Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

pseudo little-endian mode

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-08-28 20:29

"pseudo little-endian mode" gör tydligen att virtual pc inte kommer att fungera på G5:an.
Finns det fler program som använder sig av detta eller är det ovanligt?

Martin

  • Oregistrerad
  • 2003-08-28 21:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martino
"pseudo little-endian mode" gör tydligen att virtual pc inte kommer att fungera på G5:an.
Finns det fler program som använder sig av detta eller är det ovanligt?

Martin

finns i en annan tråd men 'endian' är i princip vart den signifikanta biten i byten kommer... Intel (och lite PLC och så) använder den lilla biten (0/1) sist och "alla" andra den stora (0/256 - big endian) sist...
Orsaken till little endian är att man kan få ett litet effektivitetsövrtag när man inte använder hela byte (8bit)... något som Intel nyttjade på 70-talet, och som man sedan har dragit med sig tills fan vet hur långt in i framtiden...
Filer för win skrivs little endian och filer "över allt" annars - ex.v. i nät som TCP/IP - bigendian.
Problemet är att emulatorn skall emulera en peze med dess filstruktur och då skall byten vändas fram och tillbaka och då har det ju varit enklare att göra detta med en hårdvarugrunka än mjukvarumässigt - men nu försvinner hårdvarugrunkan och VPC orkar dom inte lägga in en mjukvarugrunk i

that's about it

  • Oregistrerad
  • 2003-08-28 22:54

Jag såg att det fanns en annan tråd som behandlade om Virtual pc var död eller i graven vilket det nu var. Men det var ju inte uppe i den tråden om det fanns fler program som inte funkade. Eller menade du ännu en annan tråd kanske?

Ditt svar läser jag som att det i så fall inte är fler program som detta problem uppstår med?
Vill ju inte få en massa trassel när G5:an kommer...........

Martin

  • Oregistrerad
  • 2003-08-28 22:56

Visst mått av trassel kan det kanske bli (men har svårt att se var) - men inte av dessa proportioner

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-28 23:29

En "liten pseudo-indian" var det jag läste.

1
Bevaka tråden