Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangentbord ibook vs pb

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 11:17

Jag ska när jag får lite pengar köpa en ibook eller powerbook 12". Jag har dock inte haft möjlighet att testa dem sida vid sida. Har någon det? Vad jag undrar är hur tangentborden är i jämförelse. Jag vet att jag blev grymt imponerad när jag första gången skrev på en pb12", men inte lika så på ibooken (den senaste). Ligger skillnaden i mitt huvud, eller är det stor skillnad på tangentborden.
Det känns viktigt eftersom jag är skrivande journalist och således skapar genom dessa tangenter:D

PBs tangentbord känns lite stabilare/stadigare än iBooks, som känns plastigare. Men rent funktionellt är det ingen skillnad.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 11:51

det är som jag minns det, alltså. Just stabiliteten kändes otroligt behaglig på peben

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-20 14:07

PBs tangentbord behöver inte lyftas av som på iBn för att sätta dit extra minne. Det kan vara en bidragande orsak till skillnaden i stabilitetsskänslan.
Har själv en PB och är nöjd över tangentbordet. Fast i långa loppet, tycker jag att det är bekvämast med ett externt tangentbord (med nummerpad). Så det har jag när jag sitter hemma.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 14:22

Det är sant. Men ute på fältet är det viktigt att ha ett skönt arbetsredskap. Man kan inte lyfta pebens tangentbord alls, alltså?
För det jag märkte med den nya ibooken var att plattan som tangenterna sitter på är styvare än vad den har varit, tror jag.
Då tänkte jag att det kanske är samma platta som sitter på peben.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-20 14:44

Tja, tangentbordet är väl ditmonterat på ngt sätt även på BBn, så visst går det säkert att pilla bort det om man absolut måste och hittar instruktioner till detta. Men det verkar inte vara meningen att man skall göra det som normalanvändare... (alla ingrepp man kan tänkas göra - RAM, Air Port - görs underifrån).
Så PBns tangentbordsplatta är så fast den kan bli (jag kan iaf inte se några fästanordningar under tangenterna när jag tittar in där).

Nya iBooken har bättre tangentbord. De har tydligen förstärkt dito på undersidan med en tunn plåt. Så nya iBooken verkar vara ett mycket bra köp. För det är nog det absolut enda som jag är lite missnöjd med gällande min 800Mhz:are

Kopierat från denna recension

http://www.xlr8yourmac.com/systems/ibook_g4_review/ibook_G4_review.html

The biggest difference between the two is really the keyboard, which is far better on the iBook G4, thanks to a metal backplate and a more solid, powerbooky feel

1
Bevaka tråden