Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt grafikkort till G4/350

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det lönt att köpa nytt grafikkort till vår G4/350? Macoteket har ju ett PCI-kort med 32MB minne.
Skulle det bli någon skillnad vid DV-redigering och Photshoppande etc. , eller bara vid spelande?

Skulle inte tro att det gör så särskilt mycket, det är nog bättre att satsa på en ny G4:a om du vill få lite fart på skrotet. Eller varför inte en bättre begagnad. Dom är rätt billiga nu när G5 kommit.

  • Medlem
  • 2003-10-16 16:36

Köper du ett PCI grafikkort med mer ram, kanske 32mb så kan du få igång Quartz Extreme som egentligen bara ska fungera på AGP kort genom ett program som heter PCI Extreme. Det kommer göra att det blir mindre hackigt att flytta fönster etc eftersom det blir grafikaccelererat. Det förutsätter dock att du kör OS 10.2 eller senare.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-16 16:44

PCI Extreme är nog inte rätt väg att gå.
Enligt vad jag har hört så räcker det typ med att flytta ett fönster för att all bandbredd på PCI-bussen ska ta slut... inte så lyckat om man pysslar med videoredigering kanske...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-16 17:51

Om du har en PM G4 Yikes så har den en 66 MHz PCI-plats för grafikkortet.

Det är inte fel att köpa ett ATI Radeon 7000 och testa med PCI Extreme. Jag tyckte att det var ett lyft på både min PM G3 B/W och senare på min PM G4 350.

Om du säljer datorn någon gång, så kan du behålla 7000-kortet och sätta det bredvid det befintliga AGP-kortet i en nyare PM G4, om du vill koppla in en extra skärm på ett eget grafikkort.

Men då måste du behålla det gamla ATI Rage 128 i byrålådan, så att Yikes:en kan säljas med ett grafikkort den dagen du väljer att byta upp dig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Om du har en PM G4 Yikes så har den en 66 MHz PCI-plats för grafikkortet.

Det är inte fel att köpa ett ATI Radeon 7000 och testa med PCI Extreme. Jag tyckte att det var ett lyft på både min PM G3 B/W och senare på min PM G4 350.

Vilka applikationer blev det skillnad på tycker du? Att det blir smidigare att flytta fönster tycker jag inte riktigt är värt pengarna (men kanske för att köra Ghost Recon på högre upplösning ).

Är det alltså så att DV-redigering mest använder processorn och inte grafikkortet?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-17 10:40

Nu kör jag inga tunga applikationer på min Mac, så jag kan kanske inte svara riktigt på frågan. Men jag upplevde att flashade hemsidor typ Aftonbladet rullade på betydligt bättre.

Om jag har förstått saken rätt så utnyttjar inte Apple grafikkortets hårdvara för QT-acceleration, utan förlitar sig mer på processorns kapacitet. Så en snabbare processor ger nog mer för pengarna.

Du borde kanske också skaffa ett ATA-kort typ Acard Ahard 66 eller 133 som ger en snabbare överföring till och från hårddisken, än den ATA33-buss som sitter i Yikes. Macoteket säljer ATA66-kort billigt just nu.

Yttterligare ett alternativ är ju att byta upp sig till en Sawtooth eller ännu nyare G4.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-17 16:39

Det blir nog både billigare och bättre att byta upp sig till en annan modell istället för att uppgradera.
Sälj den du har nu och försök få tag på en Digital Audio 533 eller något i den stilen så hamnar det nog på ungefär samma kostnad som en ny processor och grafikkort skulle gå på annars.

1
Bevaka tråden