Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlösa nätverk

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns mycket diskussioner kring trådlösa bassstationer för att koppla till bredband, men det finns så många produkter. Finns det några varienter som absolut inte fungerar med Mac och comhem? Vilka fällor finns det när man går till hökarns för å hämta en låda.

Snusmumrik

Jag köpte ett D-Link PC-Card 11Mbps (DWL-610) för att använda i en gammal Pismo på mitt Airport-nätverk.
Den funkar INTE. D-Links kort funkar inte på någon Mac överhuvudtaget. Däremot kan man (har jag läst mig till här på forumet) med lätthet sätta upp ett trådlöst nätverk med D-Links routrar/switchar/basstationer. Men deras PC-Card funkar alltså INTE. Då får du köpa ett dyrare Airport/Airport Extreme eller annat kompatibelt kort.

Tack för varningen. Det finns inget sätt att få wifi till en äldre powerbook va. Inget akut problem men nyfiken. en 1400 som kör 9.1

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-07 09:18

Kolla här!

Denna kan du ansluta alla gamla maskiner som har Ethernetport till trådlöst nät. Finns en särskild tråd för hur det går till.

Du behöver inte en extern låda, som föregående inlägg visar på. PB 1400 har ju en PC-Cardingång.

Skaffa en billig basstation (inte Apple) och rätt mottagarkort (det du stoppar in i PC-Card-ingången i din dator) så ska du se att man kan ha roligt med en gammal 1400 också!

Ringer du t.ex Macoteket så bör de kunna se till att du får Mac-kompatibla produkter, om du är osäker.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-07 10:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av sjovall
Du behöver inte en extern låda, som föregående inlägg visar på. PB 1400 har ju en PC-Cardingång.

Skaffa en billig basstation (inte Apple) och rätt mottagarkort (det du stoppar in i PC-Card-ingången i din dator) så ska du se att man kan ha roligt med en gammal 1400 också!

Ringer du t.ex Macoteket så bör de kunna se till att du får Mac-kompatibla produkter, om du är osäker.

Och, kan du ge ett sådant exempel som är kompatibel med en 1400.......med OS 9??
Nehe, du, det enda jag hittade var en Belkin PC-Card men det ställer krav på maskin som är betydligt modernare än en 1400!!!

Minimikrav:
PowerBook G3 (Wallstreet eller senare)
PowerBook G4
MacOS X 10.2.6
AirPort Software 3.1.1

Men...? Jag har kört Airport med OS9 i åratal ju. Synd om det är sant som du säger, att 1400 inte pallar kortet. Jag hade ju själv PC-Card i min gamla 3400, men det var i och för sig modem.

Kanske får du Martin surfa till www.lowendmac.com och kolla vad som är möjligt. Lycka till!

Nu har jag hittat en sajt som beskriver hur man får 1400 trådlös:

http://www.penmachine.com/techie/airport1400.html

Lycka till!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-07 21:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av sjovall
Nu har jag hittat en sajt som beskriver hur man får 1400 trådlös:

http://www.penmachine.com/techie/airport1400.html

Lycka till!

Det enda kortet som Macoteket hade hemma var Belkin och dom stödde inte 1400, men det är ju möjligt att den funkar ändå. I länkarna beskrivs ju att tydligen vissa Lucent Orinoco funkar samt ev. MacWireless men dom sistnämnda har väl ingen svensk distributör, vad jag vet.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 22:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
Och, kan du ge ett sådant exempel som är kompatibel med en 1400.......med OS 9??
Nehe, du, det enda jag hittade var en Belkin PC-Card men det ställer krav på maskin som är betydligt modernare än en 1400!!!

Minimikrav:
PowerBook G3 (Wallstreet eller senare)
PowerBook G4
MacOS X 10.2.6
AirPort Software 3.1.1

Jag har kört en PB 5300c med ett Orinoco Silverkort och Orinocos driver. Det fungerade klockrent. Tyvärr gick kortet sönder men det är en annan femma.

1
Bevaka tråden