Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

System hd med 8mb cache

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-09-20 00:31

satte precis in två nya Seagate Barracuda 120gb 8mb cache i min MDD.

Bytte ut min gammla systemhd som var en ibm 80gb 2mb cache (orginal)

clonade min gammla hd till en av dom nya och visst blev det skillnad!!

Märkte det direkt, dessutom är datorn mycket tystare, så det rekomenderas!:D

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-24 22:52

Med OSX är det stort betydelse med hårddiskarna !
Om man skaffar värstingen, så är det klart stort betydelse. Det är som att köpa snabbare CPU.
Anledningen är att virtuellt minne är alltid på (går inte att stänga av) som ligger på HD

  • Oregistrerad
  • 2003-09-24 23:57

Ja, dessutom innehåller ju systemet väldigt mycket "småfiler" vilket gör att 8mb cachen kommer till sin fulla rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-25 00:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
clonade min gammla hd till en av dom nya och visst blev det skillnad!!

Har precis satt i en likadan, hur gjorde du kloningen?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-25 12:41

Carbon Copy Cloner rekommenderas varmt för det ändamålet.

Finns för nedladdning på www.versiontracker.com.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-26 00:17

Tack, fungerade perfekt!

Earth

Apropå min darrål... (Barracuda). Kan du höra dina Barracudor vibrera?

Senast redigerat 2003-09-26 08:30
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-26 00:37

Nej, chassit tog vid ett tillfälle upp vibrationer och skapade ett irriterande surr precis som med den tidigare IBMdisken. Tryckte och öppnade/stängde luckan så försvann det. Förut har det kommit tillbaka ibland men nu har den varit tyst sen dess.

Hårddisken i sig är nästan för tyst, ibland kan det vara skönt att höra att den jobbar

Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Med OSX är det stort betydelse med hårddiskarna !
Om man skaffar värstingen, så är det klart stort betydelse. Det är som att köpa snabbare CPU.
Anledningen är att virtuellt minne är alltid på (går inte att stänga av) som ligger på HD

Alltså, det är inte fullt så enkelt som du tror. Det virtuella minnet fungerar inte som du är van från OS 9. I OS X används det i första hand till att lägga ut saker som inte används, så att aktiva processer kan använda det snabbare fysiska minnet. Enda fallet då ett byte till en snabbare HD gör så stor skillnad som du vill påskina är då man har för lite internminne, så att det virtuella minnet används av aktiva processer (kallas "swappning"). I det fallet är det klart bättre att köpa mer internminne än en ny hårddisk, eftersom konstant swappning förkortar hårddiskens livslängd rätt ordentligt. Dessutom får man då en betydligt större prestandaökning än vad något hårddiskbyte kan ge.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-30 09:59

Nu har jag också en 120GB hd med 8mb cache, fast min är en Western Digital. Det känns nästan som om jag har en snabbare dator, min iMac DV 400 blev plötsligt riktigt pigg! Riktigt skönt faktiskt....:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-30 10:22

Skön känsla eller hur. Det intressanta och Mactypiska i sammanhanget är att även om "världens snabbaste dator" har kommit, hittar vi vägar för att "hotta" våra fullt fungerande gamla arbetshästar. Panther lär ju bli snabbare även på äldre datorer vad jag har förstått, så livslängden kommer öka ytterligare...

Nu ska jag köpa tystare fläktar också, sen väntar jag ett år eller två till på att komplettera min G4 400 med nåt nytt

(Med den livslängd en Mac har tycker jag jämföranden av inköpspris är överflödiga. Vilket iofs inte alls har med den här diskussionen att göra...)

1
Bevaka tråden