Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper nya betaversioner

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En andra våg av betaversioner har släppts för Apples system Mac OS, IOS, TV OS och Watch OS.

Läs hela artikeln här

Swish fungera fortfarande inte

  • Medlem
  • 2017-06-22 11:54

De borde inte heta beta, utan kallas alpha.

Ursprungligen av Alix:

De borde inte heta beta, utan kallas alpha.

Det är utvecklarbetor så att utvecklare får en chans att se om de behöver göra något åt sina appar.

Personligen så fungerar själva os:et bra för mig. Att exvis Telias play-app tycker att jag köra en jailbreak är mer deras fel än dålig betakvalitet från Apple

  • Medlem
  • 2017-06-22 17:21
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är utvecklarbetor så att utvecklare får en chans att se om de behöver göra något åt sina appar.

Personligen så fungerar själva os:et bra för mig. Att exvis Telias play-app tycker att jag köra en jailbreak är mer deras fel än dålig betakvalitet från Apple

Normalt sett är en beta stängd för nya funktioner. Senast nu lades hindi till i High Sierra och IOS 11. Men det är ingen exakt vetenskap.

Ursprungligen av Alix:

Normalt sett är en beta stängd för nya funktioner. Senast nu lades hindi till i High Sierra och IOS 11. Men det är ingen exakt vetenskap.

En beta är var man väljer att göra det till. Finns inget rätt eller fel förutom att samla in feedback och reagera på den.

Det är dessutom knappast så att Apple kom på från en vecka till en annan att läggs till hindi utan det var planerat att set skulle komma in under betaperioden.

  • Medlem
  • 2017-06-22 18:43
Ursprungligen av BlackSmp:

En beta är var man väljer att göra det till. Finns inget rätt eller fel förutom att samla in feedback och reagera på den.

Det är dessutom knappast så att Apple kom på från en vecka till en annan att läggs till hindi utan det var planerat att set skulle komma in under betaperioden.

Så då får jag tycka att de borde kallas alpha?

  • Avstängd
  • 2017-06-22 18:44
Ursprungligen av Alix:

Så då får jag tycka att de borde kallas alpha?

Misstänker att du tycker skarpa versioner borde kallas beta ??

  • Medlem
  • 2017-06-22 18:50
Ursprungligen av Rlafh:

Misstänker att du tycker skarpa versioner borde kallas beta ??

Jag har ingen direkt åsikt om det men faktum är att så är det. Många program har varit beta i åratal. Ett välkänt sådant för oss macare är Handbrake. På julafton ifjol släpptes programmet i skarp version, efter 13 år som beta. Det är kanske ger en vink om varför jag tycker som jag gör...

Enligt mig så är det egentligen inte så mycket att snacka om: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Software_rele...

Sen finns de såklart många utvecklare som kallar deras mjukvara för beta lite för länge och frångår normen.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-06-22 18:59
Ursprungligen av BlackSmp:

Swish fungera fortfarande inte

Swish fungerar väl aldrig i betor? Svaret jag fick av Swish senast jag testade en beta var att de supportar först när GM-versionerna släpps.

  • Medlem
  • 2017-06-22 19:07
Ursprungligen av barbapappa_86:

Enligt mig så är det egentligen inte så mycket att snacka om: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Software_rele...

Sen finns de såklart många utvecklare som kallar deras mjukvara för beta lite för länge och frångår normen.

Ja, precis som det står där så har man lämnat alfa-stadiet när man inte längre lägger till fler funktioner. IOS "beta" får det.

Ursprungligen av Alix:

Ja, precis som det står där så har man lämnat alfa-stadiet när man inte längre lägger till fler funktioner. IOS "beta" får det.

Yepp, så enligt den definitionen så är det tydligt

Som jag förstår Apples release-process så är egentligen publika betorna faktiska betor. Närmare wikipedias definition iaf.

  • Medlem
  • 2017-06-22 21:27
Ursprungligen av barbapappa_86:

Yepp, så enligt den definitionen så är det tydligt

Som jag förstår Apples release-process så är egentligen publika betorna faktiska betor. Närmare wikipedias definition iaf.

Exaktemente.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-06-23 09:31
Ursprungligen av JohannesKBA:

Swish fungerar väl aldrig i betor? Svaret jag fick av Swish senast jag testade en beta var att de supportar först när GM-versionerna släpps.

Inte i de stora releaserna, men de publika småreleaserna har det funkat för mej.

Ursprungligen av JohannesKBA:

Swish fungerar väl aldrig i betor?...

I de stora "hel-versionerna" (typ 10.0 eller 11.0) stämmer det nog, men i de små uppdateringarna (typ 10.2.1 beta eller 10.3.3 beta) så brukar det inte vara något problem.

Så "aldrig i betor" stämmer ju inte riktigt.

Ursprungligen av Alix:

Så då får jag tycka att de borde kallas alpha?

Du får kalla dem vad du vill men om du vill att vi ska begripa vad du avser så är det nog lämpligt att använda de namn som Apple använder

  • Medlem
  • 2017-06-24 13:33
Ursprungligen av BlackSmp:

Du får kalla dem vad du vill men om du vill att vi ska begripa vad du avser så är det nog lämpligt att använda de namn som Apple använder

Ja, det klart jag gör. Dock skriver jag Imac och Macbook med mera i löpande text. Jag köper inte deras marknadsföringsnamn i övrigt. Men jag hoppas du har tagit till dig länkar och annat ovan som klart och tydligt visar att Apple avviker från det gängse när det gäller sina benämningar på programvaran. En beta är stängd för nya funktioner. Apple må sedan avvika från detta men det gör inte i grunden om definitionen för en beta. Eller, så kanske det är? Det Apple gör och säger är per definition en giltig omkonstruktion av etablerad terminologi? Eller, en annan förklaring: Folk i gemen har inte haft koll på skillnaden mellan alpha och beta men nu när Apple använder sådan terminologi även för bredare folkmassor så blir det mer bekant och då är det givetvis så som Apple definierar saken? Och den som påpekar hur det borde vara blir då en sådan där jobbig Anti-applegnällspik?

1
Bevaka tråden