Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mysql timestamp?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte lägga till en tidsstämpel i en tabell in en mysql-databas. Problemet är att jag i detta fält vill lagra när posten skapades, alltså inte när den senast ändrades. Finns det nåt sätt att ställa in denna funktionalitet, eller måste jag in och ändra i alla sql-querys som ändrar i tabellen?

timestamp ändras varjegång tabellen uppdateras. ("stämplar" tiden )

om du vi lägga till datum och/eller tid så är det det date som gäller..

Som det är nu så stämplas tiden när en post skapas. Varje gång den ändras så "ändrar" jag tidsstämpeln till originalvärdet (dvs ändrar den inte alls). Det är detta steg jag vill komma ifrån, och undrar om det går?

Ett annat alternativ skulle vara att ha ett vanligt datumfält, och sätta värdet när posten skapas (och sedan inte ändra den alls), men jag vill ju helst att det ska bli som jag vill ha det automatiskt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hallgren
[B]Som det är nu så stämplas tiden när en post skapas. Varje gång den ändras så "ändrar" jag tidsstämpeln till originalvärdet (dvs ändrar den inte alls). Det är detta steg jag vill komma ifrån, och undrar om det går?

som sagt, detta är sättet som TIMESTAMP funkar på.

Citat:

Ett annat alternativ skulle vara att ha ett vanligt datumfält, och sätta värdet när posten skapas (och sedan inte ändra den alls), men jag vill ju helst att det ska bli som jag vill ha det automatiskt. [/B]

Beroende på hur du har lagt upp det, så borde det ju räcka att du ändra ditt TIMESTAMP fält till DATE. Då ändras den inte varje gång du uppdaterar. och dom values du har lagt till (bör) förbli som dom var innan.

När du vill lägga till den så får du ju sätta den till NOW(), detta kan du ju släppa om du sätter defaulten på DATE till NOW.

Ursprungligen av johan dansk:

När du vill lägga till den så får du ju sätta den till NOW(), detta kan du ju släppa om du sätter defaulten på DATE till NOW.

Bra idé, men MySQL stödjer inte att använda värden från funktionsanrop som default-värden. Man kan ange strängvärdet "NOW()" som default för en date-kolumn, men det som då händer är att MySQL vid varje INSERT smygkonverterar den ogiltiga datumangivelsen (strängen "NOW()") till något den finner mer passande. För DATE blir det bara "000000".

Däremot kan man ange "NOW()" (eller valfri annan sträng, man kan skriva nästan vad som helst bara det inte tolkas som en datumangivelse) som default för en timestamp. Då får man "rätt" värden, men det beror på att MySQL:s bisarra första-timestamp-regel (som hallgren råkat ut för) har företräde framför DEFAULT-värden. Har man fler än en timestamp så används default-värdet i stället, vilket innebär att resterande kolumner får värdet "00000000000000".

Timestamp är en intressant funktion i mysql. Du får ett unixtimestamp oavsett hur många tecken du definierar ditt timestamp till att vara.

Säg att du säger att timestampkolumnen är 8 tecken lång. Då kommer ett datum i formatet ååååmmdd returneras. Definierar du det till 10 tecken får du åååå-mm-dd.

Ok, so what säger ni? Det allra tuffaste, och mest praktiska, är att oavsett vilken längd man definierar som så sparas _hela_ timestampet. Det innebär att man på en senare tidspunkt kan ändra definitionen på sin kolumn ifall man ändrar sig och vill visa till exempel klockslag också!

Ditt problem? Well, ful lösning men det är bara den första timestampkolumnen som auto-uppdateras. Så vill du komma från detta och fortfarande använda timestamp och inte date så kan du lägga till en extra "dummy-timestampkolumn" innan den du faktiskt använder dig av.

Tack för svaren.
Det fick bli ett vanligt datumfält.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-06 21:49

Skönt att ha rett ut det här.. har inte riktigt behövt ordna ut timestampfunktionaliteten förrän nu...

Till nästan alla tabeller finns nu 2 fält

date_created - DATETIME
date_modified - TIMESTAMP(14)

modified uppdateras varje gång man gör en update/insert och date_created får man sätta till NOW() vid en insert... så, då fungerar allt som tänkt

coolers.

Hehe - kul att vara till hjälp...

Hmmm sista jag bråkade med TIMESTAMP fick jag lära mig att det inte är ett äkta UNIX timestamp...
Ett äkta UNIX timestamp visar antalet sekuner som förflutit sedan 1970 eller nåt.

Mig veterligen ändras bara det SISTA TIMESTAMP:et i en tabell.
Så du kan lösa det genom att skapa två i slutet av varje tabell som du matar in ett TIMESTAMP i.

createTS, TIMESTAMP(!14)
editTS, TIMESTAMP(14)

Så ser alla mina tabeller ut i slutet, då vet jag när posten skapades och när den senast ändrades.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Hmmm sista jag bråkade med TIMESTAMP fick jag lära mig att det inte är ett äkta UNIX timestamp...
Ett äkta UNIX timestamp visar antalet sekuner som förflutit sedan 1970 eller nåt.

Si!

Citat:

Returns the current time measured in the number of seconds since the Unix Epoch (January 1 1970 00:00:00 GMT).

(12345 för att kunna posta...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-07 09:21

ALERT!!

Det är det första timestamp'et som ändras...

Citat:

The TIMESTAMP column type provides a type that you can use to automatically mark INSERT or UPDATE operations with the current date and time. If you have multiple TIMESTAMP columns in a table, only the first one is updated automatically.

och nej, det är inget äkta unix-timestamp vad jag vet heller.. därför skriver du
SELECT UNIX_TIMESTAMP(date_modified) AS date_modified
FROM .....

Precis som Ivar säger, och jag skrev ovan, är det bara det första som updateras. De andra måste man sätta själv. Det är inget UNIX-timestamp heller, men det har andra, trevliga egenskaper som t ex att hela datumet lagras oberoende av vilken längd man sätter på sitt fält. Ändrar man längden på fältet i efterhand, finns all timestamp-data kvar; den har bara inte visats.

1
Bevaka tråden