Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur nollställer man datorn?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-05 19:04

Jag har en iMac G4 15" som helt sonika slutat svara på tangentkommandon vid uppstarten. Det går inte att hålla inne musen för att mata ut en cd. Det går inte att hålla inne T för att starta i firewire target mode, eller zappa PRAM, eller starta i single user mode eller hålla inne C för att starta från en start-cd.

Går det att nollställa hela datorn på något sätt för att få tillbaka funktionerna? På Powermac finns det en liten strömbrytare på logikkortet, men finns motsvarande på iMac?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-05 21:42

Nu har jag lokaliserat reset-knappen under datorn, och tryckt på den. Flera gånger. Ingen skillnad.

Fortfarande tar inga tangentkombinationer när jag startar datorn. Går det att nollställa ännu mer på något sätt? Ta ut batteriet till exempel...

Någon som vet?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-05 22:01

Det brukar finnas en s k Cuda-knapp på moderkortet som resetar hårdvaran. Men tryck inte mer än en gång på den och håll inte inne knappen för länge för då drar du ur PRAM-batteriet sägs det.

Det knepiga är väl att komma åt moderkortet på denna konstruktion som påminner om Povel Ramels berömda kokosnöt.

Har du testat att använda en annan USB-kontakt? Det är väl olika bussar till de olika kontakterna. Eller är det bara i PowerMacarna?
Annat tangentbord/mus?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-05 23:08

Jag har provat olika USB-portar, olika tangentbord och möss, med extrautrustningen urkopplad och ikopplad. Inget fungerar.

Det här verkar helskumt...

1
Bevaka tråden