Det börjar alltid på samma sätt:
Eftersom jag har airport så försöker mail kontakta min pop-server när jag trycker på skicka. På nåt sätt fattar den, och det kan jag ju begripa, inte att den inte kommer att lyckas med det.

Kommer jag på att jag verkligen vill skicka iväg brevet så ber jag min basstaion att ringa upp, och det är nu det skiter sig.

Indikeringen av hur länge jag varit ansluten försvinner ur menyraden. I Internetanslutning kan den t o m ange: Kan inte hämta status.

Och vare sig mail eller safari hittar ut på nätet, trots att den är ansluten. Prövar att förnya dhcp-leasen. Nada. Kollar i nätverksverktyg, kan inte pinga bortom basstationen.

Slö som jag är vill jag då återställa basstationen. Men vill inte gå in i mitt boningshus eftersom jag sitter i kontoret. Alltså, airport admin-verktyget. Basstationen dyker upp i listan. Jag väljer den och anger lösenordet. Men "Det går inte att läsa in inställningarna".

Får alltså resa mig, gå in och dra ur sladden.

Tänker DNS? Men det är kanske fel?

4.0.7 Snow.

iBook med airportkort i.

Och förresten, vilka processer styr kommunikationen mellan min dator och basstationen, kanske räcker det med att starta om en av dem?

/Magnus