Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Halvdöd iMac Lime

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har en slot-loaded iMac DV 400 (?) vars skärm har lagt av, men fungerar med extern VGA. Kopplar man bort den interna skärmen startar Macen inte. Tanken var att bygga en rackmonterad servermaskin av den, men problemet med den interna skärmen förhindrar detta.

Vad göra?

MVH
Andersson & Pepsi

  • Oregistrerad
  • 2003-10-27 20:14

Borde rimligen stå något här eller här

EDIT: Glömde den här - Hur många underbara finns det? Ge mig bums en kass iMac för den ultimata

Tack för det snabba svaret -men det var slot-loaded vi ville ha hjälp med, den är extra knepig tydligen.

Den här inspirerar ju lite 8)

  • Avstängd
  • 2003-10-28 00:52

naaaw, stackars inte du också. min iMac som jag hade ett tag dog efter typ 6 månader (den va begagnad) på samma sätt. sålde den o köpte en xbox galet dåligt att man inte kan köra SL-varianterna utan skärm som de första iMaccarna...

Ett bra sätt att lura den att den interna skärmen fortfarande är inkopplad vore suveränt.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-28 21:20

Vad är det för anslutning till den interna skärmen? Är det som i de första iMacarna, en sån där kontakt som sitter på alla beiga Macar?
Isåfall borde det gå att lura den med en Mac->VGA adapter som man kan ställa en fast upplösning på.
Annars kan man ju skaffa en iRack DV och skruva in moderkort och hela rasket i, men de är dyra.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 21:21

Tja - kan inte tänka mig annat än att operativet (new world) kollar om en skärm är påslagen : hur den gör det vet jag inte - men det är väl genom att kolla resistansen i någon av tåtarna eller liknande...
Kika lite hur resp tåt tas omhand och kura
(Eller googla )

Hur som helst borde det gå att lura skärmkontakten med ett motsrånd eller någon 5V-källa (TTL antar jag här lite käckt och glatt )

Ge mig en 8på rätt sätt) kass "slot loaded" iMac och jag skall klura ut hur

iMac lever. En firmware update var det som krävdes. Sitter nu i YDL

  • Oregistrerad
  • 2003-11-13 20:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
iMac lever. En firmware update var det som krävdes. Sitter nu i YDL

Annars vet jag att jag stötte på något om vad det var för signal på videokontakten (och på vilka pinnar) en kväll när jag googlade lite fröstrött.
Det var några pinnar som skulle tala om - enligt någon vga-standard? - vilka upplösningar som funkar (precis som alla andra nyare mac:ar)... Borde sitta på kortet ganska nära "skärmens" sladdända och vara förbunden med korresponderande kontakter... (någon liten prom och lite strömförsörjningstjafs...)

Fast det var ju bättre som det blev

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-19 22:36

Jag håller på och konvertera min egen iMac till ett eget case. Men efter att jag hade plockat ut alla korten ur datorn och kopplat ihop dem för en provstart vill den inte gå igång. Batteriet är slut, PMU'n har jag försökt återställa med och utan nätdelen ansluten. Säkringen i nätdelen är hel men när jag mäter vid J9 som i servicemanualen (för 5V "tricker" spänning) så får jag inget spänningsutslag. Kan det vara så att analogkortet är pajj? Det är en iMac DV med DVD-Rom (slotin) osv. Jag har en död G4/400 som står också vilken jag kan sno nätdelen ifrån ifall det skulle vara så.

Tips mottages gärna!

1
Bevaka tråden