...

  • Medlem
  • 2003-11-25 14:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Nej det var 20"...

Om du pratar med mig, så testade de 23" i Cap. Om du inte pratar med mig, så vet jag inte vad du pratar om.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 14:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Om du pratar med mig, så testade de 23" i Cap. Om du inte pratar med mig, så vet jag inte vad du pratar om.

Han prata med dig...
20" och 23" är nästa generations displays.
22" är på sitt sätt samma generation som 15"

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-25 14:46

Med stor skillnad i prestanda, som Schuckert påpekade i sitt inlägg. Ergonomiskt är det väl dock inte mycket som skiljer dem åt.

Och visst åldras TFT:s. Det är ingen höjdare när backlighten pajjar. Kostar åtskilliga kronor att reparera. Problem tycks dock vara vanligast på apples 17" TFT.

  • Medlem
  • 2003-11-25 14:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Han prata med dig...
20" och 23" är nästa generations displays.
22" är på sitt sätt samma generation som 15"

OK. Det blir lite kryptiskt med minimalistiska inlägg. Nu pratar jag med alla.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 15:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Och visst åldras TFT:s. Det är ingen höjdare när backlighten pajjar. Kostar åtskilliga kronor att reparera.

På 22":arn var det nog det "diffuncerande" siktet på baksidan TFT:n Hjälper ju inte om backlite:en funkar om ljuset inte sprids snyggt...
Men det stod på internet så sanningshalten ger jag mig inte in på att bedömma...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-25 15:06

Ja, det är riktigt. Som jag skrev så är problemen med backlights tydligen vanligast på 17" modellen.

Ett halvsubjektivt sätt att få sig en uppfattning om de problem som en viss apple-produkt drabbas är att kika in på apples diskussionsforum.

Annars får man väl slå en signal till företaget i Holland som har hand om apples reparationer av TFT skärmar och skaffa sig lite statistik.

Pär: Syfta du på de här problemen pär?

http://www.rabunda.com/lines.jpg

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 15:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Pär: Syfta du på de här problemen?
http://www.rabunda.com/lines.jpg

Nja, detdär är väl skärmkortet?

Tänkte på något som dethär, fast det var nog en annan sida iofs.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-25 16:11

Nej. Enligt de användare på apples forum som skrivit om problemen är det relaterat till skärmarna, ej grafikkort, mjukvara eller annat.

De som fått problemen inom 1 år från inköpsdagen fick skärmen utbytt mot ett nytt exemplar (europeer, därmed skickad till holland). De som haft skärmen över ett år fick standardpriset på reparation av dylik skärm. Kommer ej ihåg siffran men jag har nämnt den i andra diskussioner här på forumet.

Jag funderar på att inhandla en Cinema Display 20". Men jag känner mig lite osäker med tanke på alla problem som rapporteras och som tycks vara så dyra att åtgärda efter garrantitiden. Jag har dock inte kunnat läsa mig till några problem med just 20" modellen. Kanske är den stabilare än de andra?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 17:02

Att reparera kostar som att köpa en ny ungefär - men å andra sidan är en ny så cool så det gör inget
[Skall jag säga som aldrig köper nytt :-)]

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-25 17:23

Ja, med tanke på att man får en ny skärm vid dylik reparation så är det ju rimligt. Kasst att de inte kan byta ut valda delar i skärmarna utan byter rubbet. Men vem vill ha en "ny" 22" skärm med 90 dagars garranti, som dessutom är dyrare än en ny 20" med samma upplösning men bättre prestanda (läs ljusstyrka, kontrast mm).

Just detta fenomen att skärmarna ej går att laga under nypris får iaf. mig att tveka inför en bättre begagnad. Även om jag har ett par olika på gång.

1
Bevaka tråden