Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Se vem som ringer mobilen på skrivbordet?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Steve Jobs avslutade ett telefonsamtal (Typ Sony-Ericsson T68i + BlueTooth) och skickade ett SMS till mottagaren från Macen på ett tidigare Keynote.

Hur gjorde han det? Vilket program använde han?

Jag har provat att ringa min T610 som är BlueToothkopplad till Macen med OSX 10.2.6, men ingenting händer. Jag har haft igång iSync, Salling Clicker, iCal och Adressboken.

Vore fint att kunna skriva SMS på datorn eftersom jag är så jävla dåligt på det på mobilen.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-03 05:28

Det är Adressboken du skall använda. OM BT är rätt konfiggat och parat med mobben så skall du ha en BT-knapp i Addressboken. Klicka på den så att den blir aktiv (lyser blått).

Sen är det bara att klicka på "mobile" på en kontakt. Du får då en lite popupmeny med "SMS Message" som ett av alternativen.

Så länge BT är aktivt så dyker även inkommande SMS upp på skärmen och du kan replya direkt... smidigt...

(Om det inte funkar som ovan, kör software update och kolla att du har rätt programvara installerad)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-03 09:20

Tänk på att Salling Clicker och adressbokens bluetooth-funktion inte fungerar tillsammans. De krockar i kommunikationen.

Precis som mattan säger måste du klicka på bluetooth-ikonen uppe till vänster i adressboken för att aktivera kontakten mellan telefon och dator.

När du gjort det kommer datorn automatiskt ta emot dina inkommande samtal och sms. Klart imponerande!

Ibland kan det strula lite när man ska starta bluetooth från adressboken (jag har också en T610). Då är det bästa att avsluta programmet och starta om bluetooth på telefonen. Därefter försöker du igen.

Lycka till!

Tack så mycket.

Jo, jag har en liten blå knapp i adressboken som blinkar och om jag klickar på ett mobilnummer så ser jag alternativen "Skicka SMS". Tyvärr är dessa blåmarkerade men det skall nog gå att ordna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-03 09:30

Du menar gråmarkerade?
Då fungerar nog tyvärr inte anslutningen som den ska.
Har du stängt av Salling Clicker och aktiverat bluetooth på telefonen?
När du gjort det och klickar på bluetooth-knappen i adressboken ska tre små blå cirklar visas på knappen (när den ansluter).

När den sedan får kontakt (och allt är som det ska) kommer själva bluetooth-loggan i knappen vara blå.

Leijon: Du skrev visst ditt inlägg när jag svarade på Mattans inlägg. Nu har jag stängt av Salling Clicker och då fungerar det.

Tack så mycket!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-03 09:35

Kanon!
Kul att det fungerar!

Clicker kan visst fungera med adressboken. Kräver lite pill bara.

Öppna clickers inställningar och välj "Select Device" samtidigt som du håller nere alt-knappen. Välj serial port 1 och testa om du kan köra adressbok och clicker tillsammans. Funkar inte det, gör om och välj serial port 2 och testa.

Själv har jag valt 2:an och har inga problem att köra programmen sida vid sida.

Det funkar att ha Clicker och Adressboken igång samtidigt, man måste bara byta port i Clicker först. Se första stycket på faq:en: http://homepage.mac.com/jonassalling/Shareware/Clicker/faq.html
Funkar finfint med min t68i.

Håller med om att det är en helt otroligt suveränt användbar grej, detta här. Bara det att kunna redigera telefonboken i Adressboken och sedan bara tanka över är ju oumbärligt. Så fin ordning har jag aldrig haft i telefonboken någongång.

Nu skulle man bara hitta ett Applescript för Clicker som sätter skärmen i energispar när man lämnar burken. Det finns ju ett script som aktiverar skärmsläckning men det är ju inte riktigt samma sak.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-07-13 20:25

Jag kan inte skicka SMS via adressboken, men det funkar att ringa upp, så adressboken hittar uppenbarligen telefonen.
Har en t68i och Comviq.

Ett annat "problem" är att Salling Clicker tappar kontakten med telefonen efter ett tag. Jag har betalt och registrerat.

Någon som har någon idé?

Edit: Fick just upp ett inkomande på skärmen...

Senast redigerat 2003-07-13 20:43

Jag har en Siemens S55 men tyvärr fungar inte den till 100%!

Synca går bra men just sms-biten krångler (funkar inte alls). Får fram menuen men inget händer. Vid uppkall till telefonen vises ruta men inget nr. och det händer inget om jag trycker på knapperne!

Har präcis uppgraderad mjukvaru:n men kanske det min BT dongle som inte funkar till 100% (mycket möligt då det är en MS... )!

  • Medlem
  • 2003-07-27 11:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kennet
Jag har en Siemens S55 men tyvärr fungar inte den till 100%!

Synca går bra men just sms-biten krångler (funkar inte alls). Får fram menuen men inget händer. Vid uppkall till telefonen vises ruta men inget nr. och det händer inget om jag trycker på knapperne!

Har präcis uppgraderad mjukvaru:n men kanske det min BT dongle som inte funkar till 100% (mycket möligt då det är en MS... )!

Hej!

Har också en Siemens S55 och med den fungerar det utmärkt att både skicka/ta emot SMS eller att ringa via adressboken och bluetooth. Så felet kan kanske ligga i din bluetooth adapter. Jag har en PB 12" med inbyggd bluetooth.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jimpa
Hej!

Har också en Siemens S55 och med den fungerar det utmärkt att både skicka/ta emot SMS eller att ringa via adressboken och bluetooth. Så felet kan kanske ligga i din bluetooth adapter. Jag har en PB 12" med inbyggd bluetooth.

Köbte faktisk än en dongle men problemet är kvar...

Nu har jag dock beställt en Allnet som enligt andra fungera hur bra som helst.

BlueTrek BT dongle säljas:rolleyes:

Hej
Bra m basal införing i Siemens och Bluetoth
Kan jag även spara mine sms från mobilen över på harddisk?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jack.dk
Hej
....
Kan jag även spara mine sms från mobilen över på harddisk?

Ja fast jag har inte hittat något program som kan visa en sparad sms (endelse smi). Men man kan spara på HD och sedan flytta över på telefonen om man vil läse dom....

  • Avstängd
  • 2003-10-18 19:48

Finns det någon lista över vilka telefoner som funkar med adressboken m.m. ?

Skall köpa ny lur snart.
Jag har en Ericsson GH xxx

Hur flyttar man sina sms från telefonen
(siemens s 55) till harddisk och eventuelt retur.javascript:smilie(':mad:')

Och hur gör jag m bilder.
Drar bilder från iphoto in i adressbook men de forsvinnar när jag överför till telefonen. Jag ville gärna ha bilder från iphoto på telefonen.
hur gör jag??

1
Bevaka tråden