Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kartor till Tungsten

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad finns det för alternativ om man vill ha kartor till Palm Tungsten? Jag är (för tillfället) inte intresserad av GPS utan bara tydliga kartor över Sverige. Kan man köpa "lösa" kartor i t.ex. TIFF-format och använda nån sorts bildvisare i handdatorn? Eller vad finns det för hela paket?

Ciryon

Jag kör Digi-Map från Hekosoft (www.digi-map.de). Det är visserligen lite för dyrt (2695:- för Europa eller 1895:- för Skandinavien ex. moms hos Dustin), och avsett att användas i bilen tillsammans med GPS.

Programvaran fungerar dock utmärkt som en sökbar kartdatabas ned till minsta återvändsgränd. För tillfället har jag hela Sverige och hela Danmark i min Tungsten och det är lite kul tycker jag. Aldrig mer besöka en turistbyrå för att tigga en gratis stadskarta... ;). Det går även bra att räkna fram rutter för att t.ex. kolla avståndet promenadvägen mellan två punkter utan att ha GPS:en inkopplad.

Man får dock räkna med att stoppa i ett rejält minneskort om det skall vara roligt. Kartorna över Danmark och Sverige med högsta detaljnivån väger in på runt 120 MB. Det medföljer en programvara (endast Windows förstås...) så att man kan skräddarsy kartor över ett visst område samt räkna fram rutter som sedan synkas ned till Palmen.

Programmets databas innehåller även ett stort antal POI (Point Of Interest), så att man lätt kan hitta restauranger, bensinmackar, museer, shoppingcentra och allt möjligt annat utifrån den kartbild man har framme.

Min uppfattning är att detta är en riktig killer application för Palm och riktigt roligt blir det i kombination med en Blåtands-GPS. Själv satte dock snålheten in där, så jag nöjde mig med en betydligt billigare (995:- ink. moms) GPS-modul från Kjell & Company.

/Göran, aldrig vilse

Citat:

Skrevs ursprungligen av Göran Bolinder
Själv satte dock snålheten in där, så jag nöjde mig med en betydligt billigare (995:- ink. moms) GPS-modul från Kjell & Company.

Det där låter ju trevligt. Kopplar du in den via seriekabel då? Hur funkar det? Har du nån adapter?

Ciryon

Man måste köpa en adapter till GPS-modulen, eftersom den bara har en standardkontakt ut. Beroende på vilken adapter man väljer kan man sedan koppla den till Palm, Pocket PC, Dator (USB) o.s.v. Hela listan finns här. En liten finurlighet med adapterkabeln är att den via cigguttaget strömförsörjer både GPS och Palm. Info om modulen finns här.

/Göran

1
Bevaka tråden