Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ADSL bryts vid telefonsamtal

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sen jag uppdaterade till Panther (tror jag) bryts kontakten med ADSL när telefonen ringer (eller nån ringer upp). Jag vet att jag har ADSLn kopplad till egnetligen fel jack, det ska ju vara huvudjacket. Det har dock gått bra i två år förut. Det är inte alltid det bryts och ibland kommer det igång efter ca 10 minuters samtal. Ibland får jag även logga i på nytt efter samtalet, men inte oftast.
Några tips?

Har mycket svårt att tro att det beror på Panther. Det beror helt enkelt på att du måste plugga in modemet i första jacket. Har du inte datorn i närheten av den, så kan du alltid köra med Airport eller dra en lång nätverkskabel.

/M

Egentligen tror jag inte heller att det beror på Panther, men det har fungerat perfekt i två år tidigare i fel jack, så man börjar ju undra. Det är långt från datorn till 1:a jacket och airport har jag inte. Några fler tips Martin eller nån annan?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-19 21:19

Ingen som satt i en telefon någonstan på slingan ungefär samtidigt

  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 05:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ian Curtis
Egentligen tror jag inte heller att det beror på Panther, men det har fungerat perfekt i två år tidigare i fel jack, så man börjar ju undra. Det är långt från datorn till 1:a jacket och airport har jag inte. Några fler tips Martin eller nån annan?

Hur gammal är installationen av telejacken där du bor?

Har du EKUA spikat på golvsocklarna?

Eller går trådarna i rör i vägarna mellan jacken?

Isåfall är det inga problem att koppla om så att du får huvudjacket där du vill ha det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-20 06:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ian Curtis
Det har dock gått bra i två år förut.

Jag råkade ut för samma sak i somras. Då flyttade jag till en ny lägenhet och ADSL-eländet slutade fungera. Självklart trodde jag att det berodde på de "nya" kablarna i lägenheten och beställde total omdragning av allting. Det blev nya jack och kablar i alla rum. Några extrajack i jungfrukammaren och arbetsrummet. I samma kablar gick/går en ISDN-lina. I fem timmar jobbade två man från Telia.

Inte blev det bättre inte. Nej då. Inget funkade i alla fall. Då fick jag reda på att det kunde vara filtret till modemet. Det som separerar telefon från ADSL.

Jag gick till Telias butik och köpte ett nytt för ca 250 kr och sedan funkade allt klockrent! Mitt gamla filter var också ca 2 år gammalt och levererades med modemet.

Kan du låna från någon bekant innan du köper nytt eller ta det på öppet köp riskerar du ingen utgift.

Huset är byggt 1992 och trådarna går i rör. Kan man enkelt koppla om det hela.? Hur? Faktum är att det funkar bra med analoga telefoner att ringa, men när jag kopplar in en dect-telefon så brusar det bara. Det torde ha med att ADSL är på fel jack.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 11:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ian Curtis
Huset är byggt 1992 och trådarna går i rör. Kan man enkelt koppla om det hela.? Hur?

Du behöver inte dra om några kablar. Men du får exprimentera lite genom att koppla om trådarna i dosorna så att du får första jacket där du vill ha det. Inget kan gå sönder när du "exprimenterar" (vad jag vet). Jag har skruvat i mängder av telejack genom åren, ett nödvändigt ont ibland. Är du osäker så kommer telia och flyttar om åt dig. Det går nog lika snabbt för dom att fylla in en faktura som att flytta jacket åt dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-20 12:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Du behöver inte dra om några kablar. Men du får exprimentera lite genom att koppla om trådarna i dosorna så att du får första jacket där du vill ha det. Inget kan gå sönder när du "exprimenterar" (vad jag vet). Jag har skruvat i mängder av telejack genom åren, ett nödvändigt ont ibland. Är du osäker så kommer telia och flyttar om åt dig. Det går nog lika snabbt för dom att fylla in en faktura som att flytta jacket åt dig.

Jag passade självklart på att fråga teknikerna som var hos mig om vad det var för speciellt med "första jacket". De svarade att "första jacket" har två kablar för "indata" på de två nedersta stiften och två kablar för "utdata" på de översta stiften i jacket. Alla jack därefter har bara de två nedre stiften anslutna. Därför kan inte ADSL-modemet sitta någon annanstans.
Det kan dock funka om man från "första jacket"s övre två stift drar en tvåledad skarvkabel till det jack man vill använda och kopplar in den på de övre stiften där också. Men, om man då stoppar in en kontakt i det "första jacket" kan datatrafiken störas eller brytas. Det påverkar också eventuella telefaxer och annan utrustning.

Visst, jag har skruva telejack och proppar till leda genom åren och för det mesta fått det att funka. Men ibland är nog det smartaste att ringa Telia. Det där fixar de åt dig på max en halvtimme och då kostar det runt 500-600 kr. Och du har då någon att gnälla på om det inte funkar...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 15:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kimpa
Det kan dock funka om man från "första jacket"s övre två stift drar en tvåledad skarvkabel till det jack man vill använda och kopplar in den på de övre stiften där också. Men, om man då stoppar in en kontakt i det "första jacket" kan datatrafiken störas eller brytas. Det påverkar också eventuella telefaxer och annan utrustning.

Hos mig så har jag fyra ledare på mer än ett jack, hmm... Samtliga jack har faktiskt fyra ledare hos mig, det var bara att bolla om i trådarna. Fast min fax envisas med att gå i gång utan anledning ibland. :rolleyes:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-20 15:17

Vad man kan göra är att vända slingan så att första uttaget blir det sista och vice versa. Om du har närmare till det sista uttaget så kan det vara en framkomlig väg.

1
Bevaka tråden