Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa ny filmrulle

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Vet någon om man kan flytta bilder som redan ligger i en fotorulle till en helt ny!? Hur gör man i så fall?!
MVH Mia

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-12 23:17

iPhoto är lite väl "förenklat" här. Jag tycker också att man skulle kunna hanteras filmrullarna manuellt. Det enda sättet jag vet att gå runt det, är att göra en ny mapp på hårddisken. Flytta sedan dina bilder till denna - dvs dra ut dom från iPhoto till mappen/Finder. Ta bort bilderna i iPhoto, dom du inte vill ha på aktuellt ställe.

Släpp sedan hela denna mapp på iPhoto (biblioteks ikonen eller fönstret tror jag går bra). iPhoto tar då in dessa bilder i en ny filmrulle. Den kopierar in bilderna så det skall vara okay att ta bort dom från det tillfälliga stället på hårddisken. Själv brukar jag flytta dom till en "Temp"-mapp ett tag och gå in i iPhoto och kolla att allt kommit med, sedan kasta.

Faktum är att iPhoto tar med sig EXIF-info även om man gör på detta sätt (dvs den info som digital-kameran skapat, som t.ex bländartal, slutartid, bildens datum osv. Ovärderlig info ibland.)

Hoppas det gav en liten ledtråd.
Hoppas också att Apple ändrar detta i framtida versioner samt gör att man kan ha flera bibliotek (utan 3:e partsprogram) så att man skilja på t.ex Privata och Jobb-bilder.

1
Bevaka tråden