Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify växer snabbare än Apple Music

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Spotify har samlat på sig över 40 miljoner användare det senaste året och är nu uppe i över 140 miljoner användare totalt.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2017-06-16 15:19

Och omsättningen steg enormt, med 52 procent, från 1,93 miljarder € till 2,93 miljarder €. Rörelseresultatet var dock minus 349 miljoner €. ”Det kan förklaras av betydande investeringar som har gjorts under året, speciellt inom produktutveckling, internationell expansion och högre personalkostnader”, enligt Spotify. Sammantaget talar det för en börsintroduktion i höst.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-06-16 16:59

Hur mycket vinst har dom? Ah, juste, ingen alls. Det är bara förluster som ökar hela tiden. Det är ingen verksamhet som bär sig.

  • Medlem
  • 2017-06-16 17:31
Ursprungligen av Mija:

Hur mycket vinst har dom? Ah, juste, ingen alls. Det är bara förluster som ökar hela tiden. Det är ingen verksamhet som bär sig.

Facebook grundades 2004 och gick med vinst första gången 2009. Ett exempel i högen av alla numera framgångsrika internetberoende företag. Spotify har givetvis andra utmaningar och måste betala mycket för den musik som de tillhandahåller. Plus alla utmaningar vad gäller rättigheter. Det gör det hela svårare. Men potentiellt kan Spotify bli en vinstmaskin, ingen tvekan om det. Inte för att jag själv betalar för det, men så är jag en gammal gubbe med en stor skivsamling. För mina tre tonåringar är dock Spotify premium en självklarhet. Och framtiden hör till de unga.

  • Avstängd
  • 2017-06-16 17:44
Ursprungligen av Alix:

Facebook grundades 2004 och gick med vinst första gången 2009. Ett exempel i högen av alla numera framgångsrika internetberoende företag. Spotify har givetvis andra utmaningar och måste betala mycket för den musik som de tillhandahåller. Plus alla utmaningar vad gäller rättigheter. Det gör det hela svårare. Men potentiellt kan Spotify bli en vinstmaskin, ingen tvekan om det. Inte för att jag själv betalar för det, men så är jag en gammal gubbe med en stor skivsamling. För mina tre tonåringar är dock Spotify premium en självklarhet. Och framtiden hör till de unga.

Bara för att det är en självklarhet betyder det inte att det kommer bli ett vinstdrivande företag
Nu hoppas jag att det blir ett vinstdrivande företag för konkurrens är bra.

  • Medlem
  • 2017-06-16 18:10
Ursprungligen av Rlafh:

Bara för att det är en självklarhet betyder det inte att det kommer bli ett vinstdrivande företag
...

Det påstod jag inte heller. Jag konstaterar bara att unga har ett strömmande förhållande till musik. Men de använder Youtube i hög grad också.

  • Avstängd
  • 2017-06-16 18:28
Ursprungligen av Alix:

Det påstod jag inte heller. Jag konstaterar bara att unga har ett strömmande förhållande till musik. Men de använder Youtube i hög grad också.

Påstod inte att du påstod det heller utan klargjorde det ifall någon nu trodde det

Ursprungligen av Alix:

Facebook grundades 2004 och gick med vinst första gången 2009.

Fem år är ändå helt okej. Spotify har visat röda siffror i 11 och ingen tecken på förbättring de närmaste åren. Nu tror jag väl inte att Spotify kommer gå i putten. Men frågan är hur länge de kan expandera innan investerare tröttnar. Ska de börsnoteras sätts nog högre krav på snabbare avkastning än takten de är i nu.

  • Medlem
  • 2017-06-16 18:52
Ursprungligen av Being Remixed:

Fem år är ändå helt okej. Spotify har visat röda siffror i 11 och ingen tecken på förbättring de närmaste åren. Nu tror jag väl inte att Spotify kommer gå i putten. Men frågan är hur länge de kan expandera innan investerare tröttnar. Ska de börsnoteras sätts nog högre krav på snabbare avkastning än takten de är i nu.

Så länge antalet användare ökar kraftigt och omsättningen stiger kraftigt så tror jag inte att investerarna protesterar. Spotify dominerar sin marknadsnisch och det finns oerhört mycket att hämta på lång sikt. Trögheten ligger i att Spotify säljer andras immateriella produkter som faller under komplicerad och varierande lagstiftning. Men den som lever får se.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-06-16 19:17
Ursprungligen av Alix:

Så länge antalet användare ökar kraftigt och omsättningen stiger kraftigt så tror jag inte att investerarna protesterar.

För varje betalande kund ökar förlusten. Det duger inte. Spotify har inte ens haft råd att betala sina avgifter till STIM på länge.

  • Medlem
  • 2017-06-16 19:23
Ursprungligen av Mija:

För varje betalande kund ökar förlusten. Det duger inte. Spotify har inte ens haft råd att betala sina avgifter till STIM på länge.

Självklart kan de inte gå med förlust hur länge som helst. Det har jag inga invändningar emot. Men med den här typen av globalt företag med så stor omsättning och stor kundstock så gäller lite andra villkor än för butiken på hörnet. Vad gäller Stim så stämmer inte dina uppgifter. Artikel.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-06-16 19:25
Ursprungligen av Alix:

Vad gäller Stim så stämmer inte dina uppgifter. Artikel.

Än så länge stämmer min uppgifter, pengarna är inte utbetalade.

  • Medlem
  • 2017-06-16 19:32
Ursprungligen av Mija:

Än så länge stämmer min uppgifter, pengarna är inte utbetalade.

Du skrev att Spotify inte hade råd, kan du belägga det? Jag läser artikeln som en tvist om rättigheter, och Stim klagar inte på samarbetet i stort.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-06-16 19:35
Ursprungligen av Alix:

Du skrev att Spotify inte hade råd, kan du belägga det? Jag läser artikeln som en tvist om rättigheter, och Stim klagar inte på samarbetet i stort.

Går man med förlust har man inte råd. Jobbar du på Spotify eftersom du så ivrigt hajpar företaget?

  • Medlem
  • 2017-06-16 20:00
Ursprungligen av Mija:

Går man med förlust har man inte råd. Jobbar du på Spotify eftersom du så ivrigt hajpar företaget?

Förlusten täcks av ägartillskott, annars hade Spotify redan gått i konkurs. Nej, jag jobbar inte på Spotify.

Åter till ämnet, "Spotify växer snabbare än Apple Music", tack.

edit: Tråd rensad, läs våra trivselregler.

Senast redigerat 2017-06-16 22:09
  • Avstängd
  • 2017-06-16 20:21
Ursprungligen av Alix:

Du skrev att Spotify inte hade råd, kan du belägga det? Jag läser artikeln som en tvist om rättigheter, och Stim klagar inte på samarbetet i stort.

Om jag måste låna för att betala så har jag inte råd. Väldigt enkelt.

Angående AM skulle det vara intressant att veta ifall det går med vinst. Finns kanske sådan statistik?
Apple kanske inte behöver lägga så mycket pengar på expansion med tanke på att dom köpt upp företag som höll på med streaming.
Skulle Apple ha ett gratis alternativ som Spotify skulle AM öka i samma procentuella takt.

Spotify är många gånger om helt överlägset Apple Music. Frågan är om de kommer ha råd att fortsätta vara det?

  • Medlem
  • 2017-06-16 20:48
Ursprungligen av Mija:

Hur mycket vinst har dom? Ah, juste, ingen alls. Det är bara förluster som ökar hela tiden. Det är ingen verksamhet som bär sig.

Och hur mycket plöjer Apple ned i deras musik tjänst. Spotify har framtiden för sig och jag är en mycket nöjd premium kund ?

  • Medlem
  • 2017-06-16 20:50
Ursprungligen av Mija:

Går man med förlust har man inte råd. Jobbar du på Spotify eftersom du så ivrigt hajpar företaget?

Tyvärr helt fel har man ingen kassa går man omkull. Har Spotify långsiktigt starka ägare så är det inga problem och ännu mindre då Spotify inte är på börsen

Edit: Spotify har idag ca 6 miljarder SEK i eget kapital. Det borde räcka ett tag innan kontroll balans räkning ?

Ursprungligen av Rlafh:

Om jag måste låna för att betala så har jag inte råd. Väldigt enkelt.

Angående AM skulle det vara intressant att veta ifall det går med vinst. Finns kanske sådan statistik?
Apple kanske inte behöver lägga så mycket pengar på expansion med tanke på att dom köpt upp företag som höll på med streaming.
Skulle Apple ha ett gratis alternativ som Spotify skulle AM öka i samma procentuella takt.

Att ta över en ny marknad är inte lätt. För att förhandla fram bra avtal med musikbolagen så krävs en stor användarbas. För att få många användare så krävs låga priser. Så att låna för att betala är ett måste om man på sikt vill bli störst på sin marknad.

Ett välmående företag idag har inte råd att inte våga låna, utvecklas och växa. Tekniken går nämligen så snabbt fram att enda sättet att hålla sig kvar är att investera. Vinsten kommer när man når Apples proportioner. Då har man en användarbas som följer med en trots att man inte alltid är på topp och är villiga att betala för det de vant sig vid.

Men Apple kan inte heller sitta stilla i båten utan måste ständigt låna av sig själva för att satsa på nya projekt. Apple Music går med största sannolikhet med förlust just nu. Men genom att trycka in kapital i marknadsföring och utveckling så kommer Apple vända den trenden fortare än Spotify av en enkel anledning.

"It takes money to make money"

Hur många betalande kunder har AM respektive Spotify? Under hur många år har har tjänsterna funnits?

Någon som prenumererar på Apple Music?
Vad säger ni om utbud och smidighet? För och nackdelar?

  • Avstängd
  • 2017-06-22 09:07
Ursprungligen av ABC800:

Någon som prenumererar på Apple Music?
Vad säger ni om utbud och smidighet? För och nackdelar?

Ja
Räcker gott åt mig.Har inte saknat några artister eller låtar.

Enda nackdelen med AM är att man måste använda iTunes på datorn för att kunna lyssna.

  • Medlem
  • 2017-06-22 09:13
Ursprungligen av Rlafh:

... Enda nackdelen med AM är att man måste använda iTunes på datorn för att kunna lyssna.

Hur gör man i Linux då? Spotify har både en klient för Linux och sin webbspelare.

Ursprungligen av Rlafh:

Ja
Räcker gott åt mig.Har inte saknat några artister eller låtar.

Enda nackdelen med AM är att man måste använda iTunes på datorn för att kunna lyssna.

Spotify har suveränt gränssnitt tycker jag, dessutom kör jag Sonos hemma...

  • Avstängd
  • 2017-06-22 16:29
Ursprungligen av Alix:

Hur gör man i Linux då? Spotify har både en klient för Linux och sin webbspelare.

Finns väl en fullösning för att använda iTunes på Linux.
https://www.lifewire.com/how-to-use-itunes-on...
Med tanke på hur få användare det är som använder Linux förstår jag att Apple inte utvecklar iTunes till det.

  • Avstängd
  • 2017-06-22 16:30
Ursprungligen av ABC800:

Spotify har suveränt gränssnitt tycker jag, dessutom kör jag Sonos hemma...

Smaksak

Ursprungligen av ABC800:

Någon som prenumererar på Apple Music?
Vad säger ni om utbud och smidighet? För och nackdelar?

Tyvärr skiljer sig utbudet mellan olika länders butiker. Adolphson & Falk finns inte i Abu Dhabi.

1
Bevaka tråden