Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filer och rättigheter

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-23 19:54

Hej

Jag har flera användare på min dator, kör OSX 10.2.8.
Jag har en HD med 2 partitioner.
Partition 1 har jag systemet och partition 2 har jag till filer, bla mina MP3or.
Själv är jag inloggad som Admin och rippar skivor och laddar ner Mp3or.
Mitt problem är att vissa filer (mp3or) får bara jag som admin rättighet till, så om en annan användare loggar in kan han/hon inte lägga till alla MP3or som ligger på partition 2 i sitt iTunes. Jag kan ju gå in på varje fil och ändra rättigheter men det är jobbigt på ca 1000 filer. Hur gör jag enkelt för att alla användare ska få rättiheter till filerna ?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pascoe
Hej

Jag har flera användare på min dator, kör OSX 10.2.8.
Jag har en HD med 2 partitioner.
Partition 1 har jag systemet och partition 2 har jag till filer, bla mina MP3or.
Själv är jag inloggad som Admin och rippar skivor och laddar ner Mp3or.
Mitt problem är att vissa filer (mp3or) får bara jag som admin rättighet till, så om en annan användare loggar in kan han/hon inte lägga till alla MP3or som ligger på partition 2 i sitt iTunes. Jag kan ju gå in på varje fil och ändra rättigheter men det är jobbigt på ca 1000 filer. Hur gör jag enkelt för att alla användare ska få rättiheter till filerna ?

I terminalen:
sudo chmod -R g+rX /Volumes/"Partition 2" (eller vad du nu kallar enheten)

I Finder:
- Markera den mapp du vill ändra behörigheterna för (t.ex. din andra partition) och välj "Visa info" (cmd-I).
- Klicka på fliken "Ägare och behörigheter".
- Klicka på låset och autentisera dig.
- Välj "Skrivskyddat" eller "Läsa och skriva" som behörighet för gruppen.
- Klicka på knappen "Använd för inkluderade objekt".

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2003-10-23 20:07

Jobbigt och bara ta Get Info och ändra rättigheter på MP3 mappen?

aja du kan ju ge Full access till alla filer på disken genom att använda Terminalen:

chmod 777 /Volumes/Andrapartitionensnamn/

möjligt att du behöver "Super" rättigheter för att göra det här så lägg till sudo...
sudo chmod 777 /Volumes/andrapartitionensnamn/

går bra att specifiera mappar eller filer också t.ex. /Volumes/andrapartitionsnamn/mp3

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ricky Johansson
Jobbigt och bara ta Get Info och ändra rättigheter på MP3 mappen?

aja du kan ju ge Full access till alla filer på disken genom att använda Terminalen:

chmod 777 /Volumes/Andrapartitionensnamn/

möjligt att du behöver "Super" rättigheter för att göra det här så lägg till sudo...
sudo chmod 777 /Volumes/andrapartitionensnamn/

går bra att specifiera mappar eller filer också t.ex. /Volumes/andrapartitionsnamn/mp3

Det är bättre att inte använda de numeriska värdena när man ska tilldela rättigheter på en massa olika filer och mappar. Det som händer då är att alla filer får execute-flaggan aktiverad, så att filsystemet får för sig att alla filerna är program. Det är iofs inget större problem för det mesta, men ett smärre irritationsmoment om man sitter i terminalen.

Det man kan göra i stället är att använda bokstavskoderna i stället - då kan man ange rättigheter mer precist och säga åt chmod att bara aktivera execute-flaggan för kataloger och inte för vanliga filer. I stället för "chmod 777" skriver man då "chmod a+rwX". Mer info om det finns i bruksanvisningen för chmod-kommandot - "man chmod" i terminalen.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2003-10-23 20:26

chmod -x ifall att nån fil blir "startbar" =P
och det är ju jätte svårt att skriva
:rolleyes:

EDIT: har aldrig under mina år som NIX användare fått några som helst startbara filer genom att använda chmod (förutom om jag kört chmod +x då)
nää du

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-23 21:16

Markera mappen där du har dina mp3-filer. Välj Visa info, Ägare och behörigheter. Ändra Åtkomst d v s behörighet för grupp (där dina användare är medlemmar) till Läsa och skriva. Kryssa i "Använd för inkluderade objekt".

Det borde räcka.

Annars får du testa med SharePoints.

Och om du vill göra det riktigt enkelt för dig (eftersom du nu har filerna på en egen partition) så markerar du partionen i Finder, välje Visa Info och kryssar i rutan "Bortse från ägarskap på den här volymen". Då kan alla använda alla filer. Följdaktligen bör du bara göra det om partitionen endast innehåller gemensamma filer, och inget system.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ricky Johansson
chmod -x ifall att nån fil blir "startbar" =P
och det är ju jätte svårt att skriva
:rolleyes:

EDIT: har aldrig under mina år som NIX användare fått några som helst startbara filer genom att använda chmod (förutom om jag kört chmod +x då)
nää du

Alltså, jag menade inte att filerna på något magiskt sätt förvandlas till fullt fungerande program bara för att man aktiverar execute-flaggan. Lite längre än så får du allt tänka. Och ja, om du kör "chmod 777" på en vanlig fil så flaggas den som körbar. Prova själv om du inte tror mig...

Det som blir irriterande är att kommandotolken får för sig att en hel massa filer har blivit körbara, trots att de inte alls är körbara. Säg att jag t.ex. har en katalog som innehåller filen "min_fina_fil.txt" och perlskriptet "min_fina_filhanterare.pl". För att starta skriptet skriver jag i slentrianmässig ordning "./min" och trycker på tabbtangenten. Eftersom det bara finns en exekverbar fil i katalogen så fyller tabbkompletteringen ut kommandot till "./min_fina_filhanterare.pl". Textfilen är inte flaggad som exekverbar, så tabbkompletteringen skiter i den.

Låt oss nu säga att ett pucko passat på när jag gått på kafferast, och grejsat runt med chmod-kommandot i min hemkatalog. När jag kommer tillbaka från min kafferast är både "min_fina_fil.txt" och "min_fina_filhanterare.pl" chmoddade så att de flaggats som körbara. Lat som jag är skriver jag bara "./min" och trycker på tabbtangenten. Nu fyller tabbkompletteringen i stället ut kommandot till "./min_fina_textfil.txt". Det som händer då är att systemet utgår från att textfilen är ett shellskript, och försöker köra varje rad i textfilen som ett kommando.

Scenariot i just det här exemplet är ju inte så realistiskt, men liknande saker händer lätt om man har kataloger där en massa vanliga filer och skript ligger om vartannat. Och om man råkar sätta "+x" på allt hjälper det ju inte att ta "-x" efteråt - då kan ju inte de filer som SKA vara körbara startas som de ska!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-11-09 19:42

5 år senare..

En gammal tråd, ett liknande problem:

Min syster (nybliven Macanvändare) har kopierat över en massa musik från sin Windows-burk via USB-minne till mappen Musik i sin användare på Macen. Hon är admin på datorn.

Men nu ser hon inga filer!

Jag SSH:ar in på datorn (hon bor långt bort) och ser följande i Music (bifogad bild):

Jag fattar inte vad felet kan vara...
Hur fixa så hon ser filerna igen?

1
Bevaka tråden