Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Maxtor OneTouch - något att ha?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tyresö
  • 2003-11-02 12:57

Någon som köpt en sån här tingest? Vad tycker ni? Tyst?

Jag har Maxtor 5000DV 200 gig som jag tycker är rätt tyst.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-02 14:17

Jag funderar också på en sådan. Hur fungerar backupp funktionen, är det en "PC only feature" som det heter? Tar man backupp på alla konton genom en knapptryckning, eller blir det en image av hela hårddisken som man sparar? Går det att backuppa flera operativsystem på samma hårddisk?

Mycket frågor blev det, slänger även med ett litet tips. Komplett säljer Maxtor USB 2.0/Firewire 160GB 7200RPM Personal Storage 5000DV för 1906:- med moms. Maxtor 160GB

  • Oregistrerad
  • 2003-11-02 14:43

Såg just att 300GB versionen kostade bara 3076:- med moms, prisvärt. Kommer nog att köpa en sådan. Men hur funkar backuppen egentligen, startar Retrospect Express vid knapptryckning oavsett plattform?

Citat:

Medföljande programvara
Dantz Retrospect Express Backup

Operativsystem erfordras
Microsoft Windows 98 Second Edition / Windows ME, Apple MacOS 9.1 eller senare, Apple MacOS X 10.1.3, Microsoft Windows 2000 / XP, Apple MacOS X 10.1.5, Apple MacOS X 10.1.4, Apple MacOS X 10.1.2, Apple MacOS X 10.2.4 eller senare

  • Oregistrerad
  • 2003-11-02 17:06

OK, hittade svar på mina egna frågor. Postar om nu någon kanske har nytta av svaren. Fast det hade även varit kul att få respons på hur det hela fungerar i verkligheten.

Backuppknappen verkar man kunna konfigurera för att starta vilket program man vill oavsett PC eller Mac. I lådan när man köper hårddisken så medföljer följande:

• USB cable
• 6 to 6 pin FireWire/1394/i.LINK cable
• External AC power adapter
• Vertical stand
• Installation software CD
• Dantz® Restrospect® Express
• Maxtor OneTouch drivers
• Maxtor OneTouch utilities

Retrospect Express som medföljer klarar av följande:

Citat:

Back up from any disk or desktop volume
Source of files for backups can be any hard disk, removable cartridge, MO disk, or connected file server.

Back up to disks, cartridges, CD-R/RW, and DVD-R/RW/+RW Store backup files on removable cartridges (like Zip, Jaz, and SuperDisk, DVD-RAM), SuperDrive, DVD-R/-RW/+RW, CD-R/RW, MO, an external hard drive, or even on a secure site via the Internet.

Automatic setup with EasyScript™
Uses answers to a few simple questions to create backup scripts that run automatically with multiple sources, destinations, file selection criteria, and schedules.

IncrementalPLUS™ backups
Backs up only new or changed files, saving time and storage media.

Fully automated backups
Launches automatically to run unattended backups on any schedule (daily, weekly, etc.).

One-step restores
Restores an entire hard disk in a single step even after multiple incremental backups. Or restores any part of your hard disk exactly the way it was at the last backup session.

Software compression Shrinks files as they’re backed up with optional software compression, dramatically increasing storage media capacity. Encryption provides security for confidential files.

Disaster recovery
Live restore capabilities allow you to restore right over the running operating system. Simply restore and reboot, even in Mac OS X. And Retrospect Express ships with a bootable CD for Macs running OS 9.

Duplicates
Copies any local volume, network volume, or folder to any other; optimizes process by copying only new or changed files. Retains files in Mac OS format, allowing you to create a bootable disk.

True archiving
Reduces hard disk clutter by removing important but little-used files from the hard disk and storing them on media.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2003-11-02 17:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag har Maxtor 5000DV 200 gig som jag tycker är rätt tyst.

Tyst är väl ett objektivt begrepp men kan du hinta lite om hur tyst? Om du har den stående brevid datorn, märker du att den är på? Jag har själv ingen som helst erfarenhet av externa hårddiskar men min PB17 är konstant supertyst och således är hela rummet tyst. Jag ser gärna det fortsätter så (om det är möjligt).

En fråga som jag inte fattar är just med strömmatningen. Kan en firewire-port driva ett sånt här as? Jag misstänker man måste ha nätadaptern instoppad hela tiden. Då är det väl rätt praktiskt med en av/på-knapp som OneTouch'en har eller?

Hmm, jag ser just att OneTouch har Oxford 911. Var det inte just Oxford som hade problem med Panther?

Citat:

Skrevs ursprungligen av DozePih
Tyst är väl ett objektivt begrepp men kan du hinta lite om hur tyst?

Tyst är rent av ett subjektivt begrepp...

Citat:

Skrevs ursprungligen av DozePih
Om du har den stående brevid datorn, märker du att den är på? Jag har själv ingen som helst erfarenhet av externa hårddiskar men min PB17 är konstant supertyst och således är hela rummet tyst. Jag ser gärna det fortsätter så (om det är möjligt).

Så tyst som hårddisken på en bärbar är det inte riktigt. Den låter, visst gör den det, men det är inte mycket. Om man haft en FW-disk med fläkt så uppskattar man skillnaden (OneTouch-diskarna har alltså inge fläkt). När hårddisken snurrar så låter den så det hörs och har man total tystnad runtomkring så visst, om den står på skrivbordet bredvid datorn, då kan man nog störa sig på det. Själv har jag hårddisken under skrivbordet, så den märks inte mycket. Och när den spinner ner blir det förstås helt tyst.

Jag känner inte till att det skulle finnas någon extern disk som är helt och totalt tyst hela tiden.

Citat:

Skrevs ursprungligen av DozePih
En fråga som jag inte fattar är just med strömmatningen. Kan en firewire-port driva ett sånt här as? Jag misstänker man måste ha nätadaptern instoppad hela tiden. Då är det väl rätt praktiskt med en av/på-knapp som OneTouch'en har eller?

Den modell jag har av OneTouch (inte denna helt nya alltså) kräver nätkabeln i hela tiden, strömmen från datorn räcker inte så vitt jag vet. Den har inte heller någon av- eller på-knapp, vill man stänga av den helt får man dra strömmen ur den. Men när den spinner ned så är den ju i praktiken avstängd, drar väl lite stand by-ström.

Citat:

Skrevs ursprungligen av DozePih
Hmm, jag ser just att OneTouch har Oxford 911. Var det inte just Oxford som hade problem med Panther?

De problem som rapporterats har i första hand gällt Oxford 922 (FW800).

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2003-11-02 23:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
[B]Tyst är rent av ett subjektivt begrepp...

Ja, det har du så rätt i !!

Tack för infon. Skall lugna mig några veckor innan jag slår till på någonting. Har fortfarande inte bestämt mig ännu vad och vilken modell. Har ju hela 47GB ledigt än så länge.

Btw, så kollade jag in din simning.nu och acc-sidorna. Jag kan bara konstatera att jag har pratat med din far ett antal gånger i mitten av 80-talet då jag simmade för Hörnefors. Världen är bra allt liten...

Citat:

Skrevs ursprungligen av DozePih
Ja, det har du så rätt i !!

Tack för infon. Skall lugna mig några veckor innan jag slår till på någonting. Har fortfarande inte bestämt mig ännu vad och vilken modell. Har ju hela 47GB ledigt än så länge.

Med tanke på de problem som rapporterats (det har som sagt framförallt varit FW800, men ändå) så kanske det är sunt att vänta lite och så hur den biten utvecklar sig. Jag har dock inte upplevt några problem alls med Panther och min Maxtor. Önskar bara att jag hade ytterliggare en extern hd så jag kunde ta backup av min nuvarande...

Citat:

Skrevs ursprungligen av DozePih
Btw, så kollade jag in din simning.nu och acc-sidorna. Jag kan bara konstatera att jag har pratat med din far ett antal gånger i mitten av 80-talet då jag simmade för Hörnefors. Världen är bra allt liten...

Wow! Det var ju inte riktigt vad man räknade med att få höra här... Men såna oväntade samband är väldigt kul. Hörnefors simverksamhet är inte vad den var på 80-talet, tyvärr, däremot. Men det är väl en allmän trend. Själv är jag kvar i "simningsträsket" fortfarande... Oj, nu blev jag väldigt "off topic", sorry alla andra...

1
Bevaka tråden