Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivbordsbilden krymper

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet inte exakt i vilken del av forumet jag ska posta detta så jag ber om ursäkt ifall det blir fel.
Jag har på senare tid fått ett skumt problem där min bakgrundsbild visas upp endast över en liten del av skärmen trots att den är inställd för att fylla hela skärmen och bilden är i rätt upplösning. Testade att starta om Finder men det hjälpte inte. Dock när jag startar om hela datorn så blir det normalt igen och bilden fyller hela skärmen. Ska tillägga att jag tidigare hade en extraskärm kopplad via Thunderbolt till DVI-adapter och upplevde många problem med detta. Nu känns det som om Mac OS vill minnas den andra skärmens upplösning och skalar ned bakgrundsbilden till denna storlek. Vad kan vara fel tror ni?

Jag har en Mac Mini från 2014 med Mac os 10.11.6.

Men du skrev ju att problemet försvann efter omstart...
Och du skrev att du tidigare hade haft en extraskärm inkopplad...
Alltså låter det som att problemet inte är ett problem längre.

Är det så att bilden krymper igen efter ett tag? I vilket läge händer det? Har du kopplat in extraskärmen igen?

Hur är huvudskärmen inkopplad?

Du säger också att det var många problem med extraskärmen. Det får du gärna utveckla lite.

Det försvinner tillfälligt när jag startar om datorn, men återkommer efter några timmar. Brukar köra program i fullskärmsläge så jag har inte sett när det switchar om till det här konstiga läget. Extraskärmen var inkopplad med en Thunderbolt till DVI-adapter samt en lång DVI-kabel från datorn till skärmen. Upplevde problem i form av att det inte ens funkade att starta om datorn ibland och att min huvudskärm då inte hittades samt att datorns startljud inte hördes. Jag blev då tvungen att tvinga datorn att stänga av sig samt trycka igång den igen. Jag har inte märkt av några problem med omstarter o.s.v. nu när jag kör utan extraskärmen. Känns på något sätt som om Mac OS kommer ihåg den tidigare skärmen ändå och vill använda den upplösningen istället för huvudskärmens.

Testa uppdatera MacOS till 10.12.

1. Svara gärna på alla frågorna.

2. Jag håller med om Barbapappa_86s tips. Om det inte finns någon speciell anledning till att du kör kvar i 10.11 El Capitan, så tycker jag också att du ska uppgradera till 10.12 Sierra.

1
Bevaka tråden