Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det AirPort Extreme-kopia för äldre PB G4?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick ett svar (förmodligen i 99mac nå'nstans) att Airport Extreme-kort inte passar (fysiskt?) i min Powerbook G4, 550. Jag undrar först och främst om det stämmer?
Om det stämmer så undrar jag om det finns nå'n annan tillverkare som har gjort Extreme-kort att använda till avsedd plats i min Tibook. Jag skulle gärna vilja ha PC Card-platsen till annat än nätverkskort samtidigt som jag "nätverkar".

Tacksam för svar.
mvh/Alphonze

Finns tyvärr inte några sådan kort (ännu iaf).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mannen:
Finns tyvärr inte några sådan kort (ännu iaf).

Varför gör Apple så här då? Har Extreme ett annat snabbare gränssnitt/kontaktstycke som inte befintlig kontakt klarar av i min dator? Man kanske kan jämföra med olika SCSI-kontakter/-standarder i min frågeställning? Eller?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-10-21 15:24

Gamla AirPort är i grunden ett PC-Card (eller PCMCIA som de hette förr). AirPort Extreme är dock ett Mini-PCI-kort istället. Det möjliggör att man kan göra korten betydligt mindre än innan, dessutom är det i det formatet som de flesta interna WiFi-kort till PC levereras. Det innebär att Apple kan pressa priserna eftersom ingen behöver tillverka specialkort åt Apple. Man kan helt enkelt använda ett befintligt PC-kompatibelt kort och byta ut firmwaren och klistra en klisterlapp på den och vips har man ett Apple APE!

Nu är jag lite "lost in space". Har min dator (Tibook 550) två stycken PC Card-platser då, varav en är inbyggd och avsett för gamla Airport-kort? Kan jag i sådana fall köpa ett nytt PC Card-kort med standard "g" (Extreme) från er och ändå få den externa PC Card-platsen ledig? Eller hur hänger det ihop?

mvh/Alphonze

1
Bevaka tråden