Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hänglås vid uppstart?!?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-15 11:51

Min iMac Globe har slutat ta emot tangentkommandon vid uppstart.

Om jag håller nere C för att starta från cd händer inget (den startar från hd som vanligt). Försöker jag zappa pram (äpple+alt+p+r) händer inget alls. Försöker jag starta i singleuser (äpple+s) händer inget, samma sak med textläge (äpple+v).

Håller jag nere alt för att kunna välja startskiva kommer den här startbilden upp:

Jag antar att datorns firmware är låst eller något sånt. Så jag provade att en hårdreset på resetknappen inuti datorn. Ingen skillnad...

Någon som vet vad jag ska göra för att få datorn normal igen?

  • Medlem
  • 2003-11-15 12:51

Verkar som OpenFirmware password är aktiverad, här står hur man avaktiverar. Du kan pröva att skriva in ditt lösen i textrutan först, kan funka.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-15 13:45

Det är ingen textruta som visas på skärmen ovan, utan en statusbar.

Openfirmware-lösenordet är [I]inte[I] aktiverat. Jag provade OFSucker på sidan du länkade till, och den hittar inget. Dessutom går det inte att komma in till OF eftersom datorn struntar i alla tangentkombinationer vid uppstart.

  • Medlem
  • 2003-11-15 15:42

Hm, verkar konstigt enligt denna sida så ska rutan vara "the password entry field".
Du kan ju prova att aktivera OF password och ta bort det igen, om du inte kan använda äpple-alt-o-f så kanske något av dessa program funkar; Startup Security eller OpenFirmwarePassword. Funkar inte det har jag nog slut på idéer

Prova att ta bort alternativt sätta in mer minne och direkt efter att du har gjort det så zappar du pram tre ggr.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-16 01:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av NoAce
Hm, verkar konstigt enligt denna sida så ska rutan vara "the password entry field".

/.../

Funkar inte det har jag nog slut på idéer

Du hade rätt. Jag körde OFSecurity, och tog bort aktiveringen. Nu fungerar det som det ska.

Jag hade fel om rutan som jag trodde var en statusbar (förvillande lik...).

Tack så mycket för hjälpen!

1
Bevaka tråden