Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av mattiL:

Med senaste Synology 6.1 RC fungerar det att göra Time Machine backup över SMB! (no more AFP!!)

Kör backup nu på 160GB som test.

Time Machine on macOS

You can now designate multiple shared folders with specific usage quotas (available on Btrfs volumes) to use as backup destinations, preventing unauthorized access or overcapacity. In addition, SMB is now supported on Time Machine on macOS Sierra

Tack apple som släppt stödet i Mac OS Sierra nu när de tänker lägga ner sina Time Capsule.

En liten Nas-relaterad fråga:
Jag har konverterat filmer köpte på itunes o lagt över dem på min nas(Qnap ts451) från vilken jag kör plex. Allt verkar funka som det ska men jag märker av en liten felsynk mellan läpprörelser o röster. Någon som har tips på vad, om, jag kan göra åt det.

Nas'ens ram är maxat(8GB)
Plex är uppdaterat till senaste versionen men jag har inte optimerat den filmen jag ser nu, kan det vara det?

Ursprungligen av Mymac4ever:

...jag har inte optimerat den filmen jag ser nu, kan det vara det?

Svarar mig själv: det var nog det för efter optimering o uppdatering av biblioteket verkar bild o ljud vara i synk igen. Såå slutsats: optimera bra, gör det på allt

Ett hett tips bara: WD Red 3TB är åter nere på 999kr, denna gång hos Dustin Home

  • Medlem
  • 2017-03-28 08:38
Ursprungligen av Mymac4ever:

Ett hett tips bara: WD Red 3TB är åter nere på 999kr, denna gång hos Dustin Home

Surt. Min prylbudget för april är redan sprängd.

När vi ändå pratar foto i NAS-tråden så vill jag fråga en sak:
Jag redigerar bilder i Lightroom 6 mot min Synology DS 413 med senaste DSM. Att skriva/läsa filer till NASen brukar inte vara några problem, och kollar jag hårddiskarnas status via SMART-testet så indikeras inga fel. Men när jag ska skapa en HDR-bild så får jag ofta upp följande meddelande:

Detta meddelande får jag inte om jag väljer att göra samma procedur mot tex interna hårddisken i datorn. Är någon disk i NASen på väg att rasa i alla fall, eller vad kan vara fel? Det kanske inte är meningen att man ska redigera bilderna direkt mot en NAS?

Vad säger tex @reboot81 som är kunnig inom både foto och NAS?

  • Medlem
  • 2017-03-30 17:06

Ingen med en teori?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-30 17:50
Ursprungligen av Dalle:

Surt. Min prylbudget för april är redan sprängd.

När vi ändå pratar foto i NAS-tråden så vill jag fråga en sak:
Jag redigerar bilder i Lightroom 6 mot min Synology DS 413 med senaste DSM. Att skriva/läsa filer till NASen brukar inte vara några problem, och kollar jag hårddiskarnas status via SMART-testet så indikeras inga fel. Men när jag ska skapa en HDR-bild så får jag ofta upp följande meddelande:

Detta meddelande får jag inte om jag väljer att göra samma procedur mot tex interna hårddisken i datorn. Är någon disk i NASen på väg att rasa i alla fall, eller vad kan vara fel? Det kanske inte är meningen att man ska redigera bilderna direkt mot en NAS?

Vad säger tex @reboot81 som är kunnig inom både foto och NAS?

Ansluter du med AFP eller SMB?
http://serverfault.com/questions/672950/can-i...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-03-30 19:24
Ursprungligen av Dalle:

Surt. Min prylbudget för april är redan sprängd.

När vi ändå pratar foto i NAS-tråden så vill jag fråga en sak:
Jag redigerar bilder i Lightroom 6 mot min Synology DS 413 med senaste DSM. Att skriva/läsa filer till NASen brukar inte vara några problem, och kollar jag hårddiskarnas status via SMART-testet så indikeras inga fel. Men när jag ska skapa en HDR-bild så får jag ofta upp följande meddelande:

Detta meddelande får jag inte om jag väljer att göra samma procedur mot tex interna hårddisken i datorn. Är någon disk i NASen på väg att rasa i alla fall, eller vad kan vara fel? Det kanske inte är meningen att man ska redigera bilderna direkt mot en NAS?

Vad säger tex @reboot81 som är kunnig inom både foto och NAS?

Ursäkta sent svar - jobbat ohälsosamt mycket.

Iaf, jag får samma dialogruta vid HDR/Pano mot min NAS, TS-451 ansluten via SMB.
Jag får dock ut en HDR/Pano-bild, så den skapas. Får du?

Kikar man på "Metadata" så står det "Status för metadata: Okänd."
Högerklickar man på aktuell fil "Metadata -> Läs in metadata från fil" så uppdateras "Status för metadata" och i mitt fall Copyright-fältet.
När man skapar HDR/Pano så får man ut en DNG-fil, och dessa lagrar metadata i själva filen. Min teori är att bildfil A.jpg & B.jpg öppnas från NAS:en (servern), dessa bakar LR ihop och skapar B-HDR.dng. Därefter försöker den samtidigt göra något med metadatan i filen, antagligen läsa. Här tror jag att LR på nytt försöker öppna filen för att läsa, men att den redan är öppen. Eller att läsning av fil skiljer sig åt när den sker över nätverk istället för lokalt på datorn.

Din vinkel på det hela är att du misstänker fallerande diskar, jag tror inte metadata-dialogrutan har med detta att göra. Fler har samma problem.

SMART är allt annat än smart. Den kan definitivt berätta att disken är kaputt, men att se i förväg: nej. Eventuellt om du kan se trendbrott i de mätvärden som presenteras, men inte annars. Mitt råd är att räkna med att en disk kan rasa närsomhelst utan förvarning, för de kan de. RAID och backup är verktygen som krävs för att skydda sig, hårddiskar är allt annat än evighetsmaskiner.

Jo du kan redigera mot en nätverksenhet, men som du märker så strular det ibland.

TLDR: Får du ut bilder så är allt ok, förutom att Adobe behöver fixa en liten bugg.

OT: Bra köp, tröttnar du 14mm:aren så hör av dig

  • Medlem
  • 2017-03-30 22:23

Tack @reboot81.
Filerna ser ju hela ut och fungerar utan problem. Så då behöver jag alltså inte bry mig, skönt.
Jag har backup på två separata hårddiskar som med jämna mellanrum tas hem från bekanta för att backa upp datorerna med Time Machine samt bilderna på NASen.

Angående objektivet: En ganska osannolik historia faktiskt.
Jag har kikat på detta objektiv i ett par månader. Utifrån de tester jag har läst ska det vara mycket optik för pengarna, tydligen populärt bland folk som fotar norrsken. Nere i Stockholm har vi alldeles för få chanser att uppleva norrsken dock. Till vintern hoppas jag kunna åka norrut för att uppleva "riktigt" norrsken. Abisko ska tydligen vara bra.
Men så hämtade jag ut paketet i måndags eftermiddag. Och på kvällen/natten stod jag i en skogsdunge bakom huset och fotade detta himlafenomen.

  • Medlem
  • 2017-03-30 22:23
Ursprungligen av iSweden:

Ansluter du med AFP eller SMB?
http://serverfault.com/questions/672950/can-i...

Jag kör med SMB.

Jobbar med stora bildfiler så skulle aldrig editera mot en NAS. Finns ju betydligt snabbare och billigare lösningar som att jobba mot en USB- eller TB-drive och sedan kopiera över allt till NAS:en med jämna mellanrum eller när man är klar för dagen typ.
Så slipper man också dessa irriterande småfel som NAS:en ibland gillar att dela ut med problem och icke-problem som följd vilket höjer hjärtfrekvensen ibland

Jag aktiverade iTunes server på Nasen o kopierade över biblioteket mha iTunes men nu kommer en följdfråga: Kan jag spela musiken från Nasen via Apples Remote-app eller är det ngt annat jag ska ha? Har försökt finna info på Qnaps forum men den mesta informationen kring detta verkar vara flera år gammal o handlar mest om implementering o felsökning snarare om att spela musiken(iaf vad jag sett)

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag aktiverade iTunes server på Nasen o kopierade över biblioteket mha iTunes men nu kommer en följdfråga: Kan jag spela musiken från Nasen via Apples Remote-app eller är det ngt annat jag ska ha? Har försökt finna info på Qnaps forum men den mesta informationen kring detta verkar vara flera år gammal o handlar mest om implementering o felsökning snarare om att spela musiken(iaf vad jag sett)

Svarar mig själv. Itunes på macen kan nu nå biblioteket på nasen men jag får inga omslagsbilder. Jag kan använda qnaps egen app qmusic för att komma åt musiken på nasen men om jag väljer att spela den på nallen o via bt "skicka den vidare" till min hifi-anläggning så får jag mycket störningar i ljudet, ungefär som att mottagningen var dålig.

Vad använder ni andra för lösning(nätverksspelare?) för att spela musiken i ljudanläggning?

  • Avstängd
  • 2017-04-26 13:02

Är det någon här som har försökt att bygga egen NAS?

Har försökt men insett att inlärningskurvan att bemästra dom OS som finns är alldeles för hög.
Än vilket OS man väljer som FreeNas,openmedivault,Nas4free så krävs den en del trixande.
Stöter man på patrull krävs det några timmars Googlande för att lösa det om det ens går.
Trist när ingen NAS-tillverkare har,inom rimlig prisnivå,en NAS som klarar av att transcoda med Plex.

Ursprungligen av kainen:

Jag har sagt det förut och jag säger det ingen, spelar inte pengarna någon roll så köper man inte en fiat, man köper en BMW... i detta fall en Drobo.
Där kan du dessutom öka storleken med tiden, bara att trycka i flera eller större diskar och du behöver aldrig formatera eller konfigurera om enheten, den sköter sånt själv utan att du behöver tänka på mer än att ta ut en hårddisk och stoppa i en ny större.

Drobo var revolutionerande när de kom, men idag är det inget märkvärdigt. Alla NAS värda namnet fixar olika storlek på hårddiskar och hot-swapping etc.
Tyvärr har Drobo inte hängt med riktigt, då de ofta är långsammare än konkurrenterna.

Har plöjt igenom tre olika Drobosar, men nästa gång blir det en QNAP.

Ursprungligen av Rlafh:

Är det någon här som har försökt att bygga egen NAS?

Har försökt men insett att inlärningskurvan att bemästra dom OS som finns är alldeles för hög.
Än vilket OS man väljer som FreeNas,openmedivault,Nas4free så krävs den en del trixande.
Stöter man på patrull krävs det några timmars Googlande för att lösa det om det ens går.
Trist när ingen NAS-tillverkare har,inom rimlig prisnivå,en NAS som klarar av att transcoda med Plex.

Bättre att bygga en egen eller köpa t.ex Dell PowerEdge T20, HP ProLiant MicroServer. Man får så mycket mera för pengarna. Det är inte alls svårt att pilla in något OS till dom.

https://www.dustinhome.se/product/5010826460/...

https://www.dustinhome.se/product/5010890207/...

Jag köpte T20n. Bara in med lite diskar, lite mera RAM, sedan ett OS som du gillar. Jag kör Windows server 2016 på min. Sitter en helt okey Xeon i den så CPU räcker för Plex utan problem.

Ursprungligen av SweSG:

Bättre att bygga en egen eller köpa t.ex Dell PowerEdge T20, HP ProLiant MicroServer. Man får så mycket mera för pengarna. Det är inte alls svårt att pilla in något OS till dom.

https://www.dustinhome.se/product/5010826460/...

https://www.dustinhome.se/product/5010890207/...

Jag köpte T20n. Bara in med lite diskar, lite mera RAM, sedan ett OS som du gillar. Jag kör Windows server 2016 på min. Sitter en helt okey Xeon i den så CPU räcker för Plex utan problem.

Det enda tråkiga med den lösningen är ju Windows till en kostnad av minst $501, som du väl betalat

Jag kör en gammal tunn klient som filserver och VPN. Det är bara en 1GHz i den men den tuffar på bra ändå.

Ursprungligen av suddgummi:

Det enda tråkiga med den lösningen är ju Windows till en kostnad av minst $501, som du väl betalat

Jag kör en gammal tunn klient som filserver och VPN. Det är bara en 1GHz i den men den tuffar på bra ändå.

Jo, den biten är lite småjobbig faktiskt Testade dock massa OS i den innan jag satt den i drift. Ubuntu, Debian, FreeNAS, OMV, Windows 10 + lite annat skit. Allt som jag testade rullade på utan större problem. Proxmox och ESXi har jag en polare som testat i sin T20. Så finns iaf lite val.

Ursprungligen av Rlafh:

Är det någon här som har försökt att bygga egen NAS?

Har försökt men insett att inlärningskurvan att bemästra dom OS som finns är alldeles för hög.
Än vilket OS man väljer som FreeNas,openmedivault,Nas4free så krävs den en del trixande.
Stöter man på patrull krävs det några timmars Googlande för att lösa det om det ens går.
Trist när ingen NAS-tillverkare har,inom rimlig prisnivå,en NAS som klarar av att transcoda med Plex.

Vill du ha en enkel hemmalösning när du bygger eget så är det nog Unraid som gäller för dig.
Kostar några kronor men enkel att förstå och hjälp finns.

Har själv gått igenom både ESXI, Proxmox, OMW, FreeNAS och grunden med Ubuntu eller CentOS.

Just nu har jag en HP proliant Ml10v2 som kör FreeNAS9 och ett hemmabygge med Asus mamma-platta och två stycken Xeon E5-2687W med 128GB RAM. Serverhemmabygget är fortfarande inte spikat (byter OS/hypervisor hela tiden) men tanken är att virtualisera och jag kan inte bestämma mig om jag skall köra vanlig dist. med KVM eller satsa på färdigt lösning.

Till det har jag även en Synology 5-diskars NAS.

Innan jag gav mig på stora servrarna så körde jag Plex på en Mac mini i5 modell 2012 utan problem så länge det räcker med 1-2 transcode.

  • Avstängd
  • 2017-04-27 06:20
Ursprungligen av SweSG:

Bättre att bygga en egen eller köpa t.ex Dell PowerEdge T20, HP ProLiant MicroServer. Man får så mycket mera för pengarna. Det är inte alls svårt att pilla in något OS till dom.

https://www.dustinhome.se/product/5010826460/...

https://www.dustinhome.se/product/5010890207/...

Jag köpte T20n. Bara in med lite diskar, lite mera RAM, sedan ett OS som du gillar. Jag kör Windows server 2016 på min. Sitter en helt okey Xeon i den så CPU räcker för Plex utan problem.

Har tittat på T20 och priset var väldigt intressant. Men måste man köpa Dell´s egna minnen eller går det bra med standard ECC?

  • Avstängd
  • 2017-04-27 06:24
Ursprungligen av Borttaget:

Vill du ha en enkel hemmalösning när du bygger eget så är det nog Unraid som gäller för dig.
Kostar några kronor men enkel att förstå och hjälp finns.

Har själv gått igenom både ESXI, Proxmox, OMW, FreeNAS och grunden med Ubuntu eller CentOS.

Just nu har jag en HP proliant Ml10v2 som kör FreeNAS9 och ett hemmabygge med Asus mamma-platta och två stycken Xeon E5-2687W med 128GB RAM. Serverhemmabygget är fortfarande inte spikat (byter OS/hypervisor hela tiden) men tanken är att virtualisera och jag kan inte bestämma mig om jag skall köra vanlig dist. med KVM eller satsa på färdigt lösning.

Till det har jag även en Synology 5-diskars NAS.

Innan jag gav mig på stora servrarna så körde jag Plex på en Mac mini i5 modell 2012 utan problem så länge det räcker med 1-2 transcode.

Unraid är väl det enda jag inte testat men får nog göra det.
Har byggt ihop en gammal burk av överblivna delar bara för att testa mig fram vilket OS som är optimalt för mig.
Men som jag sa vissa delar i handhavandet av dessa OS är helt enkelt för krångligt.
Ibland så måste man trxa med Terminalen och det är något som jag är usel på.

Tack för tipset

Senast redigerat 2018-07-23 15:46
Ursprungligen av Rlafh:

Har tittat på T20 och priset var väldigt intressant. Men måste man köpa Dell´s egna minnen eller går det bra med standard ECC?

Jag kör Dells egna, men @wurpan här inne på 99 kör några från Kingston i sin T20.

  • Avstängd
  • 2017-04-27 13:08
Ursprungligen av SweSG:

Jag kör Dells egna, men @wurpan här inne på 99 kör några från Kingston i sin T20.

Ok undrade för det skiljer stort prismässigt från Dell´s egna och Kingston.
Eftersom jag hellre vill köpa en färdig maskin istället för att sitta och plocka ihop en och kanske få kompatibilitets problem.
Är T20 en väldigt intressant maskin som ändå kan uppgradera vid behov.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2017-04-27 21:18
Ursprungligen av Rlafh:

Ok undrade för det skiljer stort prismässigt från Dell´s egna och Kingston.
Eftersom jag hellre vill köpa en färdig maskin istället för att sitta och plocka ihop en och kanske få kompatibilitets problem.
Är T20 en väldigt intressant maskin som ändå kan uppgradera vid behov.

Har 4st av dessa i min T20 i alla fall.

https://www.dustinhome.se/product/5010653384/...

  • Avstängd
  • 2017-04-28 06:17
Ursprungligen av wurpan:

Har 4st av dessa i min T20 i alla fall.

https://www.dustinhome.se/product/5010653384/...

Ok tack för info

  • Avstängd
  • 2017-04-28 06:20
Ursprungligen av Borttaget:

Vill du ha en enkel hemmalösning när du bygger eget så är det nog Unraid som gäller för dig.
Kostar några kronor men enkel att förstå och hjälp finns.

Håller med dig angående unRaid. Mycket mer lättförståeligt jämfört med dom jag testat tidigare.
La in det i min testburk och behövdes bara lite Googlande för att få till rättighet för dom program som installerades i Docker.
Jag gillade det så är helt klart beredd att betala för det.

Senast redigerat 2018-07-23 15:47
  • Avstängd
  • 2017-04-29 08:16

Det blev en Dell T20 från Dustin. Dom hade en demo maskin som var nedsatt ytterligare 400:-
Så jag la till 4GB i RAM som kommer räcka gott och väl för mina behov.

Ursprungligen av Rlafh:

Det blev en Dell T20 från Dustin. Dom hade en demo maskin som var nedsatt ytterligare 400:-
Så jag la till 4GB i RAM som kommer räcka gott och väl för mina behov.

Välkommen till T20-klubben!

  • Avstängd
  • 2017-04-29 10:53
Ursprungligen av SweSG:

Välkommen till T20-klubben!

Tack ?

  • Avstängd
  • 2017-04-30 23:25

Måste tipsa om en YouTube kanal som har många bra instruktionsfilmer om unRaid.
För dom som är i samma sits som mig och ska konfigurera en server.

https://www.youtube.com/playlist?list=PL6MCtO...

Bevaka tråden