Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur trygg är man bakom Airport?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu kör jag på den breda linan och fick äntligen ordning på min AirPort.
Valde 124bitars kryptering i Inställningsassistenten, men vad det betyder är jag inte riktigt på det klara med..är det för att hindra att obehöriga loggar in på min Airport?

Men hur är det med brandvägg, det finns väl inte i en grafitgrå Airport basstation.
Hade köpt en Router men den fick jag ingen fason på, och jag bryr mig inte om det så mycket nu, är mest glad att få mina datorer uppkopplade mot nätet.

Behöver jag en router för att skydda mig från intrång, vad kan hända?

Krypteringen är med 104 bitars nyckel och en 128-bitars algorithm. Detta ska förhindra andra från att avlyssna din trafik samt förhindra dem från att kommunicera med din AirPort-basstation. Dock är säkerheten inte på topp. Så har man riktiga hemligheter bör andra säkerhetsmekanismer användas också. Skyddet hjälper ju dessutom bara mellan din dator och din basstation.
Basstationen har väl en brandvägg som jag förstått det. Underförutsättning att man kopplar in den korrekt. Någon extra router ska du inte behöva.

Själva krypteringen osc på den fysiska basstationen hjälpar "bara" mot att någon kan sätta sig utanförr din lya och lyssna på paket du skickar fram och tillbaka.
Ut mot själva resten av värden genom din uppkopppling gäller självklart alla säkerhetsåtgärder som vanligt. dvs en tight brandvägg är alldrig fel att ha!

1
Bevaka tråden