Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Något man bör tänka på när man går från Apple Music till Spotify?

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har jag gett Apple Music chansen i snart två år. Men nu har jag tröttnat – de har inte lyckats! Det är rörigt och krångligt och icke-intuitivt. Spotify är kung på tronen, och det är bara inse att de har gjort alla rätt.
Har velat hänga kvar vid Apple Music eftersom jag har ganska mycket egen musik och det är alltid skönt med bara ett program. Men nu orkar min envishet inte längre.

Att öppna Spotify är som att använda min Mac. Att öppna iTunes är som att jobba med Windows. Så är det bara.

Så nu, innan jag säger upp Apple Music, så undrar jag om någon har några bra tips? Något jag bör tänka på? Jag har iCloud Storage 1 TB, men det kommer väl inte påverkas?

Tacksam för input.

Jag har ingen direkt input på dina frågor, men har gjort samma resa som du och kan inte vara nöjdare.
De senaste åren har jag knappt öppnat iTunes alls - inte ens för att spela mina egna inköpta och piratkopierade (det var då det...) pärlor.

Mina Flac-låtar ligger på 64Gb USB-minne i min ljudanläggning och mina MP3-låtar spelar jag upp på den via Airplay från Spotify med 320 Kbit- det duger rätt bra och de allra flesta av mina gamla låtar finns ju där.

iTunes R.I.P !

Allt Apple gör/har gjort är inte alltid det optimala. Själv kör jag mycket via Dropbox (delar filer, mellanlagrar bilder mm) och skulle aldrig komma på idén att använda iCloud till det. Jag litar på att Dropbox inte strular till det, men Apple..........

  • Medlem
  • 2017-04-10 20:09

Det självklara, förstås: Kolla att all musik finns i Spotify som du idag har i Applemusik.

Tack för inputen gubbar. I synnerhet Fullkoll, det var skönt att höra att det inte bara är jag!

@Alix; Den speciella musiken som jag har finns varken på Spotify eller Apple Music, det är redan kollat. Resten finns på bägge. Men mycket bra tips! ? ("Punkt tagen" som man säger på engelska. ?)

Nu har jag sagt upp skiten och ser fram emot Spotify igen! Hoppas inte mina Apple-aktier går ner nu....?

Jag har också flera gånger försökt gilla apple music då det har vissa fördelar, men utan framgång. Än en gång går jag tillbaka till spotify. Spotify är bara så mycket bättre imo.

Ursprungligen av Erik Sjölund:

Jag har också flera gånger försökt gilla apple music då det har vissa fördelar, men utan framgång. Än en gång går jag tillbaka till spotify. Spotify är bara så mycket bättre imo.

Så som jag upplever det är på följande sätt: När jag går in i Spotify blir jag inspirerad att lyssna på olika musiklistor och upptäcka ny musik! I AM möts jag av massa skumma menyer, och det är aldrig solklart om jag ska välja radio eller spellistor, eller det för mig totalt meningslösa "För dig". Det slutar alltid med att jag söker upp något jag vet att jag tycker om. Ofta lyssnar jag 30 sekunder på Apple Beats innan jag konstaterar att de spelar rap eller hip hop. Igen.

Jag är en allätare och lyssnar på praktiskt taget all slags musik (undantaget rap och hiphop). För mig är det viktigast med variationen och möjligheten att hitta nya artister. AM ger mig inte det. Det försöker pracka på mig sånt jag redan lyssnar på, samt rap och hiphop.

Jag har verkligen försökt att älska AM, men det har bara inte gått.

Ursprungligen av carlsson:

Så som jag upplever det är på följande sätt: När jag går in i Spotify blir jag inspirerad att lyssna på olika musiklistor och upptäcka ny musik! I AM möts jag av massa skumma menyer, och det är aldrig solklart om jag ska välja radio eller spellistor, eller det för mig totalt meningslösa "För dig". Det slutar alltid med att jag söker upp något jag vet att jag tycker om. Ofta lyssnar jag 30 sekunder på Apple Beats innan jag konstaterar att de spelar rap eller hip hop. Igen.

Jag är en allätare och lyssnar på praktiskt taget all slags musik (undantaget rap och hiphop). För mig är det viktigast med variationen och möjligheten att hitta nya artister. AM ger mig inte det. Det försöker pracka på mig sånt jag redan lyssnar på, samt rap och hiphop.

Jag har verkligen försökt att älska AM, men det har bara inte gått.

Instämmer i allt du skriver.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-04-10 23:09

Får väl gå mot strömmen då, jag tycker spotifys app är sämre och fortsätter med apple music.

Ursprungligen av Json_81:

Får väl gå mot strömmen då, jag tycker spotifys app är sämre och fortsätter med apple music.

Hur lyckas du tycka det? Lär mig

Här är en till som är nyfiken på hur du lyckats med det

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-04-11 10:04
Ursprungligen av Erik Sjölund:

Hur lyckas du tycka det? Lär mig

Vanesak tror jag

Ursprungligen av Json_81:

Vanesak tror jag

Hur gör du om du vill lyssna på lite ny musik då? Deras spellistor brukar ju inte vara så mycket att hänga i granen...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-04-11 14:49
Ursprungligen av Erik Sjölund:

Hur gör du om du vill lyssna på lite ny musik då? Deras spellistor brukar ju inte vara så mycket att hänga i granen...

Nu är jag lite bortskämd med att bo utanför göteborg och ha tillgång till piraterock.se även utan att använda appen.
Men jag upptäcker ny musik på exakt samma sätt som jag gjort sen 80-talet, jag råkar höra den.
Nu har det tillkommit lite källor sen dess, men det är via radion, via facebook, via bekanta och slumpfall.

När jag kör Spotify mot min Apple TV får jag nån j*a video som spelas, hur tar jag bort den? (Jag hör alltså musiken fortfarande men jag vill inte se nån video)

Verkar inte gå att stänga av heller, blir galen!!!

Hjälp. ?

  • Avstängd
  • 2017-04-19 20:08

Älskar Apple Musik. "För dig" är klockren när det gäller rekommendationer.
Spotify har jag aldrig gillat fast jag använt det sedan tidernas begynnelse.

Ursprungligen av Rlafh:

Älskar Apple Musik. "För dig" är klockren när det gäller rekommendationer.
Spotify har jag aldrig gillat fast jag använt det sedan tidernas begynnelse.

Grymt att någon tycker det är bra!

  • Avstängd
  • 2017-04-26 07:19
Ursprungligen av carlsson:

Grymt att någon tycker det är bra!

Fler än "någon" med tanke på att det är 20 miljoner som betalar för det.

http://www.theverge.com/2016/12/6/13864294/ap...

Ursprungligen av Rlafh:

Fler än "någon" med tanke på att det är 20 miljoner som betalar för det.

Det finns många som använder Apple Music, ja. Men jag har sällan hört någon som tycker att det är bättre än Spotify. Faktum är att bland svenska användare så är du i princip den enda jag har hört talas om som hellre använder AM än Spotify!

Några saker som jag tror påverkar:
- Många Apple fanbois kör hellre AM än Spotify av rena fanbois-skäl. Det tog emot även för mig att erkänna att Apple misslyckats, men nån gång måste man kora en vinnare, även om vinnaren inte är den man hoppats på.
- Spotify har inte slagit igenom i USA. Varför vet jag inte och jag orkar inte ta reda på det heller. Men visst är det så att det utvecklades av svenskar och började här...?

Nu har jag kört med Spotify i två veckor och kan konstatera några saker:
- Otroligt mycket lättare att hitta musik som man tycker är bra. Det går inte ens att beskriva skillnaden, det är så stor skillnad. Jag blir inspirerad när jag öppnar Spotify. På AM blir jag irriterad.
- Allt är mycket snäppigare i Spotify, allt från hur snabbt programmet svarar till att spela upp låtar. Medan AM tar upp till en sekund på sig att starta en låt så kommer den igång på 0,05 sekunder på Spotify. Detta problem har AM haft från början och det är ett mysterium att de inte har löst det...
- ETT program för att lösa EN sak – Spela musik! På Macen har du iTunes som synkar din iOS-enhet, spelar upp filmer, musik, podcasts, ljudböcker, köper appar, ringsignaler och så vidare. Helt absurt!
Jag har alltid älskat iTunes för vad det är, nämligen en musikspelare. Men nu får de fasiken ta och putsa till sig lite!

Saker i Spotify som inte är bra:
- Vid uppspelning mot Apple TV skickar de med någon fånig video som loopas. Har inte hittat något sätt att stänga av detta, men jag har lyckats vid nåt tillfälle så det går ju... Men det är idiotirriterande i vilket fall.
- Spela via Airplay från Macen går inte utan att välja annan utgång för hela datorn. Alltså inte som i iTunes där du väljer högtalare från programmet, inte från datorn. Att de inte har löst detta sedan starten är ett mysterium...
- De har något slugt system för att välja varifrån man vill spela sin musik, vilket innebär att jag har satt på musik på iPaden, som har gått via datorn, som i sin tur har skickat det till Apple TV:n. Känns som ett försök att skapa en funktion som inte behövs, men jag kanske förstår tjusningen med detta om ett tag...?

/$0,02

  • Avstängd
  • 2017-04-26 13:48
Ursprungligen av carlsson:

Det finns många som använder Apple Music, ja. Men jag har sällan hört någon som tycker att det är bättre än Spotify. Faktum är att bland svenska användare så är du i princip den enda jag har hört talas om som hellre använder AM än Spotify!

Ledsen men bara för du har hört en som föredrar AM före Spotify betyder inte att alla andra som använder AM gör det pga av tvång
Tänker inte gå in på detaljer vad som skiljer tjänsterna för det är ändå bara en subjektiv bedömning.
Jag anser inte att det är någon tävlan mellan tjänsterna som du gör och ingen av dom kommer någonsin attrahera alla personer.

Jag har hört andra som säger exakt det du beskriver om AM men det betyder inte att det gäller för alla.

Jag missuppfattar nog dig för jag har inte sagt något om tvång? Eller att det är en tävling? – Det är bra för oss konsumenter att det finns alternativ. Det genererar bättre produkter till oss! Precis som iOS och Android, eller macOS och Windows.

Det är självklart att det är subjektivt, och som jag skrev tycker jag att det är bra att det finns dem som tycker att AM är bra!
– Då slipper ju Apple gå under för att de har gjort en sugig produkt!

  • Medlem
  • 2017-04-26 14:34

20 miljoner abonnenter är ingenting med tanke på det enorma kundunderlag och det starka varumärke Apple har. En flopp vågar jag påstå. Men om de 20 miljonerna är nöjda är väl allt gott och väl ändå.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-04-26 14:50

Själv ogillar jag spotify skarpt... men å andra sidan tyckte jag inte AM var någe bättre heller. Problemet för mig med spotify är att jag aldrig lärt mig använda det. När de kom så saknade dom för viktiga artister för att jag skulle bry mig. Nu finns dom, men jag har inte kommit ikapp. Ibland dyker de upp ett antal förslag till spellistor för dagen, där hittar jag ofta något jag vill lyssna på, men jag hittar inte listorna alltid.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2017-04-26 18:18

För alla konvertiter: appen jMusic gör spellistorna portabla. Underbart!

(Åtminstone från Spotify till AM vilket jag gjorde i vintras. Nästan säker att de går åt andra hållet också. Jag bytte pga familjeabonnemanget, Siri-stöd, synka till AWn, osv osv - features/pricing som Spotify klarar nu eller åtminstone snart såklart. Strömmad musik är alltmer av en commodity och val av leverantör sker på personlig smak och kontext. Spotify kommer alltid ha en plats i mitt hjärta och jag blir sannolikt en zappare med tiden.)

  • Avstängd
  • 2017-04-27 07:16
Ursprungligen av Alix:

20 miljoner abonnenter är ingenting med tanke på det enorma kundunderlag och det starka varumärke Apple har. En flopp vågar jag påstå. Men om de 20 miljonerna är nöjda är väl allt gott och väl ändå.

En flopp? Mer personliga åsikter märker jag. Andra företag skulle jubla om dom hade 20 miljoner betalande kunder.
Då kan man fråga sig hur många floppande program och tjänster M$ har med tanke på deras kundunderlag?

Apple släppte AM när det redan fanns flera etablerade tjänster.
Så att en del av dessa 20 miljoner har övergivit redan existerande tjänster och nya kunder har anslutit sig är absolut ingen flopp.

Lekstugan är öppen...... Volvo eller SAAB-syndromet igen....

  • Medlem
  • 2017-04-27 09:29
Ursprungligen av Rlafh:

En flopp? Mer personliga åsikter märker jag. Andra företag skulle jubla om dom hade 20 miljoner betalande kunder.
Då kan man fråga sig hur många floppande program och tjänster M$ har med tanke på deras kundunderlag?

Apple släppte AM när det redan fanns flera etablerade tjänster.
Så att en del av dessa 20 miljoner har övergivit redan existerande tjänster och nya kunder har anslutit sig är absolut ingen flopp.

Du förmedlar också en personlig åsikt. Apple meddelade för drygt ett år sedan att man hade över en miljard Iprylar som används aktivt. Apple är det dominerande varumärket hos de som har råd med det mesta i sådana här spörsmål. Från den utgångspunkten är 20 miljoner betalande kunder ingen stor andel (två procent). Att andra företag skulle glädjas åt så många kunder är helt irrelevant för att bedöma hur väl Apple har lyckats nå ut med sin tjänst. Likaså jämförelsen med Microsoft. Att de misslyckas med produkter och tjänster innebär inte att Apple har lyckats med AM. Men det är okej att tycka helt olika.

  • Avstängd
  • 2017-04-27 09:52
Ursprungligen av Alix:

Du förmedlar också en personlig åsikt. Apple meddelade för drygt ett år sedan att man hade över en miljard Iprylar som används aktivt. Apple är det dominerande varumärket hos de som har råd med det mesta i sådana här spörsmål. Från den utgångspunkten är 20 miljoner betalande kunder ingen stor andel (två procent). Att andra företag skulle glädjas åt så många kunder är helt irrelevant för att bedöma hur väl Apple har lyckats nå ut med sin tjänst. Likaså jämförelsen med Microsoft. Att de misslyckas med produkter och tjänster innebär inte att Apple har lyckats med AM. Men det är okej att tycka helt olika.

Det är säkert sant men du glömmer att AM riktar sig mest till västerländska användare.
Finns väldigt lite lokal musik för tex asiater eller andra nationaliteter så du kan räkna bort dom.
En del enheter som används aktivt har för gammal version av iOS så dom kan du också räkna bort.
Så att räkna med att en miljard enheter är kvalificerad eller att dess användare är intresserad av vad AM har i sitt utbud geografiskt sett.
Gör att alla aktiva enheter inte är en tänkbar kund.
En flopp? Nej absolut inte.En besvikelse att inte fler anslutit sig? Kanske det.

  • Medlem
  • 2017-04-27 10:04
Ursprungligen av Rlafh:

Det är säkert sant men du glömmer att AM riktar sig mest till västerländska användare.
Finns väldigt lite lokal musik för tex asiater eller andra nationaliteter så du kan räkna bort dom.
En del enheter som används aktivt har för gammal version av iOS så dom kan du också räkna bort.
Så att räkna med att en miljard enheter är kvalificerad eller att dess användare är intresserad av vad AM har i sitt utbud geografiskt sett.
Gör att alla aktiva enheter inte är en tänkbar kund.
En flopp? Nej absolut inte.En besvikelse att inte fler anslutit sig? Kanske det.

Jag glömmer ingenting, varför påstår du det? Självklart inser jag att en miljard enheter inte innebär en miljard individer som betalar ett abonnemang. Men om jag som person ska ifrågasättas kan vi väl ta någon namnkunnig person från exempelvis Forbes som för snart två år sedan var övertygad om att Apple skulle lyckas med denna tjänst. Han skrev:
”According to some reports, Apple’s goal is 100 million users, which would more than triple the current 30-40 million paying music subscribers worldwide. Can Apple pull it off? I believe so, despite skeptics and lukewarm investors.”
Så blev det alltså inte. Inte ens i närheten.

  • Avstängd
  • 2017-04-27 10:19
Ursprungligen av Alix:

Jag glömmer ingenting, varför påstår du det? Självklart inser jag att en miljard enheter inte innebär en miljard individer som betalar ett abonnemang.

Därför att du i din uträkning använde en miljard enheter och får då en felaktig siffra.

  • Medlem
  • 2017-04-27 10:30
Ursprungligen av Rlafh:

Därför att du i din uträkning använde en miljard enheter och får då en felaktig siffra.

Det var bara ett sätt att uttrycka Apples ledande ställning på världsmarknaden i förhållande till det blygsamma antalet abonnenter av AM. Ta då hellre fasta på det faktum att Apple släppte AM för Androidanvändare redan samma år, eftersom man snabbt insåg att man inte skulle lyckas nå det beräknade antalet abonnenter på sin egen plattform. Antalet potentiellt intresserade abonnenter ska alltså inte begränsas till enbart Iprylar, utan också till alla Androidenheter (som har minst 4.3 Jelly Bean). Men inte heller Androidanvändare är speciellt intresserade. Apple gör annars ingenting tillgängligt för Androidanvändare, vilket säger en hel del.

Bevaka tråden