Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsung anklagas för könsstereotyp beskrivning av Bixby

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av carlsson:

Återigen: Har du några fler exempel där du hävdar att fördelningen enbart beror på sociala strukturer?

Vad tror du själv om t ex vårdyrket? Eller Miliären?
Eller varför är färre tjejer inblandade i bilolyckor?
Varför är det fler kvinnor som tittar på Hollywoodfruar, Unga mödrar eller Farmen, än män? Medan männen hellre tittar på Ice Road Truckers och dokumentärer om Andra Världskriget?
Varför leker killar indianer och cowboys medan tjejer leker mamma pappa barn?

Du läser ju inte vad jag skriver...

Att så många (99% män) går igång hårt kritiskt (t.o.m. hatiskt) mot kritik som är mot (sann eller fantiserad) diskriminering - är för mig sjukare än att folk går igång på (sann ellert fantiserad) diskriminering.
För mig är alla dessa rabiata krigare mot PK (sann eller fantiserad) typ samma personer som de rabiata krigarna mot diskriminering (sann eller fantiserad). I min värld är det samma personligheter liksom... Och båda typerna har alldeles för lite att göra och engagera sig i - något viktigt eller verkligen intressant.

Ursprungligen av Demiurgen:

Att så många (99% män) går igång hårt kritiskt (t.o.m. hatiskt) mot kritik som är mot (sann eller fantiserad) diskriminering - är för mig sjukare än att folk går igång på (sann ellert fantiserad) diskriminering.
För mig är alla dessa rabiata krigare mot PK (sann eller fantiserad) typ samma personer som de rabiata krigarna mot diskriminering (sann eller fantiserad). I min värld är det samma personligheter liksom... Och båda typerna har alldeles för lite att göra och engagera sig i - något viktigt eller verkligen intressant.

Min fru är likadan, hon är sjukt trött på genusdebatten!
Men hon, till skillnad från mig, orkar inte skriva om det. Kanske också det är något som är en könsfråga? (För det är nog så att det är fler män som skriver i den här typen av trådar än kvinnor, eller?)

Anledningen till att jag bryr mig är två:
1. Jag har inte upplevt denna omtalade diskriminering själv.
2. Jag tycker det ÄR viktigt och intressant.

Men bra inlägg annars (jag förstår att jag tillhör gruppen som du pratar om)!

  • Medlem
  • 2017-07-25 13:49

Kränkta män dyker alltid upp som ett brev på posten när någon invänder mot könsstereotyperna. Som 52-årig gubbe med två tonårsdöttrar är det lätt att relatera till all skit tjejer och kvinnor får utstå bara för att de råkade födas med snippor. Och tydligen borde de fortsätta stå ut med det för att det är så jobbigt för en del män att höra att stereotyperna finns kvar och frodas.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-07-25 20:51
Ursprungligen av Alix:

Kränkta män dyker alltid upp som ett brev på posten när någon invänder mot könsstereotyperna. Som 52-årig gubbe med två tonårsdöttrar är det lätt att relatera till all skit tjejer och kvinnor får utstå bara för att de råkade födas med snippor. Och tydligen borde de fortsätta stå ut med det för att det är så jobbigt för en del män att höra att stereotyperna finns kvar och frodas.

Argument som att alla som säger emot är kränkta vita män dyker allt upp som ett brev på posten när man diskuterar könsstereotyper.

Så hade du något att tillföra diskussionen eller skulle du bara kasta lite skit?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-07-25 21:18

Det är bara käbbel.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-07-26 15:20
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Vad menar du? Det är uppenbart att en majoritet av studenterna i kemi är kvinnor medan knappt inga tjejer läser fysik. Och fördelningen kan naturligtvis inte bero på ämnena.

Hur skulle en sådan studie se ut menar du?

Det maste vara en nylig forendring som skett. Nar jag leste kemi i borjan av 2000-talet var det inte nagon majoritet av kvinner som laste eller sysslade med kemi. Nog var andelen uppatgaende och storre an for fysik, men och kalla det ett "kvinnoprogra" skulle vara att overdriva. Biologi daremot...

Så, A är kränkt av ev. diskriminering, B blir kränkt av detta och menar att det inte alls var en kränkning utan bara paranoia eller att A är alldeles för lättkränkt, C blir kränkt över att B underskattar A’s kränkning och menar att det är typiskt att det direkt dyker upp en B när A rapporterar en kränkning, D blir kränkt över att det alltid dyker upp en C som ifrågasätter den rättmätiga kritiken som B framför av A’s påstådda kränkning, då dyker E upp och påstår att det är typiskt att sådana som D dyker upp och...........

Ursprungligen av Demiurgen:

Så, A är kränkt av ev. diskriminering, B blir kränkt av detta och menar att det inte alls var en kränkning utan bara paranoia eller att A är alldeles för lättkränkt, C blir kränkt över att B underskattar A’s kränkning och menar att det är typiskt att det direkt dyker upp en B när A rapporterar en kränkning, D blir kränkt över att det alltid dyker upp en C som ifrågasätter den rättmätiga kritiken som B framför av A’s påstådda kränkning, då dyker E upp och påstår att det är typiskt att sådana som D dyker upp och...........

Du glömmer det sista alternativet:

(3) Skippar struntprat och metadiskussioner och öppnar ögonen.

Ursprungligen av andas:

Det maste vara en nylig forendring som skett. Nar jag leste kemi i borjan av 2000-talet var det inte nagon majoritet av kvinner som laste eller sysslade med kemi. Nog var andelen uppatgaende och storre an for fysik, men och kalla det ett "kvinnoprogra" skulle vara att overdriva. Biologi daremot...

Den exakta andelen är ju helt oväsentlig för frågeställningen. Det finns en markant skillnad och det beror inte på ämnena...

  • Medlem
  • International user
  • 2017-07-26 23:36
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Den exakta andelen är ju helt oväsentlig för frågeställningen. Det finns en markant skillnad och det beror inte på ämnena...

Har du hittat några bevis på att det ens är så?

I-landsproblem, folk har för lite att göra nuförtiden. Så trött på BS klagande.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Du glömmer det sista alternativet:

(3) Skippar struntprat och metadiskussioner och öppnar ögonen.

Men allvarligt talat, det är ju hela tiden bara snack från din sida och du har inget att backa upp det med. Kan du inte komma med något annat än att folk ska öppna ögonen så anser iaf jag att det du säger är struntprat. Då det finns storskaliga studier som pekar på att det finns skillnader på vad kvinnor och män helst vill arbeta med om de får välja fritt, så behöver du komma med något bättre än att "öppna ögonen" som bevis för att din tes som motbevisar detta, skulle vara sann.

Bevaka tråden