Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öka macspelandet!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varför -- varför? Det finns ingen Bungie längre. Det har som skapat ett form av tomrum tycker jag. Inte längre finns det ett spelbolag som ses upp för bland Macanvändare för bra spel och bra rötter med Macen. Visst, Blizzard finns, men dom är mycket större och är mer grundligt baserad på Windows platformen.

Är det inte dags det skapas ett Macspelbolag som gör bra spel som får PC användarna att bli lite avis? Tricket som sagt är att eftersom det är så liten marknad av potentiella köpare så kan man därför kan man inte göra så stora spel. Eller så då blir man ju tvungen att rikta in sig på den största möjliga målgruppen, fast då blir spelen nog "gulligare" än "coola" automatiskt (t.ex lite realism, inget blod osv.). Men, men... Man behöver ju inte börja stort redan från början.

Roligaste skulle väl nog vara att göra ett spel med coolheten av Halo som det hade då det utannonserades 1999 på MacWorld, fast bara göra spelet för Mac. Det fick Windowsvärlden att slå kullerbyttor. "Will it be Mac only?" och "It will come for the PC, right?!? Right!??!"

Samtidigt så skulle man kunna börja sälja och distributera grafikkort till Macen så priserna pressas ner. Det är helt absurt hur dyra grafikkorten är på Macplatformen! Helt korkat!

Målet med bolaget kanske borde vara att pressa ner priserna på spelhårdvara och få fler Macägare att börja spela och köpa mer spel helt enkelt.

Svårt att göra och tänka sig, men någon gång måste det göras eller hur?

Jag tror det där är en dålig idé. Visst att vi blir frustrerade när spelen inte kommer till Mac, men det gör väl inte saken bättre med nån sorts "hämd" där PC-användarna för känna samma sak?

Jag tror istället att samtliga spelföretag borde satsa på att skriva mjukvaror som är enkla att porta till olika plattformar. OpenGL är en bra öppen standard t.ex. DirectX är det inte. Det är inte bara Mac-användare som vill ha spel. Det finns ett förvånansvärt stort Linux-community som bokstavligen skriker efter spel. Jag är nästan helt säkert på att det idag finns fler Linux-spelare än vad det finns Mac-spelare.

En annan orsak till att det ser ut som det gör är piratkopieringen. De riktigt stora spelbolagen förlorar inte på piratkopiering eftersom de säljer tillräckligt mycket ändå, tvärtom så är den olagliga kopieringen bara marknadsföring för deras produkter. Det blir däremot otroligt mycket svårare för ett litet företag att släppa spel eftersom de stora företagens spel redan är kopierade och översvämmade på marknaden.

Ciryon

Det är därför MMORPGs är så stora nu. Garanterat noll personer som piratkopierar spelet. 100% vinst.

Visst kan man pirata MMORPG.. se bara på UO.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-25 20:45

Vänta bara tills Dubbelmoral 2 kommer - då kommer PC-nissarna att skrika av avundsjuka!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Visst kan man pirata MMORPG.. se bara på UO.

Ultima Online är i en annan nivå av MMORPGs då det är inte begränsad till produktionsbolagets egna servrar. Alla dagens MMORPG spel är det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-26 10:14

Jag läste en intressant artikel om det där, där man tyckte Apple borde hoppa in och starta en dotterbolag som bara gör spel. De skulle börja finansiera företaget genom hård och mjukvaruförsäljning. Man räknade på att om Apple la på 5 dollar per dator de sålde skulle man antinigen kunna porta ett 20-tal PC-spel per år alt. egenutveckla en handfull per år (3-4 st kanske). Problemet med egenutveckling är att det tar väldigt lång tid, det är väldigt kostsamt och man har inga garantier på att spelet blir något. En PC-port kan man generellet sätt räkna med hur bra det kommer sälja på Macen av erfarenheter från PC-sidan och tidigare spel i samma genre på Macen.

I slutändan fanns två möjligheter: "ge bort" dessa spel, bundlade med ny Macar. Detta kan dock komma att skrämma bort företag som redan sysslar med portning till macen. Alt. vore att sälja den förmånligt till Mac-ägare. Skulle man egenutveckla spel skulle detta garanterat få upp familjers ögon för macen. Man skulle även på sikt porta spelen till PC och/eller konsoller för att generera inkomst. "ONLY ON THE MAC" är dock något man kan stoltsera med 6-12 månader.

Jag tror på en idé av detta slag. Det är trist som det är nu. Vi hade BUNGIE och innan dem var CYAN/BRODERBOUND väldigt "maciga". Myst och Myth är klockrena spel. Synd att vi inte får sånna längre "först".

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Ultima Online är i en annan nivå av MMORPGs då det är inte begränsad till produktionsbolagets egna servrar. Alla dagens MMORPG spel är det.

Som med allt annat är det bara en tidsfråga :/

1
Bevaka tråden