Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 2012 startar inte

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2017-04-23 09:04

Hej - jag har en iMac late 2012 - 21,5" - 2,7 GHz - 8 GB minne - 512 GB utnyttjad HD (488 GB kvar!)

datorn har krånglat en tid - först började Safari låsa sig - fick vänta en timme innan det gick att surfa
sedan: varje gång jag startade datorn gick Firefox & Safari igång utan anledning
i Dock såg man inte att ngt program var igång (den svarta punkten fanns inte vid appen)

9 dgr sedan startade jag om med "Kommando + R" och startade från Time M - inget särskilt ändrades

nu hör jag dur-ackordet och man ser den vertikala linjen under Äpplet
men strax därpå slocknar datorn

när jag startar nu hörs ett litet klickljud som påminner om när man låser
en bil med nyckelknapp

är det hårddisken som suckat för sista gången?
kan det vara ngt annat också? det där att skärmen låste sig var mystiskt

är det värt att byta ut HD:n?

vilken HD rekommenderar ni?

  • Medlem
  • 2017-04-23 10:19

Om du startar med alt-knappen nedtryckt, får du upp några skivalternativ då?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2017-04-23 11:03
Ursprungligen av Alix:

Om du startar med alt-knappen nedtryckt, får du upp några skivalternativ då?

tack - jag ska testa det - prövade just Apple Hardware Test - men den fastnade på ca 90% - allt stod stilla ca 40 minuter - pekaren frös fast

så just nu återskapar jag från Time Mashine igen - om problemet fortsätter ska jag testa ditt förslag -

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2017-04-24 15:26

nu har jag kört Onyx - svar: inget fel på startskivan -

hm...startskiva och hårddisk är två olika saker?

ngn som kan förklara?

tack på förhand

Ursprungligen av hafo:

hm...startskiva och hårddisk är två olika saker?

Man kan väl säga ungefär så här:
- Startskiva är den disk som du för tillfället startar från - där ditt operativsystem ligger.
- Hårddisk är mer allmänt "en hårddisk vilken som helst" - både den du startar från, och andra diskar som är anslutna till din dator.

Men ofta är det ju i praktiken samma disk man pratar om.

Ursprungligen av hafo:

...är det värt att byta ut HD:n?...

Inte helt lätt att byta hårddisk i den datorn. Beskrivs som "Skill level: Advanced".

https://eshop.macsales.com/installvideos/imac...

Jag hade nog valt att använda en extern disk i stället.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-04-25 09:15
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Inte helt lätt att byta hårddisk i den datorn. Beskrivs som "Skill level: Advanced".

https://eshop.macsales.com/installvideos/imac...

Jag hade nog valt att använda en extern disk i stället.

Eller lämna in den hos en Apple-auktoriserad verkstad, som jag gjorde. Fick då utbytt den rasade mekaniska disken mot en SSD som jag själv köpte in och som de monterade. Drygt 1500 kr för själva jobbet, lätt värt det.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2017-04-25 16:25

Tack alla för svar!

Som sagt jag vet ännu inte om det ÄR hårddisken - jag försökte beskriva hur datorn uppför
sig i hopp om att ngn skulle känna igen fenomenen och kanske ge mig ett bra tips

en sak till: datorn måste alltid tvingas sluta - det går inte bara att avsluta genom att ge kommando från Äpplet

någon som vet vd det är?

tacksam för svar

  • Medlem
  • 2017-04-25 18:03
Ursprungligen av hafo:

Tack alla för svar!

Som sagt jag vet ännu inte om det ÄR hårddisken - jag försökte beskriva hur datorn uppför
sig i hopp om att ngn skulle känna igen fenomenen och kanske ge mig ett bra tips

en sak till: datorn måste alltid tvingas sluta - det går inte bara att avsluta genom att ge kommando från Äpplet

någon som vet vd det är?

tacksam för svar

Om du inte har startat datorn i recoveryläget och installerat om Mac OS X så gör det. Problemen du har låter inte hårdvaruspecifika, utan mer som ett korrupt operativsystem. Ideliga tvångsavslutningar/avbrutna uppdateringar och dylikt framkallar lätt sådant.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2017-04-25 20:01
Ursprungligen av Alix:

Om du inte har startat datorn i recoveryläget och installerat om Mac OS X så gör det. Problemen du har låter inte hårdvaruspecifika, utan mer som ett korrupt operativsystem. Ideliga tvångsavslutningar/avbrutna uppdateringar och dylikt framkallar lätt sådant.

tack för tipset - jag följde rådet och nu går det att stänga av via Äpplet - bra där!

men Firefox och "Förhandsvisning" aktiveras automatiskt - vet inte hur man gör - men
kan man ändra det i Terminal - ? Hur ska man skriva exakt?

tack för svar

  • Medlem
  • 2017-04-25 20:27
Ursprungligen av hafo:

tack för tipset - jag följde rådet och nu går det att stänga av via Äpplet - bra där!

men Firefox och "Förhandsvisning" aktiveras automatiskt - vet inte hur man gör - men
kan man ändra det i Terminal - ? Hur ska man skriva exakt?

tack för svar

Menar du att programmen startar automatiskt? Kolla i Systeminställningar > Användare och grupper > Startobjekt. Om Firefox och Förhandsvisning listas där kan du markera dem och ta bort dem med minusknappen. Firefox kan för all del ha en egen inställning att det ska öppnas automatiskt. Har inte Firefox så jag kan inte kolla.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2017-04-25 21:11
Ursprungligen av Alix:

Menar du att programmen startar automatiskt? Kolla i Systeminställningar > Användare och grupper > Startobjekt. Om Firefox och Förhandsvisning listas där kan du markera dem och ta bort dem med minusknappen. Firefox kan för all del ha en egen inställning att det ska öppnas automatiskt. Har inte Firefox så jag kan inte kolla.

jag kollade där - men nej ingenting
jag gick igenom Firefox Preferences - men hittade inget där heller

jag ska pröva senare i kväll att starta och avsluta datorn ett par gånger
för att se om ngt ändrats

tack för vänligheten iaf!

  • Medlem
  • 2017-04-25 21:17
Ursprungligen av hafo:

jag kollade där - men nej ingenting
jag gick igenom Firefox Preferences - men hittade inget där heller

jag ska pröva senare i kväll att starta och avsluta datorn ett par gånger
för att se om ngt ändrats

tack för vänligheten iaf!

Knepigt. Kan kanske vara att markerad ruta i bilden nedan är avmarkerad. Systeminställningar > Allmänt.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2017-04-28 08:49
Ursprungligen av Alix:

Knepigt. Kan kanske vara att markerad ruta i bilden nedan är avmarkerad. Systeminställningar > Allmänt.

tack - jag prövade det men ingen förbättring av grundproblemet - jag kan återigen inte avsluta från Äpplet
- jag måste tvångsavsluta datorn med on/off-knappen på datorns baksida - ibland försvinner Dock också -
jag får hålla på och klicka som tusan innan den poppar fram...

jäkligt konstigt det här...

frågan är om en ny fräsch ssd-hårddisk gör susen...

  • Medlem
  • 2017-04-28 09:47
Ursprungligen av hafo:

... frågan är om en ny fräsch ssd-hårddisk gör susen...

En hårddisk kan krångla utan att rasa, det är riktigt. Din hårddisk är väl lika gammal som datorn, antar jag?
För att kolla hårddisken kan man till exempel göra en Live USB med Ubuntu och sedan kolla diskens hälsa (SMART) med programmet Disks. Se här.
Man kan också göra detta i Macen genom att installera ”smartmontools”, men du har ju problem med din Mac. SMART säger inte allt, men hittas det fel där så är disken slut.
Om du vill, eller ens kan, testa på Macen (gäller bara inbyggda hårddiskar som också är startskiva) så gör man så här:

1. Öppna Terminalen (ligger i Verktygsprogram). Installera Homebrew:

/usr/bin/ruby -e "$(curl -fsSL https: //raw.githubusercontent.com/Homebrew/install/master/install)"

(Ta bort mellanslaget mellan kolon och backslash, den här sajten stöder tydligen inte ”code” på rätt sätt. Eller kopiera direkt från Homebrews hemsida, se länk)

2. Installera Smartmontools:

brew install smartmontools

3. Kolla hårddisken med följande kommando:

smartctl -a disk0

4. Du får då väldigt snabbt en lista som du får skrolla igenom, håll utkik efter motsvarande inramat med röda rutor som du ser här nedan (min egen SSD):

Senast redigerat 2017-04-28 10:00
1
Bevaka tråden