Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro startar 1 av 5 ggr sedan uppdatering

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Sedan jag uppdaterade datorn häromdagen till senaste macOS så har den slutat att fungera som förr. Den startar ca 1/5 gånger och det är ett jädra tryckande på avstängningsknappen hela tiden.

Ena gången kanske den visar "question mark folder" och en annan gång visar den en cirkel med ett streck igenom (tänk förbjudet skylt).

Ibland får jag gå igenom cmd+r och välja startskiva. Ibland finns startskivan där, ibland inte. Jag har även gjort en kontroll på hårddisken via skivverktyg och den är felfri.

Har också kört time machine tills stadiet innan uppdatering, men ingen framgång där heller. Problemet kvarstår.

Någon vänlig själv som kan hjälpa till?

Maskinvaruöversikt:

Modellnamn: MacBook Pro
Modellidentifierare: MacBookPro9,2
Processornamn: Intel Core i5
Processorhastighet: 2,5 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache (per kärna): 256 K
L3-cache: 3 MB
Minne: 4 GB
Boot ROM-version: MBP91.00D3.B0E

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-02-27 12:26

Oavsett vad Skivkontroll säger så tror jag hårddisken är på väg att ge upp. Gör backup och byt.

Kan vara disken men även SATA-kabeln. Eftersom din modell ingår i ett utbytesprogram för just SATA-kabel rekommenderar jag att du lämnar in den till en auktoriserad verkstad.

Ursprungligen av kenjon:

Oavsett vad Skivkontroll säger så tror jag hårddisken är på väg att ge upp. Gör backup och byt.

Det har jag svårt att tro. Det är en Samsung EVO SSD från 2015....

Ursprungligen av gubbslyna:

Kan vara disken men även SATA-kabeln. Eftersom din modell ingår i ett utbytesprogram för just SATA-kabel rekommenderar jag att du lämnar in den till en auktoriserad verkstad.

Okej! Nu är det så att jag satte in en SSD i slutet på 2015 så antar att jag inte ingår i det programmet längre då Då kanske jag själv kan beställa en sån SATA kabel och byta?

Märkligt bara att det händer NU precis efter jag uppdaterade.....Därför tror jag mer det är en mjukvarufråga...

Du ska få en ny kabel oavsett om du bytt till SSD. SATA-kablar är oberäkneliga. Problem brukar ofta dyka upp i samband med större uppdateringar.

Jag ville bara berätta att jag beställde en ny hårddisk-kabel på eBay. Fick pynta runt 150 tror jag. Satte i den igår och sedan dess har datorn gått som en mac ska igen....som en dröm! Fantastiskt att problemet gick att lösa. Tack för tipset gubbslyna!

1
Bevaka tråden