Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple avslutar reparationsprogram för Macbook Pro 2011

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples förlängda garantiprogram för grafikproblem som drabbat Macbook Pro från 2011 gäller inte längre, meddelar företaget.

Läs hela artikeln här

Egna erfarenheter? Jodå. Reparerade för dyra pengar innan programmet drog igång, men fick tillbaka pengarna i efterhand. Se länkar nedan. Allt har funkat sen dess, och hoppas nu bara (peppar peppar) att jag kan krama ur ytterligare lite mer liv ur arbetshästen innan det blir tvunget med ett nyköp.

http://www.99mac.se/forum/t/312121-apple-star...
http://www.99mac.se/forum/t/307555-macbook-pr...

Erfarenheter; Haft inne två maskiner för detta fel:
1 maskin reparerad utan problem. Går som en klocka.
1 maskin vägrade Apple ta emot på detta program trots att det var uppenbart grafikproblem och bägge maskinerna är från samma serie. Har foto och videodokumentation av problemen, men "Apples programvara säger att det inte är detta fel"... Idioter!

  • Medlem
  • 2017-05-22 13:36
Ursprungligen av carlsson:

... 1 maskin vägrade Apple ta emot på detta program trots att det var uppenbart grafikproblem och bägge maskinerna är från samma serie. Har foto och videodokumentation av problemen, men "Apples programvara säger att det inte är detta fel"... Idioter!

Jodå, jag fick grafikfelet på min MBP 15". Datorn var då fem år gammal. Lämnade in på Apple Store i Täby och det var inga problem att få reparationen gjord. Jag tycker det är fantastiskt bra service att de även fixar fem år gamla datorer kostnadsfritt. Finns det några andra tillverkare som gör motsvarande utanför garanti/reklamationstiden?

Ursprungligen av Sir N.:

Finns det några andra tillverkare som gör motsvarande utanför garanti/reklamationstiden?

Ja om det är ett känt fel som drabbar många användare och man skapar ett reparationsprogram som Apple gjort.
Nog billigare än att bli stämda och fällda i USA och få betala böter.

Ursprungligen av keptang:

Ja om det är ett känt fel som drabbar många användare och man skapar ett reparationsprogram som Apple gjort.

Har du några exempel?

Ursprungligen av Sir N.:

Har du några exempel?

Händer inte andra tillverkare lika ofta som Apple när det kommer till hårdvara.

Här är från Lenovo t.ex.

  • December 2014 - Lenovo Power Cord Recall

  • March 2014 (updated April 2015) - Lenovo Battery Recall

  • March 2012 - ThinkCentre M90z and M70z All-In-One Desktop PC Recall

  • March 2009 - ThinkVision Soundbar AC Adaptor Recall

  • September 2006 (updated March 2007) - ThinkPad Battery Recall

  • August 2004 - ThinkPad 56 Watt AC Adapter Recall

  • October 2002 - G51 CRT Monitor Recall

  • March 2001 - Recall of speaker AC adapters - Aptiva / NetVista / PC300

  • March 2000 - Recall of AC adapters for certain ThinkPad i Series, 310 notebooks, and WorkPad z50s

Ursprungligen av keptang:

Händer inte andra tillverkare lika ofta som Apple när det kommer till hårdvara.

Här är från Lenovo t.ex.

  • December 2014 - Lenovo Power Cord Recall

  • March 2014 (updated April 2015) - Lenovo Battery Recall

  • March 2012 - ThinkCentre M90z and M70z All-In-One Desktop PC Recall

  • March 2009 - ThinkVision Soundbar AC Adaptor Recall

  • September 2006 (updated March 2007) - ThinkPad Battery Recall

  • August 2004 - ThinkPad 56 Watt AC Adapter Recall

  • October 2002 - G51 CRT Monitor Recall

  • March 2001 - Recall of speaker AC adapters - Aptiva / NetVista / PC300

  • March 2000 - Recall of AC adapters for certain ThinkPad i Series, 310 notebooks, and WorkPad z50s

Kollade listan och den består bara av "farliga" grejer som kan innebära personskada och där är väl alla tillverkare mer eller mindre tvingade av myndigheter att ta tillbaka prylarna.

I Apples fall med grafikkortet så är det ju en ren goodwill-service till kunderna eftersom det felet inte är värre än en oanvändbar dator. Men det är förmodligen bra för affärerna också eftersom det gör att kunderna blir trygga och återvänder trots att det ibland blir kvalitetsmissar.

Ursprungligen av Sir N.:

Kollade listan och den består bara av "farliga" grejer som kan innebära personskada och där är väl alla tillverkare mer eller mindre tvingade av myndigheter att ta tillbaka prylarna.

I Apples fall med grafikkortet så är det ju en ren goodwill-service till kunderna eftersom det felet inte är värre än en oanvändbar dator. Men det är förmodligen bra för affärerna också eftersom det gör att kunderna blir trygga och återvänder trots att det ibland blir kvalitetsmissar.

Både Dell och HP (och säkert flera tillverkare) har gjort liknande recalls på Nvidia-grafikchip som det varit problem med i notebooks. Senast var runt 2008 någongång har jag för mig.

Helt normalt beteende i branschen (precis som i bilbranschen).

Jag lagade min 17-tummare (sista modellen, sent 2011) i höstas, och den blev som ny. Första reparationsförsöket ledde till ett fel i ljudet, men då bytte man helt enkelt ut logikkortet igen. Jag är mycket nöjd.

Ursprungligen av Björn Malmehed:

Jag lagade min 17-tummare (sista modellen, sent 2011) i höstas, och den blev som ny. Första reparationsförsöket ledde till ett fel i ljudet, men då bytte man helt enkelt ut logikkortet igen. Jag är mycket nöjd.

Om du redan inte har gjort det: Peta in en SSD så blir den bättre än ny!

Ursprungligen av johan_tanying:

Om du redan inte har gjort det: Peta in en SSD så blir den bättre än ny!

Och har du en Apple original SSD så kan det vara idé att byta ut den också. Bytte ut min 128 GB Apple Original SSD (Toshiba) mot en Samsung 850 Evo 500 GB. Datorn blev märkbart snabbare. Blackmagic Disk Speed Test visade på 4 gånger bättre läs- och skrivhastigheter.

...och där, nästan på dagen ett år senare, dog maskinen.

Jämrans!

Ursprungligen av johan_tanying:

Egna erfarenheter? Jodå. Reparerade för dyra pengar innan programmet drog igång, men fick tillbaka pengarna i efterhand. Se länkar nedan. Allt har funkat sen dess, och hoppas nu bara (peppar peppar) att jag kan krama ur ytterligare lite mer liv ur arbetshästen innan det blir tvunget med ett nyköp.

http://www.99mac.se/forum/t/312121-apple-star...
http://www.99mac.se/forum/t/307555-macbook-pr...

Å andra sidan kanske det inte var graffekortet utan SSDn som sparkat på burken! En 1TB SSD är ju inte gratis men i jämförelse med att köpa en ny 15" MBP så är det rena lottovinsten!

Nu ikväll skall det skruvas...

1
Bevaka tråden