Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panther på G3:a?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kör PB Lombard (G3 - 400 Mhz - 512 Mb).
Kommer jag att överhuvudtaget kunna köra Panther?

/Bosse

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-08 13:53

Japp.
Det är samma systemkrav som tidigare versioner av OSX.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Japp.
Det är samma systemkrav som tidigare versioner av OSX.

Oki. Men vad jag egentligen menade var om jag har kraft nog att få tillfredsställande speed på systemet.
Idag växlar jag över till OS 9 när jag t.ex. ska meka med Golive. Det är helt enkelt för trögt i Jaguar.

Blir Panther än mer tungrott i min gamla burk, så är det ju tyvärr inget att satsa på för min del. Drömsvaret på min fråga hade ju varit att Panter är slimmat så till den grad att det går blixtsnabbt även i gamla burkar...

/Bosse

  • Medlem
  • 2003-09-08 15:13

De senare betorna av Panther är väldigt snabba på äldre G3:or. Panther kommer alltså inte att vara långsammare än Jaguar utan snabbare, och särskilt då Finder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-08 15:14

Tvärtom.

Panther kommer vara rappare än Jaggan i de flesta sammanhang. 20-40% är siffror jag sett. Så troligen kommer det bli ett lyft även för äldre Macar.

Just de svar jag hoppats på!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-08 17:20

Kan man förvänta sig dessa prestandavinster även om man har snålt med RAM, eller kräver Panther mer minne än Jaguar för att prestera bra?

/Orolig G3-ägare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-08 17:22

OS X borde ha en "Low power mode" eller "Basic mode" för klena datorer.

  • Medlem
  • 2003-09-08 18:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
OS X borde ha en "Low power mode" eller "Basic mode" för klena datorer.

Ja det skulle vara skitbra att kunna slå av alla effekter alá OS9 stuk. Då skulle det flyta bra även på sega burkar.

Om man saknar stöd för QE och testar att stänga av fönsterskuggorna så kan man se att man avlastar processorn en del. Det fins ett app. som fixar detta med ett klick - Shadowkiller.
Testar man med xbench så synns det iallafall lite skillnad.
Och så har jag fått för mig att "spinn down" slöar ner en del också.
Det finns ju fler saker man kan slå av, beroende på vad man ska göra.
När jag renderar 3d-scener med min pismo brukar jag alldeles innan sätta ner skärmen på 1000tals färger.
Vem vet, det kanske spar ett par procent i tid.
Och jag har gett en egen partition till swap utrymmet i första stumpen av HD'n. Bäst vore nog att ha en egen disk till det, det går ju bra om man har en stationär.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
OS X borde ha en "Low power mode" eller "Basic mode" för klena datorer.

Det vore väl något för Kristofer Szymanski att utveckla? Ytterligare en applikation som kommer att göra honom världsberömd i macvärlden.

Kristofer, vad säger du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-08 22:09

Nej, inget fulhack. Det borde gå att stänga av alla effekter och jox direkt i OS:et.

Så här:

.............................................

Alternativ för äldre datorer:

[x] Stäng av alla effekter

.............................................

Det ska naturligtvis fungera även på muskelmaskiner med dubbla PPC G5 och massor med minne, och i OS X Server, om man vill ha extra stuns i systemet.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-10 12:55

det vore fett!
jag har en riktigt gammal, grå g3a, 233mhz tror jag, och jag skulle så gärna formatera om den, och lägga in osx.. men det lär väl bara va önsketänkande.. eller?

Personligen föredrar jag classic-gränssnittet framför aqua.
Aqua känns på något sätt "fluffigt" och överarbetat medan classic är perfekt i sin stilrenhet. Jag har svårt att förstå varför man ska slösa på datorns prestanda med onödiga animationer och 3D-effekter.
Möligheten att förenkla gränsnittet skulle i mitt tycke göra OSX perfekt.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-10 20:26

Jag har testat en preview-Panther och även om den förstås inte är färdigoptimerad är känslan fortfarande: "Inte lika rappt som OS 9. Nu heller".

Tyvärr...

(Testade på en G4/867, den står uppställd på Grafiskt Centrum i Tumba med pre-Panthern inlagt, jag går i MM03 om någon mer pluggar på SU där)

  • Medlem
  • 2003-09-10 20:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Nej, inget fulhack. Det borde gå att stänga av alla effekter och jox direkt i OS:et.

Så här:

.............................................

Alternativ för äldre datorer:

[x] Stäng av alla effekter

.............................................

Det ska naturligtvis fungera även på muskelmaskiner med dubbla PPC G5 och massor med minne, och i OS X Server, om man vill ha extra stuns i systemet.

Men så länge, har du något tips på ett fulhacksprogram som kan göra mer "besparingar" än att stänga av skuggorna?

Jag skulle tro att som det verkar vara med Pantherbetorna att de bara funkar på blådåre eller nyare lätt kan kringås med knepet att ta ut disken och installera på en nyare masin för att sedan sätta tillbaks den i Beigedatorn. Precis som man gör på vissa Beige G3:or som hänger sig vid 10.2 installation.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-16 14:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Jag har testat en preview-Panther och även om den förstås inte är färdigoptimerad är känslan fortfarande: "Inte lika rappt som OS 9. Nu heller".

Tyvärr...

(Testade på en G4/867, den står uppställd på Grafiskt Centrum i Tumba med pre-Panthern inlagt, jag går i MM03 om någon mer pluggar på SU där)

Du har, altså, fått det att fungera? Jag försökte trycka in den (vet inte vilken beta) på en G4/400. Efter första CDn startar den upp med det gråa äpplet (som vanligt), men precis innan den blåa skärmen blir allt svart och förblir svart

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Japp.
Det är samma systemkrav som tidigare versioner av OSX.

De beigefärgade G3:orna stöds väl inte av panther, eller har de ändrat kraven i de senaste versionerna?

De stöddes av jaguar.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-16 15:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av jolander
De beigefärgade G3:orna stöds väl inte av panther /.../ ?

Vet inte. Det har inte sagts något om ändrade systemkrav från Apple, men å andra sidan är jag inte utvecklare med tillgång till förhandsversioner heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-16 17:04

Hur som helst verkar intresset for Mac har i Frankrike vara helt enormt. Steve Jobs keynote var knokfullt - tusentals besokare - och expot ar fortfarande valbesokt trots att klockan ar fem. Franska tangentbord gar fan inte att anvanda - det tog 15 minuter att skriva det har inlagget.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-16 22:14

Du kan alltid byta tangentbordet till svensk uppsättning.

//Rob

1
Bevaka tråden