Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

källkoden till Half Life 2 stulits

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

finns redan en tråd om ämnet.

Någon macversion kommer du inte få se, dels är det "bara" källkoden och inga art grejer så mycket spel blir det inte utav det (även om du nu lyckats kompilera det).

Dels skulle dom som släpper någonting med kod ifrån HL2 läckan blir mer eller mindre lynchade, antingen av spel community'n eller rättsligt utav valve.

Sen fattade jag inte riktigt ditt inlägg, så jag chansade och svarade på vad jag tror du menade

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
Någon macversion kommer du inte få se, dels är det "bara" källkoden och inga art grejer så mycket spel blir det inte utav det (även om du nu lyckats kompilera det).

Jo, men...

Rent teoretiskt (portning brukar vara betydligt värre än att 'bara' kompilera om ) så skulle man ju kunna bygga en spelmotor.

Om man sedan KÖPER PC-versionen så får man väl all grafik, ljud och modeller man behöver för att spela?

Citat:

Skrevs ursprungligen av thorman
Jo, men...

Rent teoretiskt (portning brukar vara betydligt värre än att 'bara' kompilera om ) så skulle man ju kunna bygga en spelmotor.

Om man sedan KÖPER PC-versionen så får man väl all grafik, ljud och modeller man behöver för att spela?

klart du skulle, men den kommer ju vara bygd på stulen teknologi.

Förmodligen ligger en hel del, om inte allt, deras material i diverse egenfabricerade format. Men visst, eftersom valve verkar gilla mod-folket så släpper dom nog diverse verktyg för att få fram dom med.

Men det är klart, många kommer kanske lära sig en del genom att kika på hl2 koden, särskilt sånna som inte har haft en chans till det förrut.
MEN som sagt, dom kan ju inte släppa (och framförallt sälja!) någonting som innehåller den koden, det skulle ju genast vara att överskrida copyright (och intlektuellt ägande) lagen ganska kraftigt

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
klart du skulle, men den kommer ju vara bygd på stulen teknologi.

Självfallet. Men jag talar om möjligt, inte önskvärt. Dessutom tvivlar jag på den rent praktiska genomförbarheten i ett sådant projekt.

Faktumet att förlusten av denna kod för Valve är ett hårt slag är obestridligt. Troligen bland det absolut värsta som kunde hända dem. Vilket jag alltså inte ifrågasätter.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-07 16:26

Det är väl inte hela livet...

1
Bevaka tråden